Pendahuluan
Program tutorial ialah sebagai pelengkap kepada sistem kuliah pengajian prauniversiti tingkatan 6. Bezanya ialah sistem kuliah tingkatan 6 masih berasaskan kelas, bukan secara kursus seperti di universiti. Maknanya, bilangan pelajar yang menghadiri tutorial adalah sama bilangannya dengan kuliah.
Bagi memberi pengalaman pembelajaran ala tutorial, aktiviti yang dilaksanakan harus berlainan dengan kuliah. Tumpuan boleh diberikan kepada seminar berdasarkan isu tertentu, bengkel perancangan jawapan dan analisis SWOT. Ulasan artikel, makalah dan rencana daripada sumber yang berwibawa seperti majalah Pelita Bahasa, Dewan Masyarakat, Dewan Ekonomi, Dewan Kosmik dan petikan buku tertentu boleh dipertimbangkan.
Seminar / Forum / Bual Bicara Isu Semasa
Antara tajuk pembentangan yang boleh dibincangkan:
1 Pelaksanaan Dasar Bahasa Kebangsaan
2 Komponen pembelajaran tulisan Jawi dalam mata pelajaran Bahasa Melayu
3 Pembentukan jati diri remaja di sekolah
4 Pengaruh budaya Barat dalam gaya hidup remaja kita
5 Bentuk kempen membenci rasuah secara lebih berkesan
6 Punca koperasi dan persatuan pengguna di Malaysia tidak digeruni oleh peniaga
7 Baik buruk memajukan industri senjata di negara kita
8 Peranan Rukun Tetangga dalam mencegah jenayah
9 Peranan pelajar jurusan kemanusiaan dalam era teknologi nano
10 Kemelut persatuan sukan menjejaskan pencapaian atlet negara
Analisis Lembaran Akhbar Harian
1 Bidang / Isu dalam artikel, berita, rencana
2 Kosa kata / frasa / klausa menarik
3 Idea utama
4 Idea sokongan
5 Kesalahan Bahasa (jika ada): kategori, cadangan pembetulan
6 Kepentingan isu yang dipaparkan
Contoh Aktiviti Analisis Lembaran Akhbar
Tajuk: Tinjauan Bahasa dalam sebuah akhbar harian
Subtajuk: Manipulasi bahasa dalam penyampaian idea
Objektif: Menyenaraikan satu idea utama
: Menyenaraikan tiga idea sokongan
: Menyatakan kekuatan dan kelemahan kebahasaan dalam bahan akhbar pilihan
Aktiviti
1.20 - 1.25 Pelajar mengambil tempat / susunan kedudukan (activity setting)
1.25 - 1.30 Pelajar menerima / memilih bahan (artikel / berita / rencana / iklan) untuk disahkan oleh pensyarah
1.30 - 1.40 Pelajar menerima penerangan pensyarah tentang tatacara pentadbiran analisis lembaran akhbar
1.40 - 2.10 Pelajar melaksanakan tugasan analisis lembaran akhbar secara kumpulan 3 orang
2.10 - 2.30 Pelajar menyediakan / membuat semakan laporan bertulis aktiviti yang telah selesai
2.30 - 2.35 Pelajar memberi ulasan tentang aktiviti yang telah dilaksanakan
2.35 - 2.38 Pelajar mendengar maklum balas pensyarah / cadangan aktiviti tutorial berikutnya
2.38 - 2.40 Kemas bilik tutorial / bersurai
Contoh Borang Laporan Tutorial
Tarikh: 17.1.2012 (Selasa)
Tajuk: Manipulasi Bahasa Dalam Penyampaian Idea sebuah Akhbar Harian
Aktiviti: seperti dalam Lampiran
Kehadiran: /
Penilaian Aktiviti:
Tahap kesediaan minda pelajar semasa permulaan aktiviti: tinggi / sederhana / rendah
Tahap tumpuan pelajar terhadap perincian tatacara aktiviti: tinggi / sederhana / rendah
Tahap penglibatan pelajar semasa aktiviti dilaksanakan: tinggi / sederhana / rendah
Tahap kepimpinan / kerjasama yang ditunjukkan sepanjang aktiviti berjalan: tinggi / sederhana / rendah
Tahap keakuran pelajar terhadap peruntukan masa: tinggi / sederhana / rendah
Tahap kecekapan pelajar menyediakan laporan bertulis: tinggi / sederhana / rendah
Tahap interaksi antara pelajar dengan pensyarah: tinggi / sederhana / rendah
Tahap interaksi antara pelajar dengan pelajar: tinggi / sederhana / rendah
Tahap komunikasi pelajar sepanjang tutorial: tinggi / sederhana / rendah
Tahap pencapaian pelajar terhadap objektif aktiviti tutorial: tinggi / sederhana / rendah
Ulasan Pensyarah: Objektif 1 ___________________________________________
Objektif 2 ___________________________________________
Objektif 3 ___________________________________________
Tandatangan Pensyarah: __________________________
( )
Analisis Lembaran Akhbar Harian
1 Bidang / Isu dalam artikel, berita, rencana
2 Kosa kata / frasa / klausa menarik
3 Idea utama
4 Idea sokongan
5 Kesalahan Bahasa (jika ada): kategori, cadangan pembetulan
6 Kepentingan isu yang dipaparkan
Contoh Aktiviti Analisis Lembaran Akhbar
Tajuk: Tinjauan Bahasa dalam sebuah akhbar harian
Subtajuk: Manipulasi bahasa dalam penyampaian idea
Objektif: Menyenaraikan satu idea utama
: Menyenaraikan tiga idea sokongan
: Menyatakan kekuatan dan kelemahan kebahasaan dalam bahan akhbar pilihan
Aktiviti
1.20 - 1.25 Pelajar mengambil tempat / susunan kedudukan (activity setting)
1.25 - 1.30 Pelajar menerima / memilih bahan (artikel / berita / rencana / iklan) untuk disahkan oleh pensyarah
1.30 - 1.40 Pelajar menerima penerangan pensyarah tentang tatacara pentadbiran analisis lembaran akhbar
1.40 - 2.10 Pelajar melaksanakan tugasan analisis lembaran akhbar secara kumpulan 3 orang
2.10 - 2.30 Pelajar menyediakan / membuat semakan laporan bertulis aktiviti yang telah selesai
2.30 - 2.35 Pelajar memberi ulasan tentang aktiviti yang telah dilaksanakan
2.35 - 2.38 Pelajar mendengar maklum balas pensyarah / cadangan aktiviti tutorial berikutnya
2.38 - 2.40 Kemas bilik tutorial / bersurai
Contoh Borang Laporan Tutorial
Tarikh: 17.1.2012 (Selasa)
Tajuk: Manipulasi Bahasa Dalam Penyampaian Idea sebuah Akhbar Harian
Aktiviti: seperti dalam Lampiran
Kehadiran: /
Penilaian Aktiviti:
Tahap kesediaan minda pelajar semasa permulaan aktiviti: tinggi / sederhana / rendah
Tahap tumpuan pelajar terhadap perincian tatacara aktiviti: tinggi / sederhana / rendah
Tahap penglibatan pelajar semasa aktiviti dilaksanakan: tinggi / sederhana / rendah
Tahap kepimpinan / kerjasama yang ditunjukkan sepanjang aktiviti berjalan: tinggi / sederhana / rendah
Tahap keakuran pelajar terhadap peruntukan masa: tinggi / sederhana / rendah
Tahap kecekapan pelajar menyediakan laporan bertulis: tinggi / sederhana / rendah
Tahap interaksi antara pelajar dengan pensyarah: tinggi / sederhana / rendah
Tahap interaksi antara pelajar dengan pelajar: tinggi / sederhana / rendah
Tahap komunikasi pelajar sepanjang tutorial: tinggi / sederhana / rendah
Tahap pencapaian pelajar terhadap objektif aktiviti tutorial: tinggi / sederhana / rendah
Ulasan Pensyarah: Objektif 1 ___________________________________________
Objektif 2 ___________________________________________
Objektif 3 ___________________________________________
Tandatangan Pensyarah: __________________________
( )
No comments:
Post a Comment