Wednesday, October 6, 2010

AZFA HANANI "TERTANYA-TANYA" (FORM FOUR'S NOVEL CHAPTER 8)

Permulaan bab menyambung cerita Azfa Hanani yang kaget melihat Ekran menjual burger berhampiran Institut Lingua Franca. Sejak itu, Azfa Hanani menyimpan hasrat untuk mengenali Ekran: pemimpin pelajar yang berwibawa dan seorang penjual burger. Terdapat kontradiksi (percanggahan perwatakan).

Antara peristiwa penting dan analisis komsas yang berkaitan:

Catatan Cikgu Zamri tentang penguasaan bahasa dalam karangannya yang begitu baik melonjakkan semangat Azfa Hanani. Di perpustakaan, Hanani terus sahaja mencari rencana akhbar untuk dijadikan rujukan karangan fakta yang bakal ditulis.


Perwatakan
Rajin
Latar Masyarakat
Masyarakat yang rajin
Nilai
Kerajinan
Persoalan
Kerajinan dalam menuntut ilmu
Pengajaran
Kita hendaklah rajin dalam menuntut ilmu

Wakil kumpulan "budak glamor", Fuziana dan Syafiqah yang diutus khas oleh Laili (ketua mereka) cuba mempengaruhi Hanani supaya menyertai mereka mengambil alih Malam Sumbangsih daripada sebuah kelas (5 Sastera II). Sambil merendah-rendahkan kemampuan budak kelas berkenaan, Fika dan Fuzi mengumpan Hanani dengan "tawaran" pengacara glamor kononnya bagi menyelamatkan keadaan.


Perwatakan
Suka mengambil kesempatan (kumpulan budak glamor)
Latar Masyarakat
Masyarakat yang suka mengambil kesempatan
Nilai
-
Persoalan
Sikap suka mengambil kesempatan terhadap orang lain
Pengajaran
Kita janganlah suka mengambil kesempatan terhadap orang lain

Azfa Hanani bertegas menolak pelawaan kumpulan "budak glamor" sebagai pengacara Malam Sumbangsih yang hendak mereka ambil alih. Hanani tidak memberi reaksi lampau (overreact) terhadap cemuhan Fika dan Fuzi, walaupun dalam benaknya tidak suka disekutukan sebagai "kita" dengan kumpulan "budak glamor", atau mahu disamakan dengan arwah Tengku Murni.


Perwatakan
Tegas / asertif
Latar Masyarakat
Masyarakat yang tegas
Nilai
Ketegasan
Persoalan
Ketegasan dalam membuat keputusan
Pengajaran
Kita hendaklah tegas dalam membuat keputusan

Ketika Hanani sedang asyik melayan perasaannya tentang rancangan Laili yang mungkin mahu menjauhkannya dengan Tengku Ellina, tiba-tiba muncul Tengku Muzaffar menawarkan tunjuk ajar komputer. Dia juga memuji kelunakan bacaan surah Yasin oleh Hanani. Tengku Muzaffar telah berubah sikap.

Perwatakan
Suka menolong
Latar Masyarakat
Masyarakat yang suka menolong
Nilai
Tolong-menolong / Saling menolong
Persoalan
Tolong-menolong sesama anggota keluarga
Pengajaran
Kita hendaklah saling menolong dalam keluarga


Soalan aras KBKK:

Watak utama sesebuah novel sering digambarkan selalu beroleh pertolongan ketika keadaan memerlukan.

Berdasarkan sebuah novel yang anda pelajari, jelaskan dua pertolongan yang diterima oleh watak utama. 
[7 markah]

No comments:

Post a Comment