Pengarang novel: Ruslan bin Ngah
Muka surat rujukan: 130 - 140
Watak utama: Badri (murid tingkatan 5 / pengawas sekolah)
Watak penentang / protagonis: Shahrul (murid tingkatan 5 / rakan subahat Meng Kong, Kumar / mat rempit)
: Meng Kong (penjual kad prabayar / telefon bimbityang dicuri daripada kedai ayahnya sendiri)
: Kumar (rakan subahat Meng Kong, Shahrul)
Watak lain: Cikgu jailani (guru disiplin)
: Nadira (murid tingkatan 5 yang menjadi perhatian budak lelaki)
: Amir (pelanggan Meng Kong yang gagal menjelaskan hutang)
Latar tempat: rumah teres keluarga Shahrul
: kantin sekolah (Shahrul ternampak Badri makan sambil ditemani Nadira)
: padang sekolah (Amir asyik melihat kawan bermain, Shahrul menagih hutang)
: bilik guru (Amir disoal siasat oleh Cikgu Jailani)
: hadapan kelas (Shahrul melakukan tawar-menawar tentang menyimpan rahsia dengan Amir)
: tempat letak motosikal (Sharul beriringan dengan Kumar, Meng Kong sambil berbual tentang kes Amir)
Latar masa: sesi persekolahan waktu pagi
Ringkasan bab:
Perwatakan: tegas (Cikgu Jailani)
: banyak helah (Shahrul memberitahu dia berdendam kerana Badri merampas Nadira)
: bercakap dusta / suka berbohong (Amir memberi maklumat palsu kepada Cikgu Jailani)
: berhati-hati (Badri membiarkan Nadira mempertahankan diri daripada sindiran Shahrul di kantin)
: mudah berubah hati (Nadia mulai rapat dengan bekas "musuh"nya, Badri)
Latar masyarakat: masyarakat murid sekolah
: masyarakat yang tegas
: masyarakat yang banyak helah
: masyarakat yang bercakap dusta / suka berbohong
: masyarakat yang berhati-hati
: masyarakat yang mudah berubah hati
Nilai murni: ketegasan, kejujuran, cakap benar, hemah tinggi, istiqamah / tetap pendirian
Persoalan: ketegasan dalam siasatan / membuat keputusan / mengambil tindakan
kejujuran dalam memberi maklumat / komunikasi
cakap benar dalam siasatan / komunikasi
hemah tinggi dalam pergaulan
istiqamah / tetap pendirian dalam perkara kebaikan
Pengajaran: kita hendaklah tegas dalam melakukan penyiasatan / membuat keputusan / mengambil tindakan
kita hendaklah jujur dalam memberi maklumat / komunikasi
kita hendaklah bercakap benar dalam membantu penyiasatan / komunikasi
kita hendaklah berhemah tinggi dalam pergaulan
kita hendaklah istiqamah / tetap pendirian dalam perkara kebaikan
kbkk: batasan pergaulan murid sekolah
: kebijaksanaan watak utama dalam menghadapi konflik
bersambung...
Muka surat rujukan: 130 - 140
Watak utama: Badri (murid tingkatan 5 / pengawas sekolah)
Watak penentang / protagonis: Shahrul (murid tingkatan 5 / rakan subahat Meng Kong, Kumar / mat rempit)
: Meng Kong (penjual kad prabayar / telefon bimbityang dicuri daripada kedai ayahnya sendiri)
: Kumar (rakan subahat Meng Kong, Shahrul)
Watak lain: Cikgu jailani (guru disiplin)
: Nadira (murid tingkatan 5 yang menjadi perhatian budak lelaki)
: Amir (pelanggan Meng Kong yang gagal menjelaskan hutang)
Latar tempat: rumah teres keluarga Shahrul
: kantin sekolah (Shahrul ternampak Badri makan sambil ditemani Nadira)
: padang sekolah (Amir asyik melihat kawan bermain, Shahrul menagih hutang)
: bilik guru (Amir disoal siasat oleh Cikgu Jailani)
: hadapan kelas (Shahrul melakukan tawar-menawar tentang menyimpan rahsia dengan Amir)
: tempat letak motosikal (Sharul beriringan dengan Kumar, Meng Kong sambil berbual tentang kes Amir)
Latar masa: sesi persekolahan waktu pagi
Ringkasan bab:
Perwatakan: tegas (Cikgu Jailani)
: banyak helah (Shahrul memberitahu dia berdendam kerana Badri merampas Nadira)
: bercakap dusta / suka berbohong (Amir memberi maklumat palsu kepada Cikgu Jailani)
: berhati-hati (Badri membiarkan Nadira mempertahankan diri daripada sindiran Shahrul di kantin)
: mudah berubah hati (Nadia mulai rapat dengan bekas "musuh"nya, Badri)
Latar masyarakat: masyarakat murid sekolah
: masyarakat yang tegas
: masyarakat yang banyak helah
: masyarakat yang bercakap dusta / suka berbohong
: masyarakat yang berhati-hati
: masyarakat yang mudah berubah hati
Nilai murni: ketegasan, kejujuran, cakap benar, hemah tinggi, istiqamah / tetap pendirian
Persoalan: ketegasan dalam siasatan / membuat keputusan / mengambil tindakan
kejujuran dalam memberi maklumat / komunikasi
cakap benar dalam siasatan / komunikasi
hemah tinggi dalam pergaulan
istiqamah / tetap pendirian dalam perkara kebaikan
Pengajaran: kita hendaklah tegas dalam melakukan penyiasatan / membuat keputusan / mengambil tindakan
kita hendaklah jujur dalam memberi maklumat / komunikasi
kita hendaklah bercakap benar dalam membantu penyiasatan / komunikasi
kita hendaklah berhemah tinggi dalam pergaulan
kita hendaklah istiqamah / tetap pendirian dalam perkara kebaikan
kbkk: batasan pergaulan murid sekolah
: kebijaksanaan watak utama dalam menghadapi konflik
bersambung...
No comments:
Post a Comment