SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Thursday, April 18, 2019

PENGAJIAN TINGKATAN ENAM DICABAR HEBAT PROGRAM TVET (THE OLDEST ROUTE TO HIGHER EDUCATION IN MALAYSIA)

Tanggal 2 Mei 2019 bakal mengukur sambutan lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) terhadap laluan prauniversiti tingkatan 6. Kelangsungan kelas tingkatan 6 Rendah di kolej tingkatan 6 yang berstatus Mod A, atau di sekolah terpilih (Mod B dan Mod C) terjawab pada hari tersebut. Belakangan ini, kelas sains tulen berhadapan dengan arah aliran menurun yang ketara.

Pelajar cemerlang SPM lazimnya berusaha melamar anugerah biasiswa yang melayakkan mereka ke luar negara atau universiti terkemuka tempatan. Keputusan ambilan matrikulasi sudah diketahui pada 15 April yang lalu. Selepas ini, keputusan permohonan menerusi Unit Pusat Universiti (UPU) seperti asasi sains, politeknik premier dan sebagainya bakal diumumkan.

Institusi latihan berasaskan TVET (technical and vocational and training) juga sangat agresif dalam merebut enrolmen pelajar. Sesetengahnya bukan sahaja menawarkan tajaan yuran pengajian secara percuma, bahkan menyediakan wang saku bulanan sebagai daya tarikan. Peluang menyambung menyambung pengajian di peringkat ijazah asas di dalam dan di luar negara juga masih terbuka.

Program Tvet bukan sahaja dianjurkan oleh Kementerian Pendidikan, malah oleh Kementerian Pembangunan Luar Bandar (menerusi Mara), Kementerian Sumber Manusia (contohnya, Institiut Latihan Perindustrian, ILP) dan Kementerian Belia dan Sukan (Institut Kemahiran Belia Negara). Demikian juga program Tvet oleh pemain industri dalam kalangan pihak swasta yang menyediakan pengalaman hands-on dan kemungkinan diserap terus bekerja dengan mereka. Persaingan sengit dalam pasaran buruh, serta peluang menyambung pengajian secara sambilan setelah bekerja berjaya meyakinkan lepasan SPM untuk berdaftar sebagai pelatih program Tvet swasta.

...

...

...
 
...

...

...

...

...

No comments: