Friday, April 28, 2017
Monday, April 24, 2017
PENULISAN JAWAPAN BAHASA MELAYU 2 SPM (HOW TO SCORE HIGHEST MARKS)
SMK ST. MICHAEL, IPOH
BENGKEL PERANCANGAN JAWAPAN 2017
BAHASA MELAYU 2
Pemudah Cara: Azhar bin Mohd Rodzi, M.Ed
(Distinction) (Universiti Malaya)
1)
Kekuatan calon: soalan 1 (rumusan); kelemahan calon: soalan 2 (pemahaman)
- Pendahuluan rumusan: Rumusan tentang
______________ dan _________________________
- Isi tersurat: seperti yang tercetak
- Isi tersirat: di luar petikan / payung generalisasi
- Penutup: Kesimpulannya, (mesti tulis
tema tugasan soalan) + agar / supaya …
2) Aras soalan
- aras petikan: jawapan seperti yang
tercetak
- aras kbat: jawapan di luar petikan / payung
generalisasi
- aras komsas: cara menulis perwatakan /
nilai / latar masyarakat / persoalan / pengajaran
3) Berapa panjang jawapan bagi setiap soalan
pemahaman?
- isi sahaja / tanpa huraian: apakah,
bagaimanakah, mengapakah
- dengan huraian: huraikan, jelaskan, terangkan
- komponen isi: subjek + predikat (angin bertiup)
- komponen huraian: subjek + predikat + penerangan (angin bertiup kencang)
- mulakan dengan bahagian tugasan soalan
4) Tatabahasa
a)
Morfologi: kosa kata / golongan kata / rangkai kata / pasangan / mirip
(pasangan minimal)
b)
Sintaksis: binaan ayat, ragam ayat, jenis ayat, ayat tunggal, ayat
majmuk
c)
Kesalahan bahasa: ejaan, imbuhan;
d) penggunaan istilah, tatabahasa
e)
Peribahasa: perihalan ↔ peribahasa, bina ayat, peribahasa sama
5) Novel
a)
tugasan kbat: 2 isi + huraian
b)
tugasan komsas: 3 isi + huraian
-
Berapa panjang
untuk 7, 8 markah?
-
Cara menulis (sinopsis,
tema, perwatakan, latar masyarakat, nilai, persoalan, pengajaran
+ huraian peristiwa,
perbandingan [persamaan dan / atau perbezaan])
Peruntukan
Waktu Menjawab:
Dicadangkan:
30 + 50 + 25 + 20
menulis jawapan
: baki 25 minit
semakan, penambahbaikan
::: SELAMAT MENJAWAB SOALAN :::
Saturday, April 22, 2017
Friday, April 21, 2017
Wednesday, April 19, 2017
Tuesday, April 18, 2017
Monday, April 17, 2017
SARANAN MENULIS ESEI EKONOMI STPM (JUST DO IT ACCOERDINGLY)
... akan datang
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
Monday, April 10, 2017
Sunday, April 9, 2017
PEMILIKAN HARTANAH DAN TANGGUNGAN HUTANG (PURCHASING POWER AND BUSINESS ENVORONMENY)
milikan hartanah: aset atau liabiliti?
harga bangunan kediaman dan lot niaga melambung tinggi.
hutang isi rumah mencecah hingga melebihi RM1 juta dan ke atas.
tempoh bayar balik sepanjang hayat.
andai kata pendek umur, mudah-mudahan dijauhi Allah, akan ditanggung oleh syarikat insurans / takaful.
dahulu isu rumah terbengkalai begitu berleluasa.
kini penawaran hartanah jauh mengatasi permintaan terhadapnya.
banyak lot perniagaan terbiar menjadi sarang penagih dadah atau penjenayah.
pemaju pula gulung tikar dan muflis.
demikian juga niat membeli rumah kedua untuk tujuan sewaan atau inap desa mungkin berakhir sebagai igauan yang tidak kesampaian.
maka, lakukan kajian kemungkinan (feasible study) sebelum membuat keputusan pembelian hartanah ...
Wednesday, April 5, 2017
MODUL FAEDAH BERBANDING TERKINI (THE THEORY OF INTERNATIONAL TRADE)
SMK ST MICHAEL, IPOH; UA1 PERDAGANGAN ANTARABANGSA: FAEDAH BERBANDING
05042017 ______________
HP: 1 Melengkapkan jadual penghitungan PAB; 2 Menjelaskan langkah hitungan dalam esei
Modul
perbincangan
1 sebelum pengkhususan
Negara
/ Keluaran
|
kereta
|
televisyen
|
|
|
|
|
|
|
Jumlah
|
|
|
2
kos lepas
Negara
/ Keluaran
|
kereta
|
televisyen
|
|
|
|
|
|
|
3
selepas pengkhususan
Negara
/ Keluaran
|
kereta
|
televisyen
|
|
|
|
|
|
|
4
andaian kadar pertukaran
|
5
selepas PAB
Negara
/ Keluaran
|
kereta
|
televisyen
|
|
|
|
|
|
|
Jumlah
|
|
|
6
Untung / laba
Negara
/ Keluaran
|
kereta
|
televisyen
|
|
|
|
|
|
|
Jumlah
|
|
|
Langkah melukis keluk kemungkinan
pengeluaran:
1
gunakan jadual asal, bagi
setiap negara, darab 2 setiap keluaran
2
gunakan kadar pertukaran untuk
meluk KKP baharu
3
tandakan penggunaan dalam negara,
eksport dan import
4
buktikan terdapat laba / untung
5
semak semua label / skala
© azhar bin mohd rodzi, m.ed (distinction)(malaya)
cikguazharrodzi@blogspot.my
Tuesday, April 4, 2017
Monday, April 3, 2017
Saturday, April 1, 2017
PERSEDIAAN PDPC TINGKATAN 6: PUN TERBABIT? (THE OLD WAY OF PRE-UNIVERSITY STUDY)
Pendahuluan
Pegawai tinggi pendidikan yang duduk di kerusi empuk bilik berhawa dingin dengan kemudahan komputer dan mesin cetak memang banyak idea. Malangnya, idea yang dicetuskan itu terpaksa dilaksanakan oleh pihak lain, iaitu guru penolong di sekolah. Maka, guru yang berada pada kedudukan paling tidak berdaya (disadvantage) tiada pilihan selain akur.
Sistem pengajian prauniversiti tingkatan enam yang dijenamakan semula sejak tahun 2008 terkena tempias yang serupa, khususnya yang masih berstatus mod B dan mod C. Pelajar tingkatan enam yang sepatutnya dibiasakan dengan sistem pengajian di kampus kini kembali dengan pedagogi murid sekolah menengah, walhal sepatutnya ke arah pembelajaran orang dewasa (andragogi). Setelah lesu dengan kerja kursus, mereka dikerah ke kelas tuisyen ala harapan lulus (halus) supaya sasaran sekolah tercapai.
Aplikasi PdPc dan model dalam pengajian prauniversiti
Hakikatnya, pengajian tingkatan 6 telah sekian lama menggabung jalin antara sejumlah isi pelajaran dengan kaedah penyampaian dan persembahan tertentu, bergantung kepada mata pelajaran. Misalnya, dalam mata pelajaran Pengajian Am, kemahiran alih komunikasi media telah diperkenalkan sejak lama. Pengajian ekonomi pula memang sudah sinonim dengan penggunaan model grafikal dan persamaan matematik.
Pelajar tingkatan 6 perlu banyak menggunakan sejumlah pemboleh ubah yang dapat menjelaskan hubungan antara peristiwa yang rencam dengan cepat dan tepat. Andai kata pelajar masih terkial-kial dengan penggunaan aplikasi matematik dan lojik yang asas, mereka sendiri bertanggungjawab belajar dengan lebih keras daripada pelajar lain. Jika guru perlu melayan hal itu, mereka berlaku tidak adil kepada pelaajar yang telah bersedia dan berdaya usaha tinggi.
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...