Salah satu usaha memperkasa sekolah kebangsaan (SK) ialah menawarkan tenaga pengajar yang berkelayakan tinggi dan berpengalaman luas dalam bidang masing-masing. Proses pensiswazahan guru SK sedia ada masih berterusan, manakala guru pelatih SK yang kini menuntut di institut perguruan seluruh negara semuanya mengikuti kursus peringkat ijazah asas. Selain itu, semua guru SK juga diberi pendedahan yang mencukupi bagi melaksanakan kajian tindakan sebagai upaya menerokai amalan terbaik aktiviti bilik darjah dan luar bilik darjah.
Kementerian Pelajaran Malaysia juga telah memulakan proses lantikan guru cemerlang (GC) gred DG 48 di sekolah rendah mulai tahun 2011. Buat permulaan, sebahagian guru yang dilantik itu berada pada gred DG 44, serta sedang bertugas di sekolah menengah. Walaupun perlu mengubah suai peranan kerana berhadapan dengan murid yang lebih kecil dari segi saiz dan usia, GC yang dilantik bakal menggalas tanggungjawab bagi merealisasikan hasrat menjadikan SK sebagai pilihan pertama ibu bapa, berbanding dengan sekolah vernakular seperti SJKC dan SJKT.
Cabaran yang bakal dilalui oleh GC DG 48 di persekitaran SK tidak akan kurang hebatnya. Buat masa sekarang, gred perjawatan mereka mengatasi semua guru senior SK, termasuk guru besar. Persepsi tentang sumbangan GC tidak dapat tidak bakal menjadi bahan bualan dan gosip di SK.
Namun, GC haruslah cekal dan tabah bagi membuktikan bahawa kepercayaan yang diberi oleh Kementerian Pelajaran Malaysia bukanlah semata-mata proses naik pangkat. GC memiliki kelebihan (x-factor) hingga melayakkan mereka menikmati laluan pantas kenaikan pangkat tanpa menunggu tangga gaji maksimum pada sesuatu gred. GC, dengan kerjasama dan sokongan guru-guru SK yang sedia ada, bakal melonjakkan imej SK dari segi pelaksanaan aktiviti pembelajaran dan pencapaian.
Cabaran yang bakal dilalui oleh GC DG 48 di persekitaran SK tidak akan kurang hebatnya. Buat masa sekarang, gred perjawatan mereka mengatasi semua guru senior SK, termasuk guru besar. Persepsi tentang sumbangan GC tidak dapat tidak bakal menjadi bahan bualan dan gosip di SK.
Namun, GC haruslah cekal dan tabah bagi membuktikan bahawa kepercayaan yang diberi oleh Kementerian Pelajaran Malaysia bukanlah semata-mata proses naik pangkat. GC memiliki kelebihan (x-factor) hingga melayakkan mereka menikmati laluan pantas kenaikan pangkat tanpa menunggu tangga gaji maksimum pada sesuatu gred. GC, dengan kerjasama dan sokongan guru-guru SK yang sedia ada, bakal melonjakkan imej SK dari segi pelaksanaan aktiviti pembelajaran dan pencapaian.
Di Lembah Kelang, banyak guru SK yang berkelulusan sarjana, sambil ada yang sedang menyiapkan ijazah doktor falsafah (Ph.D) di kampus yang berdekatan. GC pula memiliki pengalaman pedagogi dan proses dokumentasi yang kemas. Kelebihan kedua-dua kumpulan guru ini, dengan sokongan padu pentadbiran dan warga guru SK yang lain, mempercepat pemerkasaan SK sebagai institusi pendidikan awal kanak-kanak yang bertaraf dunia.
Pentadbiran dan guru-guru SK yang sedia ada patut berasa bertuah menerima kehadiran GC 48 di sekolah masing-masing. Di sekolah menengah berasrama penuh sekali pun belum tentu ada guru gred DG 48 selain pengetuanya sahaja. Gred perjawatan bukanlah satu bentuk kasta, sebaliknya hendaklah dipandang sebagai pengiktirafan terhadap kecemerlangan seseorang penjawat awam.
Perjuangan memperbanyak jawatan GC telah dipenuhi oleh pihak kerajaan. Kini tibalah pula masanya untuk GC yang menerima lantikan mengatur langkah supaya dalam jangka masa panjang, SK mampu diperkasakan sebagai pilihan utama ibu bapa ke arah perpaduan nan sejati. Peranan Majlis Guru GC kini makin mencabar dengan wujudnya segmen GC yang ditempatkan di SK...