Pengarang novel: Ruslan bin Ngah, 45
Muka surat rujukan: 185 - 187
Watak utama: Badri (murid tingkatan 5 / pengawas sekolah)
Watak pembantu: Siew Mei (murid tingkatan 5 / "peminat rahsia" Badri)
Latar tempat: pusat sumber sekolah (Siew Mei membaca berita Amran terbunuh)
: kantin sekolah (Siew Mei menyampaikan berita ketika Badri sedang berbaris)
Latar masa: sesi persekolahan pagi
Ringkasan bab
Muka surat rujukan: 185 - 187
Watak utama: Badri (murid tingkatan 5 / pengawas sekolah)
Watak pembantu: Siew Mei (murid tingkatan 5 / "peminat rahsia" Badri)
Latar tempat: pusat sumber sekolah (Siew Mei membaca berita Amran terbunuh)
: kantin sekolah (Siew Mei menyampaikan berita ketika Badri sedang berbaris)
Latar masa: sesi persekolahan pagi
Ringkasan bab
Badri gagal menghubungi Jamil, malah keluarga Jamil hanya membisu. Badrti juga kelihatan mula rapat dengan Kumar. Setelah sebulan berlalu, Jamil mula dilupakan, tetapi Badri masih teringat akan sahabat baiknya itu. Siew Mei pula terbaca berita tentang Amran, rakan Shahrul di luar sekolah, terbunuh dalam kejadian tembak-menembak dengan polis. Dia terus mencari Badri untuk menyampaikan berita itu. Badri cemas kalau-kalau nama Jamil tersenarai, tetapi dia berasa lega bahawa hal itu tidak berlaku.
Perwatakan: peka / prihatin / ambil berat (Siew Mei)
: setia kawan (Jamil)
Latar masyarakat: masyarakat yang peka / prihatin / ambil berat / ambil peduli
: masyarakat yang setia kawan
Nilai murni: keprihatinan / keprihatinan / kepedulian
: kesetiakawanan
Persoalan: keprihatinan / keprihatinan / kepedulian terhadap persahabatan
: kesetiakawanan dalam persahabatan
Pengajaran: kita hendaklah peka / prihatin / ambil berat / ambil peduli terhadap persahabatan
: kita hendaklah setia kawan dalam persahabatan
kbkk: kebijaksanaan watak utama dalam menghadapi cabaran / konflik / pergolakan
nota x lengkap
ReplyDeletegaya bahasa ade tak
ReplyDelete