SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Thursday, January 17, 2013

HARVARD PAPAR DALIL AL-QURAN (THE ULTIMATE TRUTH)

Universiti tersohor dunia, Harvard dilaporkan meletakkan terjemahan ayat al-Quran, surah an-Nisa', ayat 135 di pintu masuk utama sekolah undang-undangnya. Berita tersebut berlegar menerusi pelbagai media maya seperti facebook, twitter dan weblog. Petikan ayat itu disifatkan sebagai ungkapan paling hebat dalam konteks keadilan dan undang-undang.

Akhbar Berita Harian turut menyiarkan berita bersekali dengan imej seperti di bawah. Sumber asal dipetik daripada sebuah akhbar di Arab Saudi. Harvard ditubuhkan pada tahun 1636 di Cambridge, Massachusette, Amerika Syarikat dan memiliki dana kewangan melebihi keluaran negara kasar banyak negara, serta menjadi idaman pelajar terbaik seluruh dunia.
sumber: klik di sini

Sementara itu, akhbar Republika di Indonesia turut memberi perhatian terhadap laporan berkenaan, malah dalam versi yang lebih lengkap seperti di bawah. Sebelum petikan surah keempat al-Quran itu, tercatat ungkapan St. Augustine of Hippo, hidup antara 354 - 430 sebelum masihi (untuk maklumat lanjut, sila klik di sini) yang bermaksud 'undang-undang yang tidak adil hakikatnya bukan undang-undang'. Di bawahnya petikan Magna Carta of King John, dan di kanan bawah ungkapan masyhur Thomas Aquinas, selain ungkapan Sir William Blackstone, Marian Wright Edelman.

Dalam bahasa Melayu, ayat al-Quran itu bermaksud: Wahai orang-orang yang beriman, jadilah kamu orang yang benar-benar penegak keadilan, menjadi saksi karena Allah biar pun terhadap dirimu sendiri atau ibu bapa dan kaum kerabatmu. Jika dia kaya ataupun miskin, maka Allah lebih tahu kemaslahatannya. 
sumber: klik di sini


Republika juga memetik jawapan Beverly Garretts, dari Harvard Information Center yang tidak mampu menjelaskan tentang adanya kutipan al-Quran tersebut. Dia hanya mengangkat bahu sambil berpandangan bahawa semua kutipan tersebut akan bermanfaat dan memberi inspirasi kepada mahasiswa dalam menghayati dasar-dasar hukum. Dengan demikian, mahasiswa tidak hanya melulu berpegang terhadap aspek teknikaliti perundangan semata-mata.


Berita Harian pula memetik akhbar Saudi, Ajel tentang Abdullah Juma, pelajar Harvard dari negara berkenaan yang memuat naik paparan berkenaan dalam akaun Twitter peribadinya. Daripada siapakah Harvad memperoleh petikan ayat tersebut tidak pula dijelaskan. Walaupun diletakkan pada kedudukan kedua selepas ungkapan tokoh gereja Roman Katholik di Afrika Utara itu, sekurang-kurangnya mesej kebenaran tersebar di sebuah institusi pengajian tinggi terkenal di dunia.
pertandingan di mahkamah olok-olok, Harvard: klik di sini

Pelajar undang-undang Malaysia mungkin lebih banyak memilih universiti di United Kingdom dan Australia atas sebab persamaan amalan undang-undang Komanwel. Namun, pelajar ijazah ijazah tinggi (sarjana dan doktor falsafah undang-undang) mungkin juga memilih Harvard untuk tujuan keunggulan akademik. Sebagai catatan, Barrack Hussien Obama, presiden negara Uncle Sam sendiri ialah lulusan sekolah undang-undang Harvard.

Di Malaysia, pelajar undang-undang juga dikehendaki mengikuti kursus undang-undang syariah dan bahasa Arab bagi memenuhi keperluan tempatan. Kefahaman asas tentang undang-undang Islam, hukum hudud, qisas dan takzir sudah pasti menyumbang terhadap pengukuhan kedudukan Islam sebagai agama persekutuan. Masyarakat negara ini harus belajar daripada Harvard yang begitu menghormati keunggulan ilmu walaupun daripada sumber yang berbeza dengan kepercayaan mereka...

No comments: