Pengarang novel: Ruslan bin Ngah, 45
Muka surat rujukan: 231 - 242
Watak utama: Badri (murid tingkatan 5 / pengawas sekolah)
Watak pembantu: Taufik (rakan Badri / suka mengambil tahu)
: Siew Mei (murid tingkatan 5 / pengkagum rahsia Badri)
: Nadira (rakan sekelas Badri / kembali rapat dengan Shahrul)
: Shahrul (murid nakal tingkatan 5 / berdendam dengan Badri)
: Pak Alang (ayah saudara Badri)
: Mak Alang (isteri Pak Alang)
Latar tempat: kawasan sekolah / belakang bangunan sekolah (lamunan Badri terhenti dek kejutan Taufik, Siew Mei)
: rumah Pak Alang (Nadira bersama Shahrul kebetulan bertemu dengan Badri)
Latar masa: sesi persekolahan pagi
: petang Rabu
Ringkasan bab
Perwatakan: tegas diri / asertif (Badri)
: peka / prihatin / ambil berat (Taufik)
: mudah terasa / sensitif (Siew Mei)
: peramah (Mak Alang / Pak Alang)
: mudah dipengaruhi (Nadira)
: pendendam / licik (Shahrul)
Latar masyarakat: masyarakat yang tegas diri / asertif
: masyarakat yang peka / prihatin / ambil berat
: masyarakat yang mudah terasa / sensitif
: masyarakat yang peramah / mudah mesra
: masyarakat yang mudah dipengaruhi
: masyarakat yang pendendam / licik
: masyarakat murid sekolah / remaja
Nilai murni: ketegasan, kepekaan / keprihatinan, keramahan / kemesraan, jati diri
Persoalan: ketegasan / sikap asertif dalam menyatakan pendirian
: kepekaan / keprihatinan terhadap perasaan rakan
: sensitiviti / menjaga hati dalam persahabatan
: keramahan / kemesraan dalam komunikasi
: jati diri dalam pergaulan
: sikap dendam membawa keburukan
Pengajaran: kita hendaklah tegas / asertif dalam menyatakan pendirian
: kita hendaklah peka / prihatin / mengambil berat akan perasaan rakan / orang lain
: kita hendaklah menjaga sensitiviti / hati rakan
: kita hendaklah ramah / mesra dalam komunikasi
: kita janganlah mudah termakan fitnah
: kita janganlah menaruh dendam terhadap orang lain
kbkk: batas pergaulan antara murid berlainan jantina
Muka surat rujukan: 231 - 242
Watak utama: Badri (murid tingkatan 5 / pengawas sekolah)
Watak pembantu: Taufik (rakan Badri / suka mengambil tahu)
: Siew Mei (murid tingkatan 5 / pengkagum rahsia Badri)
: Nadira (rakan sekelas Badri / kembali rapat dengan Shahrul)
: Shahrul (murid nakal tingkatan 5 / berdendam dengan Badri)
: Pak Alang (ayah saudara Badri)
: Mak Alang (isteri Pak Alang)
Latar tempat: kawasan sekolah / belakang bangunan sekolah (lamunan Badri terhenti dek kejutan Taufik, Siew Mei)
: rumah Pak Alang (Nadira bersama Shahrul kebetulan bertemu dengan Badri)
Latar masa: sesi persekolahan pagi
: petang Rabu
Ringkasan bab
Badri mengelamun sendirian tentang Nadira hingga dikejutkan dengan kemunculan Taufik dan Siew Mei. Tanpa sedar, Badri tersasul menyebut nama Nadira walaupun dia sebenarnya membalas percakapan Siew Mei menyebabkan gadis itu berkecil hati, lalu pergi. Dia meminta Taufik meminta maaf bagi pihak dirinya, tetapi Taufik enggan. Taufik menegur Badri yang gagal memahami perasaan halus orang perempuan. Petang Rabu, Badri ke rumah Pak Alang, tiba-tiba Nadira muncul bersama Shahrul. Badri ingin beredar, tetapi ditahan oleh Mak Alang. Berlaku sindir-menyindir antara Badri dengan Shahrul dan Nadira. Wajah Shahrul berubah apabila Badri membangkitkan kes telefon bimbit tempoh hari. Selain itu, Badri menyindir Nadira sebagai mudah mempercayai kata-kata fitnah. Kemudian, Shahrul menerima panggilan telefon dan bergegas pergi. Janjinya untuk datang semula menjemput Nadira tidak tertunai hingga masuk waktu malam...
Perwatakan: tegas diri / asertif (Badri)
: peka / prihatin / ambil berat (Taufik)
: mudah terasa / sensitif (Siew Mei)
: peramah (Mak Alang / Pak Alang)
: mudah dipengaruhi (Nadira)
: pendendam / licik (Shahrul)
Latar masyarakat: masyarakat yang tegas diri / asertif
: masyarakat yang peka / prihatin / ambil berat
: masyarakat yang mudah terasa / sensitif
: masyarakat yang peramah / mudah mesra
: masyarakat yang mudah dipengaruhi
: masyarakat yang pendendam / licik
: masyarakat murid sekolah / remaja
Nilai murni: ketegasan, kepekaan / keprihatinan, keramahan / kemesraan, jati diri
Persoalan: ketegasan / sikap asertif dalam menyatakan pendirian
: kepekaan / keprihatinan terhadap perasaan rakan
: sensitiviti / menjaga hati dalam persahabatan
: keramahan / kemesraan dalam komunikasi
: jati diri dalam pergaulan
: sikap dendam membawa keburukan
Pengajaran: kita hendaklah tegas / asertif dalam menyatakan pendirian
: kita hendaklah peka / prihatin / mengambil berat akan perasaan rakan / orang lain
: kita hendaklah menjaga sensitiviti / hati rakan
: kita hendaklah ramah / mesra dalam komunikasi
: kita janganlah mudah termakan fitnah
: kita janganlah menaruh dendam terhadap orang lain
kbkk: batas pergaulan antara murid berlainan jantina
No comments:
Post a Comment