Monday, April 24, 2017

PENULISAN JAWAPAN BAHASA MELAYU 2 SPM (HOW TO SCORE HIGHEST MARKS)



SMK ST. MICHAEL, IPOH
BENGKEL PERANCANGAN JAWAPAN 2017
BAHASA MELAYU 2


Pemudah Cara: Azhar bin Mohd Rodzi, M.Ed (Distinction) (Universiti Malaya)

1)  Kekuatan calon: soalan 1 (rumusan);  kelemahan calon: soalan 2 (pemahaman)
     - Pendahuluan rumusan: Rumusan tentang ______________ dan _________________________
     - Isi tersurat: seperti yang tercetak
     - Isi tersirat:  di luar petikan / payung generalisasi
     - Penutup: Kesimpulannya, (mesti tulis tema tugasan soalan) + agar / supaya …

2)  Aras soalan
     - aras petikan: jawapan seperti yang tercetak
     - aras kbat: jawapan di luar petikan / payung generalisasi
     - aras komsas: cara menulis perwatakan / nilai / latar masyarakat / persoalan / pengajaran

3)  Berapa panjang jawapan bagi setiap soalan pemahaman?
     - isi sahaja / tanpa huraian: apakah, bagaimanakah, mengapakah
     - dengan huraian:  huraikan, jelaskan, terangkan
     - komponen isi: subjek + predikat  (angin bertiup)
     - komponen huraian: subjek + predikat + penerangan  (angin bertiup kencang)
     - mulakan dengan bahagian tugasan soalan

4)  Tatabahasa
     a)  Morfologi: kosa kata / golongan kata / rangkai kata / pasangan / mirip (pasangan minimal)
     b)  Sintaksis: binaan ayat, ragam ayat, jenis ayat, ayat tunggal, ayat majmuk
     c)  Kesalahan bahasa: ejaan, imbuhan;  d) penggunaan istilah, tatabahasa
     e)  Peribahasa: perihalan ↔ peribahasa, bina ayat, peribahasa sama

5)  Novel
     a)  tugasan kbat: 2 isi + huraian
     b)  tugasan komsas: 3 isi + huraian

-          Berapa panjang untuk 7, 8 markah?
-          Cara menulis (sinopsis, tema, perwatakan, latar masyarakat, nilai, persoalan, pengajaran
                        + huraian peristiwa, perbandingan [persamaan dan / atau perbezaan])
    
Peruntukan Waktu Menjawab: 

Dicadangkan: 30 + 50 + 25 + 20
                       menulis jawapan

                     :  baki 25 minit
                        semakan, penambahbaikan



::: SELAMAT MENJAWAB SOALAN :::

Saturday, April 22, 2017

...

...

...

...

...

...

...

...

...

Friday, April 21, 2017

...

...

...

...

...

...

...

...

...

Wednesday, April 19, 2017

Monday, April 17, 2017

SARANAN MENULIS ESEI EKONOMI STPM (JUST DO IT ACCOERDINGLY)

... akan datang

...

...

...

...

...

...

...
 
...
 
...
 
...
 
...

Monday, April 10, 2017

...


...

...

...

...

...

...

...

...

...

...

...

...

...

...

...

...

Sunday, April 9, 2017

...

...

...

...

...

...

...

...

...

PEMILIKAN HARTANAH DAN TANGGUNGAN HUTANG (PURCHASING POWER AND BUSINESS ENVORONMENY)

milikan hartanah: aset atau liabiliti?

harga bangunan kediaman dan lot niaga melambung tinggi.

hutang isi rumah mencecah hingga melebihi RM1 juta dan ke atas.

tempoh bayar balik sepanjang hayat.

andai kata pendek umur, mudah-mudahan dijauhi Allah, akan ditanggung oleh syarikat insurans / takaful.

dahulu isu rumah terbengkalai begitu berleluasa.

kini penawaran hartanah jauh mengatasi permintaan terhadapnya.

banyak lot perniagaan terbiar menjadi sarang penagih dadah atau penjenayah.

pemaju pula gulung tikar dan muflis.

demikian juga niat membeli rumah kedua untuk tujuan sewaan atau inap desa mungkin berakhir sebagai igauan yang tidak kesampaian.

maka, lakukan kajian kemungkinan (feasible study) sebelum membuat keputusan pembelian hartanah ...

Wednesday, April 5, 2017

MODUL FAEDAH BERBANDING TERKINI (THE THEORY OF INTERNATIONAL TRADE)




SMK ST MICHAEL, IPOH; UA1 PERDAGANGAN ANTARABANGSA: FAEDAH BERBANDING 05042017 ______________

HP:  1   Melengkapkan jadual penghitungan PAB;                  2   Menjelaskan langkah hitungan dalam esei

Modul perbincangan

1  sebelum pengkhususan
Negara / Keluaran
kereta
televisyen








Jumlah



2   kos lepas
Negara / Keluaran
kereta
televisyen









3   selepas pengkhususan
Negara / Keluaran
kereta
televisyen









4  andaian kadar pertukaran 



5  selepas PAB
Negara / Keluaran
kereta
televisyen








Jumlah



6   Untung / laba
Negara / Keluaran
kereta
televisyen








Jumlah



Langkah melukis keluk kemungkinan pengeluaran:
1         gunakan jadual asal, bagi setiap negara, darab 2 setiap keluaran
2         gunakan kadar pertukaran untuk meluk KKP baharu
3         tandakan penggunaan dalam negara, eksport dan import
4         buktikan terdapat laba / untung
5         semak semua label / skala
© azhar bin mohd rodzi, m.ed (distinction)(malaya)
cikguazharrodzi@blogspot.my

Tuesday, April 4, 2017

...

...

...

...

...

...

...

...

...

Monday, April 3, 2017

...

...

...

...

...

...

...

...

...

Saturday, April 1, 2017

PERSEDIAAN PDPC TINGKATAN 6: PUN TERBABIT? (THE OLD WAY OF PRE-UNIVERSITY STUDY)

Pendahuluan
 
Pegawai tinggi pendidikan yang duduk di kerusi empuk bilik berhawa dingin dengan kemudahan komputer dan mesin cetak memang banyak idea. Malangnya, idea yang dicetuskan itu terpaksa dilaksanakan oleh pihak lain, iaitu guru penolong di sekolah. Maka, guru yang berada pada kedudukan paling tidak berdaya (disadvantage) tiada pilihan selain akur.
Sistem pengajian prauniversiti tingkatan enam yang dijenamakan semula sejak tahun 2008 terkena tempias yang serupa, khususnya yang masih berstatus mod B dan mod C. Pelajar tingkatan enam yang sepatutnya dibiasakan dengan sistem pengajian di kampus kini kembali dengan pedagogi murid sekolah menengah, walhal sepatutnya ke arah pembelajaran orang dewasa (andragogi). Setelah lesu dengan kerja kursus, mereka dikerah ke kelas tuisyen ala harapan lulus (halus) supaya sasaran sekolah tercapai.
Aplikasi PdPc dan model dalam pengajian prauniversiti
 
Hakikatnya, pengajian tingkatan 6 telah sekian lama menggabung jalin antara sejumlah isi pelajaran dengan kaedah penyampaian dan persembahan tertentu, bergantung kepada mata pelajaran. Misalnya, dalam mata pelajaran Pengajian Am, kemahiran alih komunikasi media telah diperkenalkan sejak lama. Pengajian ekonomi pula memang sudah sinonim dengan penggunaan model grafikal dan persamaan matematik.
Pelajar tingkatan 6 perlu banyak menggunakan sejumlah pemboleh ubah yang dapat menjelaskan hubungan antara peristiwa yang rencam dengan cepat dan tepat. Andai kata pelajar masih terkial-kial dengan penggunaan aplikasi matematik dan lojik yang asas, mereka sendiri bertanggungjawab belajar dengan lebih keras daripada pelajar lain. Jika guru perlu melayan hal itu, mereka berlaku tidak adil kepada pelaajar yang telah bersedia dan berdaya usaha tinggi.

...
 
...
 
...
 
...
 
...
 
...
 
...
 
...
 
...
 
...
 
...
 
...