SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Wednesday, April 29, 2015

KISAH DI SEBALIK KEJADIAN GEMPA BUMI DI NEPAL (BLESSINGS IN THE BIGGER PICTURE)

Upacara pelik memancung binatang ternakan yang menjadi tradisi di beberapa buah perkampungan di Nepal tersebar dalam kalangan warga maya (netizens) dan aplikasi whatsapp, lalu dikaitkan dengan kejadian gempa bumi bermagnitud 7.9 di sana pada hari Sabtu yang lalu. Namun, tiada sebarang ulasan pakar (tentang balasan kezaliman melampau itu) yang boleh menjadi pegangan tentang perkara tersebut. Maka, jalan paling baik ialah mengungkapkan Wallahu a'lam bi's-sawab dan marilah kita merujuk ayat al-Quran, surah ar-Rum, 30:41 sebagai renungan bersama.
Nepal hanyalah sebuah negara yang miskin dan mundur, tetapi terkenal kerana di buminya terletak gunung tertinggi di dunia, iaitu Everest. Sesiapa yang berjaya mendaki gunung berkenaan hingga ke puncak termasuk dalam senarai individu hebat dunia. Rakyat Malaysia tidak ketinggalan dalam menyertai misi pendakian paling ekstrem dan mencabar itu.


Malaysia juga mempunyai hubungan istimewa dengan Nepal sejak zaman penjajahan Tanah Melayu lagi. Askar upahan British yang dikenali sebagai gurkha berasal dari Nepal. Kini, Malaysia masih menerima kebanjiran warga Nepal yang mencari rezeki sama ada sebagai pekerja sah atau pendatang haram.

Kalau suatu ketika dahulu golongan gurkha lebih dikenali sebagai penjual batu permata, kini kebanyakan warga Nepal diambil bekerja sebagai pengawal keselamatan, khususnya di hotel dan kondominium. Mereka sanggup mengisi pekerjaan yang paling membosankan itu. Setakat ini belum kedengaran berita pak pacak warga Nepal membuat hal sebagaimana pak pacak Indonesia, Myanmar dan Vietnam yang banyak terbabit dengan dunia jenayah.
Gempa bumi Nepal tidak mengenal mangsa dan tugasan mereka. Malaikat Izrail sudah sedia menanti mereka di sana tanpa bertangguh walaupun sedetik untuk mematuhi tugasan mencabut nyawa manusia. Pemergian ke kawasan berisiko tinggi memang sentiasa terdedah kepada kemungkinan yang paling buruk.

Walau apa-apa pun jua punca bencana, masyarakat antarabangsa termasuk di negara kita akan tetap segera menghulurkan bantuan kemanusiaan bagi menyelamat dan meringankan beban yang ditanggung mangsa. Sementara kita yang masih sihat walafiat ini mengambil segala iktibar dan peringatan, nasib mangsa yang ditimpa musibah termasuk yang tidak bersalah mesti menjadi keutamaan. Segala perbezaan perlu disimpan terlebih dahulu demi kebijaksanaan jangka panjang.
Rupa-rupanya ada juga musibah yang tersembunyi di sebaliknya hikmah yang di luar fikiran yang munasabah. Misalnya, paparan berita di atas membuktikan bahawa terdapat halangan yang mendatangkan kebaikan yang tidak diduga sama sekali. Maka, andai kata telah melakukan segala langkah yang terbaik, masih ditimpa musibah, bersangka baiklah kepada Yang Maha Mencipta.

Kita mungkin tidak pernah menjejakkan kaki ke Nepal, tetapi warga Nepal berada di sekeliling kita melalkukan pekerjaan yang mulia, tetapi penuh risiko. Saudara-mara mereka di tanah air mungkin antara mangsa yang terbabit dengan bencana gempa bumi itu. Atas nama kemanusiaan, marilah kita menghulurkan bantuan dalam lingkungan keupayaan masing-masing ...

No comments: