Alangkah baiknya jika Adit tidak perlu menjadi tempang dalam usaha mengejar kecemerlangan ilmu dan mengubah nasib kaumnya. Alangkah baiknya juga jika Ah Tong tidak mati apabila lori yang dipandunya tergelincir di jalan balak yang biasa dilalui. Namun, pendekatan dera sosial (social torture) itulah yang menjadi pilihan M.Z Erlysha, nama pena bagi pengarang novel, Suziana binti Che Will, 34, anak Kelantan.
Panduan Asas Menulis Plot dan Sinopsis
Binaan plot sesebuah novel biasanya dibahagikan kepada lima bahagian, iaitu:
1 Pengenalan / Permulaan
2 Perkembangan / Eksposisi
3 Konflik / Pergolakan
4 Klimaks / Puncak
5 Peleraian / Pengakhiran
Sinopsis ialah ringkasan cerita secara umum antara 100 ke 150 patah perkataan, dan perlu mengandungi perkara-perkara berikut:
1 Tema
2 Watak / perwatakan
3 Latar masa, masyarakat, tempat
4 Beberapa peristiwa penting (maksimum 3)
Contoh Penulisan Plot
Permulaan
Adit, 10 tahun, anak lelaki Pak Katan, kanak-kanak orang Asli. Adit anak yang patuh kepada ibu bapa dengan membantu mereka untuk menyara kehidupan mereka sekeluarga yang hidup miskin. Adit sudah menyiapkan tali sejak malam sebelumnya dan sanggup meredah hutan sendirian untuk melihat belat di sungai. Dalam usia semuda itu, Adit sangat cekap dan tangkas mengayuh sampan ke hilir. Adit juga mahir mencari damar di celah-celah daun kering. Adit juga sangat berpegang kepada janji kepada Tuk Batin Ahboi dengan tidak menjual ikan kepada orang lain.
Pak Katan juga bijak merancang pekerjaan dengan mengasah parang hingga tajam sebelum turun ke hutan. Walaupun sudah berusia, Pak Katan masih bertenaga untuk kerja hutan. Pak Katan berjalan pantas hingga Adit tercungap-cungap mengekorinya.
Mak Tawi pula ibu yang penyayang dan prihatin. Dia menegur perbuatan Adit yang tergesa-gesa minum kopi panas. Mak Tawi cekap menyediakan hidangan untuk seisi keluarga.
Perkembangan
Adit berbeza pendapat dengan pak Katan dari segi impian kehidupan. Adit menyatakan keinginannya untuk bersekolah seperti Akeh, rakan karibnya. Pak Katan pula seperti penduduk kampung orang Asli yang lain tidak menaruh impian besar, melainkan berterung hidup dalam persekitaran leluhur (turun-temurun) mereka di hutan yang terasing daripada dunia luar. Dalam diam, Pak Katan akur akan hasrat Adit, lalu ke pekan untuk menguruskan pendaftaran persekolahan Adit. Mak Tawi pula masih bersikap konservatif dan pesimis.
Tijah, 13 tahun, anak Tuk Batin memberi sokongan penuh kepada Adit untuk menggapai cita-citanya. Dia sanggup mendengar luahan perasaan Adit dan menunggu sehingga Adit selesai mandi di sungai.
Konflik
Masalah timbul apabila Adit tidak mendapat tempat tinggal di asrama. Adit juga harus mula belajar dalam darjah satu, berbanding dengan Akeh yang sudah masuk darjah enam. Impian Adit seperti sudah berkecai.
Mujur Ah Tong, penyelia pembalakan sanggup menumpangkan Adit ke sekolah, sambil Pak Atan, pemandu lori balak sudi mengambil Adit pulang. Pada suatu hari, Adit tidak pulang-pulang ke rumah sedangkan, hari sudah merangkak malam. Gerak hati (sixth sense) Mak Tawi nyata tepat bahawa Adit terbabit dengan kemalangan hingga mengalami kecederaan parah. Gerakan mencari yang diselaraskan oleh Tuk Batin akhir menemui Adit mengerang kesakitan di sebelah mayat Ah Tong di dalam gaung. Adit dimasukkan di Unit Rawatan Rapi dan berada di hospital selama dua bulan sebelum disahkan pulih. Kaki Adit berubah tempang.
Peleraian
Adit murid yang pintar. Dalam tempoh yang singkat, Adit boleh membaca, menulis dan mengira dengan cekap. Dia mendapat tempat pertama dan dibenarkan melompat kelas. Akhirnya, Adit memperoleh 3A dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) dan ditawarkan ke sekolah berasrama penuh. Adit memilih untuk kekal di sekolah harian. Adit menjadi ikutan dan dorongan kepada kanak-kanak orang Asli di kampungnya untuk turut bersekolah...
Contoh Penulisan Sinopsis
Novel "Sukar Membawa Tuah" membawa tema kegigihan seorang kanak-kanak orang Asli mengejar impian untuk berjaya dalam pelajaran. Adit berjaya meyakinkan Pak Katan tentang kepentingan pelajaran walaupun pada awalnya Pak Katan dan Mak Tawi bersikap konservatif dan hanya mahu mengekalkan tradisi kehidupan sedia ada. Adit sanggup menumpang jip dan lori pekerja balak untuk ke sekolah akibat tidak mendapat tempat di asrama. Walaupun terbabit dengan kemalangan dan terlantar di hospital selama dua bulan, Adit tidak patah semangat. Malah, Adit muncul sebagai murid cemerlang yang menjadi ikon dan teladan kepada kanak-kanak kampungnya untuk menjejak kaki ke alam persekolahan.
Perwatakan watak utama
gigih: Adit sanggup berulang-alik dari rumah ke sekolah dengan menempuh jalan balak yang sempit berjumlah empat jam sehari
berwawasan / berpandangan jauh: Adit yakin pelajaran ialah jaminan masa hadapan memandangkan kawasan hutan akan semakin terjejas akibat proses pembangunan dan kegiatan ekonomi
amanah / berpegang teguh kepada janji: Adit tidak memberi sebarang kepastian tentang lebihan ikan yang diminta oleh jiran memandangkan Tuk Batin terlebih dahulu telah membuat pesanan belian
patuh / taat: Adit tidak pernah membantah cakap Pak Katan dan Mak Tawi. Walaupun hasratnya ditentang oleh pak katan dan mak Tawi pada awalnya, Adit hanya merajuk.
sabar / tabah: walaupun telah tempang, Adit tetap kental dalam pembelajaran hingga mencapai kejayaan cemerlang.
Perwatakan watak sampingan
Peka / prihatin / sensitif: Pak Katan perasan akan perubahan sikap Adit yang berdiam diri apabila permintaannya untuk bersekolah disanggah. Pak Katan kemudian mengubah pendirian, lalu memberi harapan kepada Adit.
Penyayang: Mak Tawi sangat bimbang apabila kelibat Adit tidak muncul hingga larut senja. Mak Tawi mengambil tindakan segera untuk mencari adit dengan bantuan Tuk batin dan penduduk kampung. mak Tawi juga sanggup tinggal di asrama jururawat untuk menemani Adit di hospital.
Berwibawa: Tuk Batin Ahboi, 75 tahun, sangat dihormati oleh penduduk kampung. Perintah dan arahan Tuk Batin dipatuhi, contohnya dalam gerakan mencari Adit yang hilang.
Setia kawan: Tijah menangis mendengar berita Adit masih belum pulang ke rumah.
Sedia membantu: Mak Ca, isteri Tuk Batin sanggup menjaga dan menanggung makan minum adi-adik Adit semasa Pak Katan dan Mak Tawi tinggal di asrama jururawat.
Budiman / peramah: Ah Tong sanggup membantu Adit untuk ke sekolah walaupun tiada hubungan darah.
: Pak Kassim, pengawal keselamatan sekolah mempelawa Adit sarapan bersama bekal yang dibawa.
Latar masyarakat
Masyarakat orang Asli: keluarga Adit tinggal jauh di dalam hutan.
Masyarakat pekerja balak: Ah Tong, Rak Atan dan rakan-rakan tinggal di rumah kongsi dan sentiasa mesra dengan penduduk tempatan.
Masyarakat yang gigih: (huraian ikut contoh dalam perwatakan di atas)
Masyarakat yang berwawasan / berpandangan jauh
Masyarakat yang patuh / taat
Masyarakat yang sabar / tabah
Masyarakat yang amanah / berpegang kepada janji
Masyarakat yang peka / prihatin / sensitif
Masyarakat yang penyayang
Masyarakat yang setia kawan / saling membantu
Masyarakat yang budiman / peramah / berhati mulia / jujur / ikhlas
Latar tempat
Bukit Lokan / Kampung Bakai: petempatan orang Asli suku Jahut
Rumah bangsal: tempat tinggal keluarga Adit yang daif. Apabila hujan, tempias dan bocor di sana sini.
Rumah Tuk Batin: tempat masyarakat setempat mengadu hal / bermesyuarat / menerima arahan
Sungai: tempat Adit menahan belat / mendayung sampan ke hilir
Di tengah hutan: tempat Adit dan Pak Katan mencari damar, gaharu dan rotan
Sekolah / pekan: tempat Adit berulang-alik empat jam sehari untuk belajar
Hospital: tempat Adit menerima rawatan setelah terbabit dengan kemalangan ngeri
Latar masa
Awal pagi: Adit bersedia menemani bapa ke hutan / bersiap ke sekolah / mandi dalam keadaan menggigil
Sesi persekolahan pagi: Adit berjumpa semula dengan Akeh menerusi pertolongan Pak Kassim
Tengah hari / petang: Adit menumpang lori balak yang dipandu oleh Pak Atan yang peramah
Malam: Hujan turun mencurah-curah. Atap rumah Adit ditampal dengan kain guni. Tanpa diduga rusa menyerah diri.
: Gerakan mencari Adit dilancarkan oleh Tuk Batin dengan kerjasama seluruh penduduk kampung
Enam tahun berselang / kemudian: Adit berjaya mencatat keputusan 3A dalam UPSR
Nilai murni (huraian: gunakan contoh dalam perwatakan / latar tempat / latar masa)
Kegigihan, kepatuhan / ketaatan, kesabaran / ketabahan, kesetiaan, kepekaan / kerihatinan, kasih sayang, kejujuran / keikhlasan / kesetiakawanan
Persoalan (juga gunakan contoh yang sama)
Kegigihan dalam menempuh cabaran / dugaan
Kepatuhan / ketaatan terhadap ibu bapa / ketua / pemimpin
Amanah dalam berjanji
Kasih sayang dalam keluarga / masyarakat / sesama insan
Saling membantu mengikut kemampuan diri
Kesetiakawanan yang tidak berbelah bahagi
Kesabaran kunci kejayaan (seperti judul novel)
Pengajaran (juga gunakan contoh yang sama)
Kita hendaklah gigih dalam menempuh cabaran / dugaan
Kita hendaklah patuh / taat terhadap ibu bapa / ketua / pemimpin
Kita hendaklah menunaikan janji
Kita hendaklah menyayangi sesama keluarga / masyarakat / insan
Kita hendaklah tolong-menolong sesama masyarakat
Kita hendaklah setia kawan dalam persahabatan / masyarakat
Kita hendaklah sabar / tabah dalam menghadapi pancaroba kehidupan
kbkk
peristiwa yang menarik: kejutan / saspens / cemas / mendebarkan / lucu
alasan tentang kesesuaian judul novel
kebijaksanaan watak utama menyelesaikan masalah
permulaan yang berjaya menambat hati pembaca untuk meneruskan pembacaan
pengakhiran cerita yang sejajar dengan jangkaan / harapan pembaca
kelebihan novel yang dibaca: gaya bahasa kemas, teknik penceritaan yang mudah difahami, kaya dengan maklumat yang berguna
Contoh Penulisan Sinopsis
Novel "Sukar Membawa Tuah" membawa tema kegigihan seorang kanak-kanak orang Asli mengejar impian untuk berjaya dalam pelajaran. Adit berjaya meyakinkan Pak Katan tentang kepentingan pelajaran walaupun pada awalnya Pak Katan dan Mak Tawi bersikap konservatif dan hanya mahu mengekalkan tradisi kehidupan sedia ada. Adit sanggup menumpang jip dan lori pekerja balak untuk ke sekolah akibat tidak mendapat tempat di asrama. Walaupun terbabit dengan kemalangan dan terlantar di hospital selama dua bulan, Adit tidak patah semangat. Malah, Adit muncul sebagai murid cemerlang yang menjadi ikon dan teladan kepada kanak-kanak kampungnya untuk menjejak kaki ke alam persekolahan.
Perwatakan watak utama
gigih: Adit sanggup berulang-alik dari rumah ke sekolah dengan menempuh jalan balak yang sempit berjumlah empat jam sehari
berwawasan / berpandangan jauh: Adit yakin pelajaran ialah jaminan masa hadapan memandangkan kawasan hutan akan semakin terjejas akibat proses pembangunan dan kegiatan ekonomi
amanah / berpegang teguh kepada janji: Adit tidak memberi sebarang kepastian tentang lebihan ikan yang diminta oleh jiran memandangkan Tuk Batin terlebih dahulu telah membuat pesanan belian
patuh / taat: Adit tidak pernah membantah cakap Pak Katan dan Mak Tawi. Walaupun hasratnya ditentang oleh pak katan dan mak Tawi pada awalnya, Adit hanya merajuk.
sabar / tabah: walaupun telah tempang, Adit tetap kental dalam pembelajaran hingga mencapai kejayaan cemerlang.
Perwatakan watak sampingan
Peka / prihatin / sensitif: Pak Katan perasan akan perubahan sikap Adit yang berdiam diri apabila permintaannya untuk bersekolah disanggah. Pak Katan kemudian mengubah pendirian, lalu memberi harapan kepada Adit.
Penyayang: Mak Tawi sangat bimbang apabila kelibat Adit tidak muncul hingga larut senja. Mak Tawi mengambil tindakan segera untuk mencari adit dengan bantuan Tuk batin dan penduduk kampung. mak Tawi juga sanggup tinggal di asrama jururawat untuk menemani Adit di hospital.
Berwibawa: Tuk Batin Ahboi, 75 tahun, sangat dihormati oleh penduduk kampung. Perintah dan arahan Tuk Batin dipatuhi, contohnya dalam gerakan mencari Adit yang hilang.
Setia kawan: Tijah menangis mendengar berita Adit masih belum pulang ke rumah.
Sedia membantu: Mak Ca, isteri Tuk Batin sanggup menjaga dan menanggung makan minum adi-adik Adit semasa Pak Katan dan Mak Tawi tinggal di asrama jururawat.
Budiman / peramah: Ah Tong sanggup membantu Adit untuk ke sekolah walaupun tiada hubungan darah.
: Pak Kassim, pengawal keselamatan sekolah mempelawa Adit sarapan bersama bekal yang dibawa.
Latar masyarakat
Masyarakat orang Asli: keluarga Adit tinggal jauh di dalam hutan.
Masyarakat pekerja balak: Ah Tong, Rak Atan dan rakan-rakan tinggal di rumah kongsi dan sentiasa mesra dengan penduduk tempatan.
Masyarakat yang gigih: (huraian ikut contoh dalam perwatakan di atas)
Masyarakat yang berwawasan / berpandangan jauh
Masyarakat yang patuh / taat
Masyarakat yang sabar / tabah
Masyarakat yang amanah / berpegang kepada janji
Masyarakat yang peka / prihatin / sensitif
Masyarakat yang penyayang
Masyarakat yang setia kawan / saling membantu
Masyarakat yang budiman / peramah / berhati mulia / jujur / ikhlas
Latar tempat
Bukit Lokan / Kampung Bakai: petempatan orang Asli suku Jahut
Rumah bangsal: tempat tinggal keluarga Adit yang daif. Apabila hujan, tempias dan bocor di sana sini.
Rumah Tuk Batin: tempat masyarakat setempat mengadu hal / bermesyuarat / menerima arahan
Sungai: tempat Adit menahan belat / mendayung sampan ke hilir
Di tengah hutan: tempat Adit dan Pak Katan mencari damar, gaharu dan rotan
Sekolah / pekan: tempat Adit berulang-alik empat jam sehari untuk belajar
Hospital: tempat Adit menerima rawatan setelah terbabit dengan kemalangan ngeri
Latar masa
Awal pagi: Adit bersedia menemani bapa ke hutan / bersiap ke sekolah / mandi dalam keadaan menggigil
Sesi persekolahan pagi: Adit berjumpa semula dengan Akeh menerusi pertolongan Pak Kassim
Tengah hari / petang: Adit menumpang lori balak yang dipandu oleh Pak Atan yang peramah
Malam: Hujan turun mencurah-curah. Atap rumah Adit ditampal dengan kain guni. Tanpa diduga rusa menyerah diri.
: Gerakan mencari Adit dilancarkan oleh Tuk Batin dengan kerjasama seluruh penduduk kampung
Enam tahun berselang / kemudian: Adit berjaya mencatat keputusan 3A dalam UPSR
Nilai murni (huraian: gunakan contoh dalam perwatakan / latar tempat / latar masa)
Kegigihan, kepatuhan / ketaatan, kesabaran / ketabahan, kesetiaan, kepekaan / kerihatinan, kasih sayang, kejujuran / keikhlasan / kesetiakawanan
Persoalan (juga gunakan contoh yang sama)
Kegigihan dalam menempuh cabaran / dugaan
Kepatuhan / ketaatan terhadap ibu bapa / ketua / pemimpin
Amanah dalam berjanji
Kasih sayang dalam keluarga / masyarakat / sesama insan
Saling membantu mengikut kemampuan diri
Kesetiakawanan yang tidak berbelah bahagi
Kesabaran kunci kejayaan (seperti judul novel)
Pengajaran (juga gunakan contoh yang sama)
Kita hendaklah gigih dalam menempuh cabaran / dugaan
Kita hendaklah patuh / taat terhadap ibu bapa / ketua / pemimpin
Kita hendaklah menunaikan janji
Kita hendaklah menyayangi sesama keluarga / masyarakat / insan
Kita hendaklah tolong-menolong sesama masyarakat
Kita hendaklah setia kawan dalam persahabatan / masyarakat
Kita hendaklah sabar / tabah dalam menghadapi pancaroba kehidupan
kbkk
peristiwa yang menarik: kejutan / saspens / cemas / mendebarkan / lucu
alasan tentang kesesuaian judul novel
kebijaksanaan watak utama menyelesaikan masalah
permulaan yang berjaya menambat hati pembaca untuk meneruskan pembacaan
pengakhiran cerita yang sejajar dengan jangkaan / harapan pembaca
kelebihan novel yang dibaca: gaya bahasa kemas, teknik penceritaan yang mudah difahami, kaya dengan maklumat yang berguna
what a good nice book,pls more read
ReplyDeleteVery nice and useful to secondary school students! Thanks a lot!!!
ReplyDelete