Pengarang novel: Rohani binti Deraman
Muka surat rujukan: 64 - 67 (bab 10); 68 - 74 (bab 11)
Subjudul bab 10: Keruhnya Air Yang Tenang
Subjudul bab 11: Berita Gembira Disambut Duka
Kajian Bab 11
Watak utama: "Aku" (pencerita / sudut pandangan orang pertama) / Tini / murid tingkatan 3
Watak pembantu: Mak Sukin / ibu Satiah / isteri pak Morit
: papa / Encik Hasrul / bapa Tini
: Satiah (saudara angkat Tini / rakan sekelas Tini / anak Pak Morit, Mak Sukin / pesakit barah)
: Sinda (rakan sekelas Tini, Satiah)
: Ambok (rakan sekelas Tini / Satiah)
Latar tempat: rumah keluarga Satiah
Latar masa: petang sehari sebelum keputusan peperiksaan PMR diumumkan (Tini, Ambok, Sinda di rumah Satiah)
Ringkasan bab
Perwatakan: peka / prihatin / teliti / ambil berat (Tini, papa)
: penyayang (Mak Sukin)
: setia kawan (Tini, Sinsa, Ambok)
: degil / taksub (Pak Morit)
Latar masyarakat: masyarakat murid sekolah
: masyarakat orang Asli
: masyarakat yang peka / prihatin / teliti / ambil berat
: masyarakat yang penyayang
: masyarakat yang setia kawan
: masyarakat yang degil / taksub
Nilai murni: kepekaan / keprihatinan / ketelitian
: kasih sayang
: kesetiakawanan
: berfikiran terbuka / rasional
Persoalan: kepekaan / keprihatinan / ketelitian terhadap perasaan orang lain / persekitaran
: kasih sayang sesama manusia / rakan / keluarga
: kesetiakawanan dalam persahabatan
: berfikiran terbuka / rasional dalam segala tindakan / membuat keputusan
Pengajaran: kita hendaklah peka / prihatin / mengambil berat terhadap perasaan orang lain / persekitaran
: kita hendaklah mengasihi / menyayangi sesama manusia / rakan / keluarga
: kita hendaklah bersikap setia kawan dalam persahabatan
: kita hendaklah berfikiran terbuka / rasional dalam segala tindakan / membuat keputusan
kbkk: kebijaksanaan watak utama dalam menghadapi konflik dengan watak penentang
Muka surat rujukan: 64 - 67 (bab 10); 68 - 74 (bab 11)
Subjudul bab 10: Keruhnya Air Yang Tenang
Subjudul bab 11: Berita Gembira Disambut Duka
Kajian Bab 11
Watak utama: "Aku" (pencerita / sudut pandangan orang pertama) / Tini / murid tingkatan 3
Watak pembantu: Mak Sukin / ibu Satiah / isteri pak Morit
: papa / Encik Hasrul / bapa Tini
: Satiah (saudara angkat Tini / rakan sekelas Tini / anak Pak Morit, Mak Sukin / pesakit barah)
: Sinda (rakan sekelas Tini, Satiah)
: Ambok (rakan sekelas Tini / Satiah)
Latar tempat: rumah keluarga Satiah
Latar masa: petang sehari sebelum keputusan peperiksaan PMR diumumkan (Tini, Ambok, Sinda di rumah Satiah)
Ringkasan bab
Sikap Pak Morit menjejaskan hubungannya dengan keluarga Tini. Mujur Mak Sukin masih bertahan walaupun kesal dengan sikap suaminya. Papa membeli sebuah buku tentang pesakit barah yang membantu Tini memberi sokongan semangat kepada Satiah. Tini ke rumah Satiah setiap hari dengan membawa novel dan majalah. Pak Morit melarang Satiah turun memijak tanah kononnya penunggu akan menumpang semula badannya. Ketika berbual tentang keputusan PMR, Satiah memberitahu bahawa dia tidak dibenarkan ke sekolah, sebaliknya Pak Morit akan berbuat demikian. Ambok menegur kulit badan Satiah yang mengelupas walaupun Tini telah lama melihat dengan teliti bintik-bintik merah pada seluruh badan Satiah seperti kesan alahan. Namun, Satiah berhelah bahawa dia dilumur dengan daun kayu rawatan dukun.
Perwatakan: peka / prihatin / teliti / ambil berat (Tini, papa)
: penyayang (Mak Sukin)
: setia kawan (Tini, Sinsa, Ambok)
: degil / taksub (Pak Morit)
Latar masyarakat: masyarakat murid sekolah
: masyarakat orang Asli
: masyarakat yang peka / prihatin / teliti / ambil berat
: masyarakat yang penyayang
: masyarakat yang setia kawan
: masyarakat yang degil / taksub
Nilai murni: kepekaan / keprihatinan / ketelitian
: kasih sayang
: kesetiakawanan
: berfikiran terbuka / rasional
Persoalan: kepekaan / keprihatinan / ketelitian terhadap perasaan orang lain / persekitaran
: kasih sayang sesama manusia / rakan / keluarga
: kesetiakawanan dalam persahabatan
: berfikiran terbuka / rasional dalam segala tindakan / membuat keputusan
Pengajaran: kita hendaklah peka / prihatin / mengambil berat terhadap perasaan orang lain / persekitaran
: kita hendaklah mengasihi / menyayangi sesama manusia / rakan / keluarga
: kita hendaklah bersikap setia kawan dalam persahabatan
: kita hendaklah berfikiran terbuka / rasional dalam segala tindakan / membuat keputusan
kbkk: kebijaksanaan watak utama dalam menghadapi konflik dengan watak penentang
No comments:
Post a Comment