Pengenalan
Pembelajaran novel komponen sastera (komsas) lebih menjurus kepada kajian secara asas seperti tema, watak dan perwatakan, latar (masyarakat, tempat, masa), nilai, pengajaran, persoalan, teknik penceritaan dan unsur-unsur kbkk. Aspek bahasa seperti diksi, analisis plot dan kajian mendalam tentang aspek sastera yang lain kalaupun ada hanyalah disentuh secara sepintas lalu. Pembelajaran lebih terarah kepada penggunaan peristiwa yang dipaparkan sebagai hujah atau huraian kepada bidang kajian yang disebutkan.
Novel Kembara Amira ditulis dalam 27 bab yang tidak diberi subjudul sepertimana teks novel tingkatan zon utara (Perlis, Kedah, Pulau Pinang dan Perak), iaitu Azfa Hanani. Bab 1 (muka surat 1 - 14) memaparkan beberapa peristiwa yang menjadi daya tarikan novel seperti pengenalan watak, arah penceritaan dan mewujudkan perasaan ingin tahu dalam kalangan pembaca. Sebahagian daripada peristiwa dalam bab 1 Kembara Amira merupakan imbas kembali watak Amira dan juga watak Malique.
Peristiwa 1
Amira mengimbas kembali kejayaannya memancing perhatian Jacinta supaya ikut serta dalam ekspedisi arkeologi pelajar tahun akhir sebuah universiti seliaan ibunya. Amira menggunakan minat (obses) Jacintha terhadap batu kuarza.
Watak: Amira
Perwatakan: Bijak / prihatin / peka
Latar masyarakat: Masyarakat yang bijak / prihatin / peka
Nilai: Kebijaksanaan / keprihatinan / kepekaan
Persoalan: Kebijaksanaan / keprihatinan / kepekaan terhadap minat orang lain
Pengajaran: Kita hendaklah peka / prihatin / bijak memahami minat / kecenderungan orang lain
Peristiwa 2
Amira menggunakan kemudahan akses internet (jalur lebar) tanpa wayar di dalam koc / gerabak kereta api untuk berutus e-mel dan mengemas kini laman sesawang (web) milik ibunya.
Perwatakan: Bijak (memenuhi masa) / tidak suka membuang masa
Latar masyarakat: Masyarakat yang bijak menggunakan masa luang
Nilai: Kesungguhan / kebijaksanaan
Persoalan: Kebijaksanaan dalam menggunakan masa terluang
Pengajaran: Kita hendaklah bijak menggunakan masa terluang / kita janganlah suka membuang masa
Peristiwa 3
Dr. Zawawi bergegas ke khemah pelajar bagi menyelamatkan tapak cari gali arkeologi. Jika terlambat, tapak-tapak berkenaan mungkin rosak akibat hujan lebat secara tiba-tiba itu.
Watak: Dr. zawawi
Perwatakan: Cekap / pantas / tangkas
Latar masyarakat: Masyarakat yang cekap / pantas / tangkas
Nilai: Kecekapan / kepantasan / ketangkasan
Persoalan: Kecekapan / kepantasan / ketangkasan dalam bertindak
Pengajaran: Kita hendaklah cekap / pantas / tangkas dalam sesuatu tindakan yang penting.
Peristiwa 4
Profesor Zaidah telah menjangka peristiwa tali khemah diputuskan kerana berlaku persaingan di hutan. Namun, beliau cuba menyembunyikan perkara itu supaya tidak mengganggu tumpuan pelajar terhadap kerja-kerja cari gali arkeeologi.
Watak: Profesor Zaidah / ibu Amira
Perwatakan: Berpandangan jauh / tegas
Latar masyarakat: Masyarakat yang berpandangan jauh
Nilai: Kebijaksaan / kepekaan / keprihatinan / ketegasan
Persoalan: Kebijaksanaan / keprihatinan / kepekaan / ketegasan dalam membuat keputusan
Pengajaran: Kita hendaklah bijak / peka / prihatin / tegas dalam membuat keputusan
Peristiwa 5
Malique menunda hasratnya untuk mengenali lelaki yang ditemaninya meredah hutan pada tengah malam buta. Dia menunggu masa yang sesuai kerana pemergiannya pun semata-mata kerana didesak oleh ibunya.
Watak: Malique
Perwatakan: Berhati-hati / Teliti
Latar masyarakat: Masyarakat yang berhati-hati / teliti
Nilai: Ketelitian
Persoalan: Ketelitian dalam bertindak
Pengajaran: Kita hendaklah berhati-hati / teliti sebelum bertindak
Saya ada cadangan yang baik untuk pelajar yang mengkaji novel-novel bagi SPM.
ReplyDeleteApa kata Cikgu membuat satu jadual seperti berikut
Nilai | Latar Masyarakat| Persoalan| Pengajaran | Perwatakan |
Setiap nilai yang dibenarkan dalam peperiksaan SPM disenaraikan bersama latar masyarakat,persoalan,pengajaran dan perwatakan yang relevan.
Contoh:
Nilai : Keberanian
Latar Masyarakat: Masyarakat yang berani
Persoalan: Keberanian dalam ....
Perwatakan : Berani
Ini memudahkan pelajar mencari nilai,pengajaran, persoalan dsb
Harap cikgu dapat mempertimbangkan cadangan saya
Saya amat bersetuju dengan cadangan saudara. Cara menerbitkan latar masyarakat nilai, persoalan, pengajaran berdasarkan perwatakan ialah satu strtegi / taktik yang berkesan. Senarai nilai yang utama / universal seperti baik hati, kasih sayang, kegigihan, ketabahan, tolong-menolong, hormat-menghormati dan setia kawan patut menduduki senarai teratas.
ReplyDeleteTidak seperti mata pelajaran Pengetahuan Moral yang mengehadkan jumlah nilai yang perlu dipayungkan, nilai murni dalam bahasa lebih longgar dan luas sifatnya. Mungkin lebih elok saudara mencadangkan klasifikasi kelompok nilai yang setara dari segi konsep dan aplikasi...