Sunday, May 31, 2009

SELAMAT DATANG JUN (WELCOME JUNE)

Mei 2009 berlalu jua. 1 Jun (bersamaan 7 Jamadil Akhir 1430) kini menjengah jendela kehidupan kita. Alhamdulillah, dengan Inayah dan Kurnia-Nya, dipanjangkan usia kita dan dimurahkan rezeki kita. Tentang rezeki, lihatlah orang di bawah kita (yang kurang beruntung). Tentang ilmu, lihatlah orang di atas kita (yang lebih bijak). Moga hari ini lebih baik daripada semalam, hari esok lebih baik daripada hari ini.

Masa ialah kehidupan. Sebab itu manusia mengukur masa berdasarkan pengalaman hidup masing-masing. Ada orang merasakan masa begitu cepat berlalu. Orang yang lain pula merasakan masa bagaikan terhenti dan setiap detik dapat dihitung lambat-lambat.

Alvin Toffler, seorang penganalisis futuristik (karya: Megatrends, Future Shocks, dll) merumuskan bahawa perasaan tentang cepat atau lambatnya pergerakan masa dinisbahkan dengan usia seseorang. Kanak-kanak merasakan satu jam sebagai terlalu lama kerana menisbahkan masa dengan umurnya sendiri. Contohnya 1 jam / 6 tahun; berbanding seorang dewasa 1 jam / 40 tahun. Bukankah anda selalu mendengar rungutan orang dewasa betapa cepatnya masa berlalu, sedangkan kanak-kanak gelisah justeru kekurangan aktiviti?

Dengan berlalunya masa, macam-macam perubahan berlaku. Fetus menjadi janin. Janin menjadi bayi. Bayi menjadi kanak-kanak. Kanak-kanak mencapai akil baligh dan menjadi remaja. Remaja menjadi orang muda. Orang muda menjadi dewasa. Dewasa menjadi tua. Tua menjadi tua bangka. Sebahagiannya menyahut panggilan Ilahi sebelum sempat melalui proses perubahan yang disebutkan.

Perubahan fizikal, mental, emosi dan ruhani juga tidak dapat ditahan-tahan. Ada pengaruh genetik (faktor warisan ibu bapa), dan ada pengaruh persekitaran (rakan sebaya, media, pemimpin pendapat, masyarakat,teknologi, dan lain-lain). Persoalannya, siapa atau apa yang melakukan kawalan terhadap masa yang kita peruntukkan? Diri kita sendiri atau faktor luar diri kita?

For Muslims, they have a very clear sense of direction. Human being are always in total losses except those who maintained their faith, good behaviour and conduct, reminded each other with the truth, and reminded each other with patient (al-Asr).

Minta maaflah menggunakan laras Manglish. Lebih kurang tujuannya mere to express, not to impress. Kepada yang hendak membuat pembetulan, dipersilakan dengan senang hati dan dengan segala hormatnya. Mari kita berkongsi segala kebaikan.

Sekali lagi, selamat datang Jun. Marilah kita merancang dan merencanakan sesuatu yang bermakna dalam pengisian masa kehidupan kita yang mendatang. Mudah-mudahan kita senantiasa dalam Lindungan dan Redha-Nya jua, insya-Allah.

Saturday, May 30, 2009

PTK UNTUK GURU: MENGAPA BANYAK SEKATAN?

Penilaian Tahap Kecekapan (Kompetensi) yang diperkenalkan seawal era Sistem Saraan Malaysia (SSM) memang tidak sunyi daripada kritikan dan kontroversi. Pada tahun pertama penganalannya (2003) hanya 0.9 peratus guru seluruh negara lulus untuk kategori DG 41. Baki 99.1 % lagi mendapat pangkat "kandas". Hanya apabila semakan semula dilakukan bilangan lulus bertambah. Kumpulan yang lulus dan cukup syarat perkhidmatan kemudian dilantik ke gred DG 44 dan diberi anjakan gaji (P1 ke P2, atau P2 ke P3).

Jika kita hendak menggunakan pendekatan hujah dialektik (pro dan kontra dua pihak), kebaikan PTK ialah memberi peluang kepada guru yang tidak pernah merasa anugerah menegak dan melintang di bawah skim SSB (yang dikaitkan dengan pilihan pengetua) untuk menerima anjakan gaji. Peperiksaan berpusat kendalian Majlis Peperiksaan Malaysia (DG 41) dan kursus (DG 44 ke atas) membolehkan guru yang tidak dipandang oleh pengetua atau PK 1 di sekolah masing-masing mendapat habuan lumayan. Guru yang cekap mendapat akses kepada keperluan PTK, kaedah menulis esei, dan menjawab ujian akhir kursus memiliki peluang cerah untuk pangkat IV bagi kedua-dua kertas Umum (Generik) dan Fungsional.

Golongan yang membantah PTK (terutamanya Ceupacs yang didominasi kumpulan sokongan, tetapi berjaya menaikkan usia persaraan kakitangan awam) mengatakan cikgu yang baru mengajar pun boleh dapat anjakan gaji, sedangkan yang sudah bertaraf otai (old timer) hanya menggigit jari. Kuota dan graf markah menyebabkan pangkat IV tidak lagi berdasarkan markah 80 %, mungkin 96 %, dakwa mereka lagi. Macam mana prestasi boleh diuji dalam satu jam (soalan aneka pilihan pula) @ kursus seminggu, dan dinilai oleh veteran yang mungkin juga gagal kalau disuruh menduduki PTK?

Makin dibuat penambahbaikan, makin berat jadinya. Kini sekatan untuk mendapat IV sudah dikuatkuasakan. Hanya dua kali percubaan dibenarkan. Jika masih di tahap III, terimalah kenyataan bahawa setakat itu sahaja rezeki anda, tunggu time- based sahaja. Kepada yang cuba-cuba nasib dan dapat tahap II sahaja, kena ikut kursus, dan maksimum boleh dapat III sahaja.

Hakikatnya, memang mustahil untuk memuaskan hati semua orang! Di Malaysia, jumlah guru sahaja mencecah 300 ribu orang, sebahagian besarnya memiliki minimum ijazah pertama (sarjana muda). Maka, proses mendiskriminasikan kompetensi golongan sebijak guru teramatlah payah dan terdedah kepada perdebatan yang tiada berpenghujung.

Peratus pencapaian pangkat IV bagi warga Kementerian Pelajaran masih ketinggalan jika dibandingkan dengan kementerian lain. Namun, dari segi bilangan mungkin agak setara justeru saiz perjawatan guru jika dinisbahkan kepada penjawat awam amatlah tinggi. Harus diingat bahawa pada akhirnya norma perjawatan dan tatacara naik pangkat guru mesti melalui JPA (yang dikawal oleh PTD).

Jalan untuk membela kebajikan guru ialah dengan merebut peluang perjawatan terbuka PTD yang boleh diisi oleh mana-mana penjawat awam yang sedang berkhidmat, tanpa menjejaskan senioriti dalam tangga gaji semasa. Jika guru sanggup menyahut cabaran ini, sanggup mengenepikan kecenderungan sedia ada, silakan. Anda mungkin jadi hero kaum guru satu hari nanti.

Berbalik kepada PTK. Tiada formula ajaib untuk meraih pangkat IV. Saranan penulis blog ialah baca tugasan soalan dengan teliti. Jawapan semua logik, tetapi tugasan soalan perlu ditentukan kes atau situasinya. Begitu juga dengan penulisan esei - mesti berdasarkan pengalaman sebenar, bukan ala-ala tesis yang penuh andaian, model, teori dan dapatan kajian. Jangan lupa setiap satu isi mesti diikat (penegasan) dengan tugasan soalan.

Akhir sekali, tidak usah terlalu kecewa dengan PTK. Sekali jadi guru, selama-lamanya guru. Murid dan masyarakat mungkin menjadi hakim yang lebih baik. Mudah-mudahan ...


(semasa catatan ini ditulis, pada aksi akhir FA England, Chelsea mendahului
Everton 2 - 1 (jaringan Drogba,
Lampard; gol minit pertama lawan - Louis Saha
)

Wednesday, May 27, 2009

CUTI DATANG LAGI: BUDAK ST MICHAEL BUAT APA?

Tanggal 29 Mei 2009 (Jumaat) memang dinanti sakan oleh budak-budak sekolah (pengecualian kepada 50 orang pemilik motosikal dalam kalangan pelajar SM Teknik Lebuh Cator Ipoh yang dikhianati semalam, moga mampu bersabar dan tabahkan hati!). Setelah berpenat lelah belajar (ewah, ewah!), cuti 16 hari ini bolehlah balas dendam untuk tidur, menghadap Astro, atau mengemas kini blog. Namun, kewajipan asas seperti solat berjemaah, membaca al-Qur’an, menolong ibu bapa dan mengemas rumah jangan pula dilupakan. Untuk meningkatkan kecergasan fizikal, turunlah bermain di padang atau gelanggang. Jangan hanya asyik memerap hingga pipi naik tembam dan mata kuyu semacam.

Tidak sangka bukan, setengah tahun pertama 2009 sudah menjadi sejarah! Kalau rajin, ambil pen dan senaraikan pencapaian anda dalam tempoh itu. Mungkin proses muhasabah diri (introspektif) sedemikian membantu anda supaya lebih bersemangat untuk menghabiskan cuti panjang kali ini.

Ke mana budak-budak SMK St Michael, Ipoh (SMI) bercuti? Ke Eropah, Australia, China, Indonesia, Jepun, Hong Kong atau Amerika? Mexico? Bukankan pendemik influenza A H1N1 (selesema babi) masih mengganas dan kini menular ke hemisfera selatan? Begitu juga dengan laptospirosis yang menyerang mangsa andai kata lemah pertahanan antibodinya.

Apa kata cuti-cuti Malaysia sahaja? Kita ada produk pelancongan tersohor dunia seperti taman geologi Langkawi, Bandaraya Warisan Melaka dan Pulau Pinang, Serambi Makkah (Kelantan), lokasi skuba di Sipadan, Tioman dan Redang. Atau menaiki keretapi laju Ipoh – Kuala Lumpur sambil menikmati panorama pinggir landasan yang penuh misteri? Singgah di gedung Jakel di Jalan Tuanku Abdul Rahman?

Lupakan dunia buku buat seketika? Mendaftar untuk kursus kepimpinan? Semua pilihan di tangan anda. Asal sahaja ongkosnya mampu dibayar. Dalam pengajian ekonomi disebut bahawa kehendak hanya dapat diubah kepada permintaan (berkesan) menerusi kesanggupan membayar sesuatu barangan (barang dan perkhidmatan) pada tingkat harga, kuantiti, jangka masa dan pasar yang tertentu. Maka, ukurlah baju di badan sendiri.

Apa-apa pun yang kalian lakukan, diucapkan selamat bercuti, jaga diri, jangan lupa diri, banyakkan berbakti, hindari perbuatan keji, dan bla bla bla… Macam pesan mak nenek pulak. apa salahnya, kan? Sekali sekala kita kena diberi peringatan dan amaran. Jika tidak, macam orang yang duduk diam dalam sebuah rumah yang senget. Dia tidak sedar sehinggalah orang yang berada di luar rumah memaklumkan bahaya yang dahsyat itu. Sekali lagi, salam percutian.

Jumpa lagi 15 Jun 2009 (Isnin) di SMI. Layan…

Monday, May 25, 2009

LANTIKAN GURU TINGKATAN ENAM: PELAJAR BERPELUANG KE LUAR NEGARA (THE PROMOTION OF THE SIXTH’S FORM TEACHERS)

Tanggal 25 Mei 2009 boleh dianggap bersejarah bagi sebahagian guru yang mengajar tingkatan enam. Mereka telah menerima surat tawaran rasmi kenaikan pangkat ke gred jawatan yang lebih tinggi, atau sekurang-kurangnya bertukar status dari jawatan khas untuk penyandang (K.U.P.) ke jawatan hakiki. Kedua-dua bentuk tawaran itu bersifat laluan pantas (fast track), berbanding dengan kaedah tempoh perkhidmatan (time-based). Bagi guru muda yang berusia dalam lingkungan 30-an berpeluang meningkat hingga ke gred khas C, iaitu bersamaan dengan tangga gaji permulaan seorang profesor di universiti, atau seorang pegawai tinggi bertaraf ketua setiausaha yang menerajui sesebuah kementerian persekutuan (junior).

Perkara yang lebih menarik ialah tarikh kuat kuasa pelantikan ialah 1.1.2008 (bagi fasa 1), bermaksud bahawa guru yang berkenaan bakal memperoleh tunggakan gaji dan elaun. Pengiktirafan kepada guru tingkatan enam sememangnya wajar justeru mereka mengendalikan kurikulum prauniversiti, di samping menyediakan pelajar dengan kualiti kepimpinan, etika dan tanggungjawab sosial tinggi yang lain. Tumpuan kepada tingkatan enam sahaja akan mengembalikan era kegemilangan kelas persediaan universiti itu yang begitu berprestij suatu ketika dahulu sebelum munculnya saingan kursus-kursus diploma, matrikulasi dan pelbagai program pengajian swasta.

Seiringan itu, pelajar tingkatan enam pula akan menikmati penambahbaikan dari segi imej, kemudahan, biasiswa dan peluang menyambung pengajian di IPT terbaik dunia. Sistem semester bakal diperkenalkan supaya sesuatu kursus diselesaikan dalam tempoh empat bulan, dan sebahagian besar markah STPM akan diambil daripada tugasan dan penilaian berterusan di peringkat sekolah. Peperiksaan akhir berpusat kendalian Majlis Peperiksaan Malaysia mungkin hanya dikira setakat 40 – 60 peratus sahaja. Semua pelajar tingkatan enam berpeluang mendapat gred tertinggi dalam STPM, dan layak dipertimbangkan pengecualian kredit pengajian di universiti ternama dunia. Maka, tempoh pengajian di universiti dapat disingkatkan, dan dalam usia yang muda pelajar berpeluang meraih ijazah tinggi (sarjana dan Ph.D).

Di SMK St Michael, Ipoh (SMI), seorang Penolong Kanan Tingkatan Enam (gred DG 48) telah dilantik. Beliau akan membantu pengetua dalam semua urusan pengajian dan aktiviti tingkatan enam. Selain itu, tiga orang guru tingkatan enam gred DG 44 bertanggungjawab sebagai guru kanan kokurikulum. Guru gred DG 52 (4 orang) dan DG 48 (lantikan baru dan tukar status KUP ke hakiki) yang lain akan diberi peranan yang bakal diaturkan kemudian. Pendek kata, pentadbiran dan pengurusan tingkatan enam (prauniversiti) kini diasingkan daripada menengah atas (4-5) dan menengah rendah (1-3).

Kepada kumpulan guru lantikan tingkatan enam yang bertuah, sekalung tahniah buat kalian. Kepada guru lain yang masih mencuba, teruslah berusaha dan berdoa. Kepada pelajar tingkatan enam, sokonglah guru-guru anda. Menjelang perayaan 100 tahun SMI (2012), marilah kita kita hadiahkan rekod pencapaian STPM yang terbaik, insya-Allah!


(Nota: SMI juga mendapat lantikan 4 orang guru cemerlang DG 48: Perakaunan, Sejarah, Fizik, dan
Sains. Kepada guru berkenaan, syabas dan tahniah! Bila dapat makan percuma?)

Catatan Hujung:
Gred perjawatan guru siswazah - pelantikan pertama DG 41;
- naik pangkat DG 44 time-based 20 tahun,fast-track minimum 5 tahun pengalaman
- naik pangkat DG 48 time-based (selepas tangga gaji
14 pada DG 44; fast-track minimum 3 tahun
- seterusnya DG 52, 54, gred khas C

Friday, May 22, 2009

ZURA UNGGUL DI GELANGGANG, SASHA BERI SAINGAN



Pasangan beregu kental, Cikgu Zuklifli Sulaiman (Jabatan Bahasa) dan Cikgu Ravindran (Jabatan Kaunseling), ringkasnya ZURA menjuarai sirkit badminton Hari Guru SMK St Michael, Ipoh (SMI). Setelah bertarung sengit dengan pencabar handalan, Tuan Haji Shakir Tayat (Jabatan Pendidikan Islam) yang berganding dengan Cikgu Saiful Bahri (Jabatan Kemahiran Hidup), ringkasnya SASHA, mereka mencatat keputusan 21 – 15. Pertandingan berlangsung di arena Kompleks MBI, Jalan Stadium pada petang Jumaat, 22 Mei 2009.

Format perlawanan sirkit SMI agak unik justeru kiraan mata 21 bukan diperoleh setiap kali servis, sebaliknya mata hanya dikutip oleh pemegang servis. Maknanya, untuk memperoleh mata, mana-mana pasangan perlu merampas dan menguasai servis. Jika servis pertama dimatikan, masih ada servis kedua. Sebab itulah pertarungan set tunggal itu berlarutan melebihi 20 minit dengan pertukaran gelanggang pada mata sebelas.

ZURA bermula garang dengan mendahului 7 – 1 sebelum SASHA berjaya memintas 11 – 8. Pasangan ZURA yang sudah serasi sejak 20 tahun ketika mula-mula bertugas di Sekolah Izuddin Shah menukar rentak permainan dengan menggunakan serangan psikologi. Cikgu Zul menunjukkan reaksi ”jeritan” setiap kali berjaya mematahkan asakan lawan. Cikgu Ravi pula menggunakan teknik servis yang mengelirukan pihak lawan.

Kehebatan kombinasi SASHA terletak kepada gabungan stroke dan gerak badan yang menjadi senjata ampuh Tuan Haji Shakir, serta pukulan kilas dan smash kencang Cikgu Saiful. Namun, permainan penuh variasi yang diselang seli dengan serangan psikologi memberi kelebihan kepada pasangan ZURA dalam mengekang kemaraan SASHA. Servis ”maut” Cikgu Ravi berjaya memastikan kejuaraan menjadi milik ZURA, sekali gus menebus kekalahan kepada SASHA pada saingan kumpulan sebelum ini.

Kepada ZURA, sekalung tahniah. Kepada SASHA, anda berdua kombinasi yang hebat. Kita masih ada sirkit seterusnya. Ada ura-ura bahawa sirkit selepas ini akan mengasingkan antara pemain tahap prestasi tinggi (elit) dengan kelompok plate.

Moga semangat saingan di gelanggang akan dibawa ke bilik darjah bagi memantapkan pencapaian para pelajar di SMI. Walaupun pada zahirnya saingan gelanggang menguji kekuatan fizikal dan minda, guru SMI mempamerkan kesungguhan dan semangat setia kawan dalam apa-apa jua keadaan. Kelab Staf SMI, menerusi Kelab Kilas Tangkis yang sudah ada t-shirt yang seragam bakal mengatur lebih banyak aktiviti yang pada akhirnya memberi sumbangan terhadap nama baik SMI, insya-Allah.

Wednesday, May 20, 2009

RAJIN TULIS BLOG, MALAS BACA BUKU!

Demikian bunyi dakwaan Pyanhabib, seorang pemuisi tersohor negara seperti yang dipetik oleh "Profesor Serba Tahu, PST dalam majalah Gila-gila, edisi Ogos 2008. Kesimpulan itu dibuat berdasarkan pameran buku antarabangsa Kuala Lumpur dalam bulan yang sama. Ruang dewan utama penuh sesak hingga sukar untuk pengunjung bergerak. Petugas kaunter asyik tersenyum lebar.

Keadaan sebaliknya berlaku di bilik pameran bersebelahan. Lengang! Petugas kaunter muncung. PST mengatakan kalau dia mahu bikin shuffle di situ, tiada masalah langsung. Mengapa bagaikan langit dengan bumi?

Setelah disiasat, rupa-rupanya ruang dewan utama menawarkan majalah dan bacaan ringan. Ruang bilik pameran bersebelahan menawarkan buku ilmiah dan bahasa asing! Maka, secara sepintas lalu, boleh disimpulkan bahawa masyarakat Malaysia sangat rajin membaca, tetapi bahan bacaannya sahaja yang dipertikaikan. Barangkali langkah permulaannya sudah baik, cuma tahapnya perlu dianjak!

PST turut membalun dan membelasah para blogger tempatan yang menulis hal remeh-temeh dan memualkan seperti catatan diari peribadi yang tidak ada intipati (substance) untuk diangkat sebagai wacana yang membina minda. Blogger tempatan juga didapati lebih suka berbalah tentang isu hiburan dan politik yang tidak ketahuan hujung pangkalnya. Pendek kata, tiada pembaharuan dalam idea penulisan mereka, melainkan bertaraf picisan belaka.

Wau, bisanya! Maka, wahai rakan blogger sekalian. Marilah kita melakukan pembaharuan. Tidak salah menulis tentang catatan peribadi, membincangkan isu hiburan dan politik, tetapi jangan lupa menyelitkan sentuhan analisis yang matang, walaupun mungkin kelihatan sangat sederhana.

Kata pujangga:
Orang kerdil menceritakan tentang orang lain,
Orang biasa menceritakan tentang peristiwa,
Orang hebat menceritakan tentang idea!

Mungkin sudah sampai masanya kita membuat segmentasi dalam blog seperti catatan anekdot, berita, santai, dan ilmiah. Dengan demikian, blogger Malaysia bakal lebih dihormati dan disanjung tinggi, insya-Allah.

Sekian, selamat melakukan pembaharuan dalam penulisan anda!

Saturday, May 16, 2009

REMAJA MEMILIH LAGU BARAT, EPL *




Tinjauan rambang terhadap remaja seluruh dunia (menerusi laman blog, sesawang, forum, chatting) mendapati bahawa selera muzik mereka tertumpu kepada karya dari Barat, khususnya UK dan USA. Nama seperti Miley Cyrus, Rihanna, Justin Timberlake (sekadar beberapa nama) meniti di bibir remaja. Aliran muzik alternatif dan indies turut mendapat sambutan hebat dalam kalangan remaja. Sebaliknya, elemen irama asli dan tradisional tempatan seakan-akan terpinggir dan dibuang jauh-jauh. Anda boleh bertanyakan mana-mana remaja yang memiliki gajet seperti telefon bimbit atau i-pod. Koleksi lagu manakah yang dimuat turun atau dijadikan nada dering?

Bab sukan juga demikian. Remaja lebih berbangga menyarung jersi MU, Chelsea, Liverpool, Arsenal, dan Barcelona. Nama seperti Christiano Ronaldo, Frank Lampard, Michael Owen, Didier Drogba, dan David Beckham terpampang di belakang jersi yang mereka pakai. Peniaga juga takut menanggung risiko mengeluarkan jersi pemain liga tempatan yang mungkin hanya laku jika dijual secara lelong (harga bawah kos) , bundle, atau reject di pasar-pasar malam. Memang ada jersi-jersi negeri (Liga Super, Malaysia) dengan nombor pemain, tetapi tiada nama pemain dipaparkan. Itu pun dipakai ketika berlangsungnya perlawanan di stadium. Jika digayakan di pasar raya dan ketika berjalan-jalan, terasa seperti semua orang di sekeling mencebikkan bibir, gelak besar dan mengutuk gitu. Mana ada kelas!

Para pemimpin masyarakat (yang tidak kurang mengkagumi Barat!), tokoh budaya, penggiat seni tempatan, dan media sering menyuarakan rasa cemas terhadap fenomena remaja itu. Apa kurangnya produk tempatan, hujah golongan yang sudah lupa bahawa ketika zaman remaja mereka juga menghafaz lirik lagu balada seperti Feelings, Miracle, Hold Me Close, Green Green Grass of Home, Delilah, You Mean Everything To Me, Grease, How Deep is Your Love, Hopelessly Devoted to You, Hotel California, Soldier of Fortune, Staying Alive, dan terlalu banyak lagi. Stiker Bee Gees, Olivia Newton John, dan Tom Jones ditampal di fail nota dan buku. Pengaruh jambul, kasut tajam dan seluar bell-bottom John Travolta (filem Saturday Night Fever) begitu ketara pada awal 1980-an. Sedangkan pada era berkenaan hanya ada TV1 hitam putih, dan Radio Rangkaian Nasional (sekarang Klasik Nasional), dengan mutu audio gelombang analog, tiada FM atau digital. Namun, terdapat lambakan majalah, katrij dan kaset lagu-lagu Barat. Lagu-lagu Melayu juga sebahagian besarnya ialah saduran lagu Barat.

Pencinta bola sepak pula lebih mengingati Gerd Muller (Jerman Barat), Johan Cruff (Belanda), Zico (Brazil), Kevin Keegan (England) dan Paulo Rossi (Itali). Mujur juga Malaysia layak ke Olimpik dua kali, pernah menewaskan USA 3-0, mengekang asakan Jerman Barat selama 60 minit sebelum kecundang 0-3, dan dibelasah oleh Maghribi 0-6. Nama seperti Syed Ahmad, Mokhtar Dahari, Namat Abdullah. Arumugam dan Wong Kam Fook cukup popular. Malah, pasukan Malaysia pernah seri 1-1 dengan England B (kemudian tewas 2-4 kepada skuad utama England, dengan dua jaringan mengejut Matlan Marjan, pemain Sabah). Pada masa itu pasukan hebat EPL ialah Liverpool, Queens Park Rangers, Derby County, Stoke City, Leeds United dan Newcastle. MU, Arsenal dan Chelsea hanya muncul gah lewat 1990-an.

Saya bertugas di sebuah sekolah teknik (SMT) selama lebih sepuluh tahun. Keistimewaan SMT ialah lawatan industri. Maka, dalam setahun biasanya dua kali saya akan mengiringi kumpulan pelajar melawat organisasi dan sektor industri seperti Perwaja Steel, ibu pejabat Lembaga Tabung Haji, dan Ladang Jendarata. Maka, dalam perjalanan sudah tentu membosankan jika hanya tidur dan memandang kosong ke luar. Sebagai guru Prinsip Akaun dan Ekonomi Asas, saya biasanya membawa pelajar jurusan perdagangan yang didominasi pelajar perempuan. Dalam kelas bukan main control cun, dan susah nak dengar suara pun! Tahu apa kaset pilihan yang mereka pasang?

Saya bukanlah antimuzik, tetapi berasa pening dan terpaksa menutup telinga. Tahu kenapa? Itu awek (murid sayalah) pasang lagu heavy metal, trash, underground yang saya tak reti nak menikmatinya. Pulak tu, semua sekali bersepakat, tak ada yang membantah. Akhirnya, saya menggunakan veto supaya lagu berirama lebih perlahan dan liriknya agak jelas sahaja dikumandangkan. Komprominya, kalau nak pasang juga lagu keras, perlahankan volume. Mungkin (ya, mungkin) murid saya menganggap cikgunya tak sporting, konservatif, dan kekampungan walaupun baru mencecah usia pertengahan 20-an ketika itu. Bukan, bukan, bukan! Mungkin itu yang dikatakan jurang generasi (generation gap). Para remaja akan memahaminya apabila mula mengetuk pintu pascaremaja (muda belia, dewasa, dan oppps..... tua) nanti. Hampir semua murid (aweks) yang menyertai rombongan hari tu telah grads, sebahagiannya dari universiti ternama UK dan US, dan telah menyandang kedudukan yang tinggi dalam kerjaya, perniagaan dan akademik. Cikgunya... hehehe... masih berulang-alik ke sekolah le...

Dah panjang sangat? O k lah, kita sambung kemudian aje...





* Tulisan ini mengandungi perkataan dan ujaran yang bersifat basahan, yang ditulis secara bold dan italic (bahasa pasar, slanga, dan laras perbualan remaja). Maka, sebarang kemuyskilan bolehlah dirujuk terus kepada penulis blog, atau guru bahasa anda sendiri
)

HARI PERTAMA LA3 BELAJAR EKONOMI

Tanggal 15 Mei 2009 (Jumaat) buat pertama kalinya pelajar LA3 beriteraksi secara langsung dengan guru Ekonomi, mereka, tidak lain tidak bukan, penulis blog inilah. Seperti biasa dalam pertemuan pertama, semua sekali memakai topeng, tunjuk skema, dan serba serbi formal. Keadaan begitu tidak akan bertahan lama, justeru true colours masing-masing, sama ada murid dan guru, tidak boleh disembunyikan dalam tempoh yang lama.

Untuk memecahkan perisai pertahanan (helah bela diri, defence mechanism), rasa curiga, dan terlalu berhati-hati, guru memilih pendekatan pecah ais (ice-breaking). Tiga aktiviti dijayakan, iaitu nombor ajaib, petak segi empat sama tersembunyi, dan rantai nama. Berdasarkan penglibatan pelajar, beberapa kesimpulan telah dibuat, dan dikaitkan dengan pemupukan kemahiran generik pembelajaran aras tinggi. Tahap kenyaringan suara pelajar, perasaan dan perhatian pelajar juga dapat diukur menerusi tanggapan pertama (first impression).

Aktiviti nombor ajaib telah menunjukkan bahawa perbezaan cara, latar belakang dan stail pembelajaran boleh dikekalkan tanpa menjejaskan pencapaian matlamat kecemerlangan. Pelajar juga mengakui bahawa kepekaan terhadap keperluan tugasan yang ditetapkan (masing-masing mesti memilih tiga digit 1 – 9 dengan susunan tertib yang besar dahulu) ialah sine qua non kepada aktiviti bersifat kumpulan. Mungkin ada yang pernah melakukan aktiviti yang sama, namun diberi sentuhan yang baharu, sesuai dengan tahap pelajar prauniversiti.

Aktiviti hidden squares menyerlahkan sikap bertindak tanpa berfikir dua kali sering mengakibatkan kesilapan yang teruk. Dalam kebanyakan kes dan situasi, kita seharusnya memberi ruang untuk fikiran kedua. Selain itu, bagi mencapai tahap persis (jitu), kaedah tertentu hendaklah digunakan. Jika hendak meyakinkan orang lain terhadap sesuatu dapatan dan penemuan kita, penerangan langkah demi langkah wajib dipersembahkan dengan jelas dan mudah difahami. Maknanya, proses ke arah pencapaian sesuatu hasil yang diharapkan adalah lebih penting daripada pernyataan hasil itu sendiri.

Aktiviti rantai nama membangkitkan kelucuan dan rasa bangga apabila rakan yang baru dikenali dapat menyebut nama rakan yang lain secara separuh betul. Ikatan kumpulan (group binding) menjadi prasyarat kejayaan sesuatu organisasi selagi mana tidak wujud penyelewengan, atau pelakuan berakhlak rendah. Aktiviti rantai nama boleh dijadikan titik tolak kaedah pengajaran sebaya (peer teaching) bagi mengimbangi penyampaian guru yang mungkin sekali sipi dengan laras bahasa remaja. Gabungan kehebatan pelajar dan guru Ekonomi memungkinkan rekod baru pencapaian STPM kohort sebelum ini dipecahkan saban tahun, insya-Allah.

Hari Isnin (18 Mei 2009), aktiviti melukis lambang (siling dan unsur alam), rebut 400 akan dibuat. Lembaran pandang seluruh (bird’s view) bidang pembelajaran Ekonomi STPM juga bakal diedarkan. Kepada semua 16 orang pelajar LA3, selamat maju jaya. Ingatlah bahawa, SMI ialah teman kecemerlangan anda!

Wednesday, May 13, 2009

hadiah buat guru

16 Mei hari keramat
hari ditabal mahkota impian
dijunjung, dilambung, disanjung
bakti dilukis jasa dihitung
atas baldu bersulam maknikam

pesta dibuka dengan perutusan
pembesar negara menitip bicara
menyanyi guru setia diikrar
menyalakan cahaya segenap buana

hadiah dihulur bunga disemat
sketsa syahdu sentuhan puisi
luahan yang kudus
mendekam di sanubari

kudrat dua generasi
di gelanggang pertembungan
yang satu memberi laluan
yang satu merelakan

tawa riang lafaz bersusun
juadah disaji layanan bestari
dibawa bayu cerita semalam
bagai terbina istana nan masyhur

esok pasti tiba
kembali ke garis mula
membawa piala kenangan
setahun berselang menunggu


AZHAR BIN MOHD RODZI
13 Mei 2009, Ipoh

Monday, May 11, 2009

taklimat ekonomi 6 rendah smi 2009




ipoh 12 mei 2009 (selasa)
Satu taklimat ringkas tentang pengenalan mata pelajaran ekonomi untuk sejumlah 67 orang pelajar jurusan kemanusiaan smi telah disampaikan oleh penulis blog. Dalam tempoh 12 minit sebanyak 27 slaid power point telah dipaparkan. Pelajar memberi respons yang menggalakkan.

Apabila penceramah cuba mempromosikan blog, pelajar nampaknya berasa lucu. Begitu juga apabila diperkenalkan teks mikroekonomi, terdengar jua keluhan. Bab-bab duit, wang, al-fulus, no money no talk ni memang sensitif sikit! Namun, itulah hakikatnya bahawa sesuatu perjuangan menuju kejayaan akan ada ongkosnya!

Perkara paling penting yang ditekankan oleh penceramah ialah kemahiran generik pembelajaran ekonomi. Penceramah menyarankan konsep learning by doing, iaitu memberi tumpuan terhadap tertib huraian sesuatu konsep ekonomi yang turut mengandungi andaian, simbol, data hipotetikal, data sebenar, model, rumus, gambar rajah, paksi, label, huraian dan penegasan teori. Pelajar ekonomi mesti memberi tumpuan terhadap penerangan guru, justeru itulah cara yang paling cekap. Menerusi penerangan guru, sesuatu konsep dapat dikuasai dalam tempoh 10 minit, berbanding dengan pembelajaran seorang diri yang mungkin memerlukan dua hari untuk menguasai konsep yang sama.

Dari segi aplikasi tahap tinggi, ilmu ekonomi dapat membantu seseorang pemimpin negara memilih pendekatan dasar fiskal dan dasar kewangan yang sesuai dalam menghadapi sesuatu keadaan ekonomi. PM ke-6 Malaysia ialah seorang lulusan ekonomi. Malah, banyak pemimpin dunia memiliki latar belakang pengajian ekonomi semasa di peringkat pengajian tinggi mereka.

Pengajian ekonomi STPM dibahagikan kepada dua kursus, iaitu mikroekonomi dan makroekonomi. Kajian mikro ialah tentang individu, manakala makro tentang agregat. Perhatikan beza ejaan kedua-duanya, i dengan a! Dari ejaan sahaja, kita sudah boleh menentukan perbezaannya.

Maka, mempelajari ekonomi bukanlah sesukar yang disangka! Syaratnya, dengar cakap cikgu, beri tumpuan, dan sentiasalah perbaharui komitmen. SMI teman kecemerlangan anda!

Sunday, May 10, 2009

Selamat Datang Pelajar Tingkatan 6 Rendah





Pagi ini, 11 Mei 2009 (Isnin) SMK St Michael, Ipoh (SMI) menerima kemasukan sejumlah 219 orang pelajar lepasan SPM 2008 yang melapor diri bagi meneruskan pengajian pascamenengah, atau lebih tepat prauniversiti. Sama ada jumlahnya akan kekal atau berubah, bergantunglah kepada perancangan kumpulan pelajar 18 tahun berkenaan. Pengajian Tingkatan Enam yang menjurus kepada penganugerahan STPM boleh dilihat sebagai pilihan untuk merebut tempat di IPTA bagi kursus sarjana muda.

Rata-rata pelajar yang ditemui masih belum membuat keputusan muktamad sama ada untuk kekal di SMI, atau memilih jalan lain. Ada yang sudah mengintai peluang pekerjaan sambil mencongak peluang pengajian tinggi secara sambilan. Ada juga yang masih mengharap panggilan dari institusi pengajian lain seperti matrikulasi (simpanan), kursus diploma IPTA, politeknik, IKM, IKBN, kolej (universiti) swasta dan sebagainya.

Program orientasi atau suai kenal yang dianjurkan oleh pihak sekolah, dengan kerjasama Persatuan Pelajar Tingkatan Enam akan merungkai beberapa persoalan, di samping memberi input sebagai pedoman untuk pelajar membuat keputusan. Pada hari Jumaat, pelajar akan mula masuk kelas untuk melengkapkan butiran diri dalam rekod daftar sekolah. Pada minggu berikutnya, pelajar akan didedahkan dengan sukatan pelajaran dan kemahiran generik pembelajaran aras tinggi.

Tempoh sebulan boleh dijadikan sebagai "window shopping" sebelum sebarang keputusan muktamad ditetapkan. Guru tingkatan 6 SMI sedia membantu pelajar merealisasikan impian kecemerlangan mereka seperti yang tercatat sebagai rekod pencapaian STPM kohort sebelum ini. Dengan penambahbaikan skim perkhidmatan guru dan gaya pembelajaran tingkatan 6, daya tarikan STPM dijangka menjadi lebih hebat.

Tingkatan 6 bakal ditadbirkan secara berasingan daripada pelajar menengah rendah (tingkatan 1 - 3), dan menengah atas (4 - 5). SMI akan menerima seorang Penolong Kanan Tingkatan 6 (gred DG 48), dan 4 orang guru kanan kokurikulum (gred DG 44), di samping beberapa orang guru akademik gred DG 48 dan DG 52. Kemudahan teknologi p & p, dan pusat sumber khusus untuk tingkatan 6 dijangka akan dinaik taraf dalam tempoh yang terdekat.

Kebanyakan tokoh cendekiawan, pemimpin negara, pegawai tinggi kerajaan, pensyarah kanan (termasuk profesor), diplomat, tokoh korporat dan swasta pernah melalui sistem tingkatan 6. Maka, tanggapan bahawa tingkatan 6 sebagai pilihan terakhir sama sekali meleset. Hakikatnya ialah pengajian tingkatan enam menjadi laluan utama memasuki kursus-kursus penting di peringkat pengajian tinggi.

Selamat belajar. SMI mengalu-alukan kehadiran anda!

mesti baca: arkib bulan april 2009

Senarai Tajuk Menarik sepanjang bulan April 2009:

1. Berita
a) Bowling Kelab Staf SMI
b) Kejohanan Sukan ke-82 SMI
c) Kawat Kebakaran SMI siri 1

2. Isu Semasa
a) Satu Malaysia: Konsep dan Prospek Kebolehlaksanaan
b) Proton Exora, anda pasti kagum!

3. Anekdot
a) Menjejak Kenangan di Parit Jawa
b) Kisah Air Kelapa Jumbo

4. Ekonomi
a) Pengenalan Mata Pelajaran
b) Krisis Ekonomi Global: Retrospek dan Potensi Pemulihan

5. Bahasa
a) Prinsip Fonemik: Penggunaan dan Salah Faham
b) Program Nilam Menyerlahkan Kejayaan SMI

Tuesday, May 5, 2009

RAMA MINUM SUSU KAMBING, JANGAN BUNUH DIA!

Dalam penulisan, kita hendaklah mengambil berat akan penggunaan tanda baca seperti koma, titik bertindih, pengikat kata, noktah, tanda soal, tanda seruan, dan lain-lain. Jika keadaan yang sebaliknya berlaku, risikonya cukup tinggi. Boleh jadi lucu, boleh jadi ada yang akan menjadi mangsa! Mari baca ayat-ayat berikut dengan intonasi yang betul.

1. Rama minum susu kambing. *

2. Rama, minum susu kambing.

3. Rama minum, susu kambing.

4. Rama minum susu, kambing.

Adakah anda perasan akan perbezaan antara ayat berkenaan? Betul, yang pertama ayat penyata. Yang kedua, ayat perintah (suruhan), yang ketiga ayat cakap ajuk (memberitahu susu kambing bahawa Rama minum), dan yang keempat juga ayat cakap ajuk. Tetapi, cakap ajuk yang melibatkan seseorang dengan kambing!

*terima kasih kepada Cikgu Mohd Nizam Shohor, SM Teknik Persiaran Brash, Ipoh atas
sumbangan idea tuan ini

Baca pula ayat-ayat di bawah.

1. Jangan bunuh dia.

2. Jangan, bunuh dia.

Lebih dahsyat, bukan? Yang satu hidup, yang satu lagi mati.

Dalam bahasa Arab, keadaannya lebih rumit. Huruf alif, jika ditambah atau ditinggalkan akan membawa makna (konotasi) yang sama sekali berlawanan (antonim). Sebab itu preskripsi doktor pada dos ubat mesti ditulis dengan jelas supaya tidak akan ada pesakit ringan terminum ubat sapuan yang beracun.

Jika anda menjadi komander kawat kaki, pastikan bahawa tekak anda tidak bermasalah sehingga mengeluarkan bunyi arahan yang mengelirukan. Pastikan anda tahu meletakkan koma, noktah, jeda dan yang seumpamanya. Jangan jadikan platun anda sebagai mangsa.

Pendek kata, penggunaan tanda baca di tempat yang sesuai dan wajar memungkinkan ayat yang anda tulis tidak dibaca di luar konteks. Tanda baca yang digunakan sebenarnya memudahkan tugas sang pembaca! Sekian, dan selamat menulis.

MAHKOTA YANG SIRNA: SEBUAH SKETSA KEHIDUPAN

Tuan disahkan menghidap barah hati peringkat akhir. Ayat ringkas yang terpacul daripada bibir Dr. Salleh, pakar patologi organ dalaman itu bagaikan hakim yang menjatuhi hukuman mati. Buat seketika, degup jantung Edi bagaikan terhenti. Semua darah yang terkandung dalam tubuhnya bagaikan bergerak ke bahagian kepala.

Edi, jangan cepat berputus harap. Mana tahu ada keajaiban akan berlaku. Berdoalah kepada Tuhan Yang Maha Esa. Mengadulah kepada-Nya. Lembut suara Dr. Salleh cuba memberikan sisa-sisa harapan walaupun menyedari bahawa pesakit di hadapannya sukar sekali menerima hakikat. Edi masih kelu. Namun, tiba-tiba dia bingkas bangun meninggalkan bilik doktor dengan tergesa-gesa. Dr. Salleh sudah biasa dengan keadaan itu. Edi dibiarkan berlalu membawa seribu kehampaan dan kepiluan.

Bagaimana aku yang baru menginjak usia dua puluh tahun boleh menerima nasib begini? Apa salah diriku? Tinggal tiga bulan mengikut anggaran doktor untuk Edi bergelar insan. Selepas itu...? Edi tidak sanggup meneruskan bayangan itu. Dia tidak gagah untuk semua itu.

Kehidupan Edi serba cukup. Ayahnya seorang tokoh korporat yang disegani. Ibunya seorang pensyarah universiti. Edi sendiri baru memulai cuti semester University of Princeton, New Jersey, USA dalam bidang pengajian sains aktuari. Kalau hendak ke mana-mana Edi boleh memilih sama ada hendak memandu kereta sport, atau dihantar oleh supir (pemandu) keluarga. Kakaknya sudah berumah tangga dan memiliki sepasang cahaya mata. Daniel, adik kecilnya baru berusia lima tahun.

Rupa-rupanya kehidupan begitu singkat. Pilihan bukan di tangan manusia. Hati kecil Edi di titik rasional. Kini, Edi berasa cemburu dengan si pemungut kotak jalanan yang dilihatnya hari-hari. Apek tua itu tega menyelongkar timbunan sampah kalau-kalau ada ’emas’ yang tercicir. Apek itu kelihatan menyeringai menampakkan 32 puntung gigi asli yang masih tersusun rapi apabila pencariannya tidak sia-sia. Kotak-kotak yang lusuh diikat di belakang basikal tua dan kemudian basikal itu didorong perlahan-lahan. Barangkali, apek itu menjualnya di pusat kitar semula. Edi hanya mengagak. Dia tidak pasti.

Di New Jersey, Edi juga pernah melihat sekumpulan pengemis kulit hitam nyenyak seperti diulit mimpi indah di kaki lima kedai. Mereka berbantalkan lengan, bertilamkan jubin yang dingin, dan beratapkan balkoni kedai untuk berlindung daripada terjahan hujan dan panas yang bagaikan berdendam tidak sudah-sudah dengan tanah yang dipijak manusia. Bilakah Barrack Obama dapat melenyapkan putaran ganas kemiskinan yang masih mencengkam dan menghantui hampir tujuh peratus warga negara Uncle Sam yang paling berkuasa itu? Siapa yang peduli dengan kaum pendatang hispanik dan peribumi Red Indian? Edi seolah-olah lupa seketika akan takdir dirinya sendiri sebentar tadi.

Entah bila kereta Edi meluncur hingga dia betul-betul berada di hadapan pagar kediaman keluarganya yang persis sebuah istana Melayu dahulu kala. Tiba-tiba satu lagi dilema menjelma dalam benak Edi. Mahu berterus terang atau pendamkan sahaja? Lagi pun Edi tidak memaklumi sesiapa pun bahawa dia menjalani pemeriksaan selepas semalaman tidak bisa melelapkan mata walaupun sepicing. Justeru Edi merasakan sesuatu yang tidak kena dengan sistem fisiologinya. Dalam keadaan ya dan tidak itu, Edi sudah berada di ruang letak kereta. Keputusan masih belum muktamad.

Wahai pembaca budiman, bantulah Edi membuat keputusan. Selamat berfikir… babai, tata!!! Layan...

Monday, May 4, 2009

PELANCARAN KELAB BADMINTON STAF SMI


Sesudah melalui proses perbincangan dan sumbang saran, KELAB KILAS TANGKIS menjadi pilihan nama baharu kelab badminton naungan kelab staf SMI yang diterajui oleh Cikgu Maulid bin Ismail. Selain itu motto "RENTAS JUARA" bakal menyemarakkan entusias para pemain untuk menyerlahkan bakat dan potensi yang telah digilap sekian lama. Setelah berjaya membuat penarafan pemain baru-baru ini, Kelab Kilas Tangkis kini siap siaga untuk berentap dengan cabaran pasukan lain.

Cikgu Maulid sebenarnya telah merisik pasukan-pasukan yang mampu memberikan saingan kepada Kelab Kilas Tangkis ini. Antaranya Kelab Retro Kinta, Alumni SMI, Kelab Staf Sam Tet, Kelab Badminton Bomba, skuad pelapis SMI, dan lain-lain. Kelab Kilas Tangkis menetapkan sasaran memenangi semua perlawanan yang diatur. Untuk itu, pemain tidak dibiarkan bergantung kepada kemahiran individu semata-mata, sebaliknya diberi suntikan nilai tambah dari segi kecergasan, kekuatan mental, strategi, taktikal, dan teknikaliti peralatan, serta kesesuaian pakaian semasa pertandingan.

Seterusnya reka bentuk logo Kelab Kilas Tangkis masih dalam proses pemantapan tema. Kelab Kilas Tangkis boleh dianggap sebagai unik justeru menggabungkan kepelbagaian latar belakang ahlinya. Ada yang sudah bertaraf otai, ada pemain berprestasi tinggi, dan ada pemain yang ala-ala semi pro! Selain itu, Kelab Kilas Tangkis yang berpangkalan di SMI turut menerima keahlian para sahabat dari rakan sejawatan di sekolah lain dan pekerjaan yang lain juga. Namun demikian, Kelab Kilas Tangkis ini pada asasnya menjadi milik dan naungan Kelab Staf SMI yang sentiasa berpegang kepada konsep perkongsian bijak demi kebaikan profesion keguruan amnya.

Buat sementara ini, Kelab Kilas Tangkis hanya dibuka kepada kaum jejaka. Pasa masa hadapan, dengan merujuk kepada jawatankuasa syariah SMI, mungkin versi feminin Kelab Kilas Tangkis bakal dibentuk. Aktiviti-aktiviti Kelab Kilas Tangkis diharapkan tidak sekadar berakhir di gelanggang MBI dan Restoran Sabar Menanti, tetapi boleh diperluaskan kepada keluarga anggota, atau mungkin juga menjadi didaftarkan sebagai entiti yang sah, dan barangkali berpotensi untuk dikembangkan sebagai sebuah koperasi suatu hari nanti, insya-Allah.

Friday, May 1, 2009

BULU TANGKIS AKHIR: ZUL – RAVI VS. SHAKIR – SAIFUL





Gelanggang badminton MBI telah menjadi saksi kehebatan dua beregu handalan Kelab Staf SMK St Michael, Ipoh (SMI) menempah tiket ke perlawanan akhir 29 Mei 2009 sempena sambutan hari guru. Tanggal 1 Mei, cuti hari pekerja membawa tuah kepada Cikgu Zulkefli bin Sulaiman (Jabatan Bahasa) berpasangan dengan Cikgu Ravindran (Jabatan Kaunseling), sambil diiringi dan bakal berentap dengan Tuan Haji Shakir bin Tayat (Jabatan Pendidikan Islam) berpasangan dengan Cikgu Saiful Bahri (Jabatan Kemahiran Hidup). Mereka mengecewakan En. Badrul – En Shahrul (Jabatan Pengetua), dan Cikgu Maulid (Jabatan Ekonomi – Perniagaan) – Cikgu Zulkarnain (Jabatan Pendidikan Jasmani Pendidikan Kesihatan) di peringkat separuh akhir.

Beregu lain yang berjaya memenangkan pihak lawan ialah Cikgu Ibrahim (Seni) – Cikgu Shahruzzaman (Sejarah), Cikgu Prakas Rao (Jabatan Data) – Tuan Haji Zulkifli (Jabatan Matematik), penulis blog – Cikgu Azmi (Jabatan Bahasa, Anderson), serta beregu jemputan (Cikgu Chin: SMK Dato’ Ahmad Said – Cikgu Abdul Aziz: SMK Simpang Pulai).

Format perlawanan dibuat secara round robin dua kumpulan, setiap satunya menampilkan empat beregu. Pemain-pemain yang tewas (baca: berjaya memenangkan pemain lawan) membantah jadual perlawanan yang didakwa terlalu padat. Baru hendak mengambil nafas, Cikgu Maulid, presiden kelab staf memberi tempoh tidak sampai seminit untuk perlawanan berikutnya. Tetapi, pasangan yang berjaya lain pula ceritanya. Mereka sekadar tersenyum sinis terhadap bantahan tadi. Agaknya dalam hati mereka gelak besar, kot. Kalau dah tak pandai menari mengapa dikata tanah tidak rata? Ewah ewah, sendiri mahu ingatlah...

Seorang lagi pemain yang enggan disebut namanya pula memberi alasan bahawa permainannya terjejas kerana pasangan beliau menghadapi masalah tersalah makan, almaklumlah... Aiiik.. cikgu pun banyak cerita macam si corot, ingatkan murid jer.. Taklah.. itulah namanya perang psikologi dan post mortem penyedap hati. Hahaha.

Perlawanan akhir tidak terus dilangsungkan bagi menghormati hari Jumaat, sayyidil ayyam, penghulu segala hari.. Cikgu Zulkefli Sulaiman khabarnya bergegas ke masjid Tambun untuk bertugas sebagai tok siak (penghampar sejadah). Wah, wah skema juga Cikgu Zul kita.. Jangan marah Cikgu Zul, gurau sikit-sikit bukankah mengurangkan stres... beres gitu? Layan...

Penulis blog, setelah berjaya memenangkan beregu lawan, dipelawa menyertai gelanggang guru Sam Tet – staf Proton yang hanya ada tiga orang pemain. Lima set, beb! Tiga botol air RO (setiap unit = 0.5 liter) diteguk habis hingga peluh membasahi muka. Nasib baik standard permainan lebih kurang sama. Menjelang 11.30 pagi, sejurus sebelum beredar, kami bertukar-tukar nombor telefon untuk mengatur pertemuan dua gergasi kelab staf Kinta Utara, iaitu kelab staf SMI lawan kelab staf Sam Tet. Terima kasih Cikgu Siew (Jabatan Sejarah) dan Cikgu Chua (Jabatan Kemahiran Hidup).

Kesimpulannya, badminton memerlukan komitmen dan keghairahan untuk menang. Kalau sekadar suka-suka, malas kejar shuttle, kirim salam! Itulah bunyi ayat Tuan Haji Shakir, pemain badminton paling digeruni dalam kalangan kelab staf SMI. Tunggu 29 Mei di gelanggang badminton terbuka SMI!