Pengarang novel: Ruslan bin Ngah, 45
Muka surat rujukan: 162 - 175
Watak utama: Badri (murid tingkatan 5 / pengawas sekolah)
Watak pembantu: Nadira (murid sekelas Badri / anak buah Mak Alang Badri / dari Kedah)
: Badrul (adik Badri)
: Mak Siti (ibu Badri)
: Jamil (kawan rapat Badri / pernah bersekongkol dengan Shahrul, Meng Kong, Kumar)
: Taufik (kawan Badri / bersikap suka mengambil tahu)
: Kumar (murid tingkatan 5 Bestari / rakan subahat Shahrul)
: Meng Kong (bukan rakan subahat Shahrul, Kumar yang telah insaf)
: Cikgu Jailani (guru disiplin)
: Cikgu Fatima (guru kaunseling)
: Shahrul (murid nakal, bercampur dengan mat rempit di luar sekolah)
: Nurfaizah (adik Jamil yang menjawab panggilan Badri)
Latar tempat: rumah keluarga Badri (Badrul mengusik abangnya tentang Nadira dan Siew Mei)
: auditorium pementasan teater (Nadira datang awal sejam dan resah menunggu Badri)
: kawasan sekolah / kelas tingkatan 5 Maju / bilik kaunseling
Latar masa: pagi Sabtu (Badri menonton teater perjuangan kemerdekaan anjuran persatuan belia)
: sesi persekolahan pagi (Badri, Taufik terserempak dengan Kumar yang mencurigakan di kelas Meng Kong)
: petang (Badri tiba di rumah, Badrul memberitahunya Jamil membuat panggilan telefon)
: malam (Badri ingin segera bertemu Jamil, tetapi berasa segan dan mengantuk)
Ringkasan bab
Latar masyarakat: masyarakat yang tegas diri
: masyarakat yang suka mengelamun
: masyarakat yang suka mengusik / mesra
: masyarakat yang mudah dipengaruhi / rendah jati diri / pendirian lemah / permisif
: masyarakat yang kuat menyimpan rahsia
Nilai murni: ketegasan / keteguhan pendirian
: ketelitian / kepekaan / keprihatinan
: kemesraan / keramahan
: kerahsiaan
Persoalan: ketegasan / keteguhan pendirian dalam pergaulan / komunikasi
: ketelitian / kepekaan / keprihatinan dalam sesuatu pekerjaan
: kemesraan / keramahan dalam komunikasi (sesama keluarga)
: kerahsiaan dalam urusan peribadi
Pengajaran: kita hendaklah tegas / teguh pendirian dalam pergaulan / komunikasi
: kita hendaklah memberi tumpuan / teliti / peka / prihatin dalam sesuatu pekerjaan
: kita hendaklah mesra / ramah dalam komunikasi sesama keluarga
: kita janganlah mudah dipengaruhi / hendaklah memiliki jati diri dalam pergaulan
: kita hendaklah pandai menyimpan rahsia tentang urusan peribadi /
kita janganlah sewenang-wenangnya bercerita tentang hal-hal peribadi
kbkk: batasan dalam pergaulan antara murid berlainan jantina
Muka surat rujukan: 162 - 175
Watak utama: Badri (murid tingkatan 5 / pengawas sekolah)
Watak pembantu: Nadira (murid sekelas Badri / anak buah Mak Alang Badri / dari Kedah)
: Badrul (adik Badri)
: Mak Siti (ibu Badri)
: Jamil (kawan rapat Badri / pernah bersekongkol dengan Shahrul, Meng Kong, Kumar)
: Taufik (kawan Badri / bersikap suka mengambil tahu)
: Kumar (murid tingkatan 5 Bestari / rakan subahat Shahrul)
: Meng Kong (bukan rakan subahat Shahrul, Kumar yang telah insaf)
: Cikgu Jailani (guru disiplin)
: Cikgu Fatima (guru kaunseling)
: Shahrul (murid nakal, bercampur dengan mat rempit di luar sekolah)
: Nurfaizah (adik Jamil yang menjawab panggilan Badri)
Latar tempat: rumah keluarga Badri (Badrul mengusik abangnya tentang Nadira dan Siew Mei)
: auditorium pementasan teater (Nadira datang awal sejam dan resah menunggu Badri)
: kawasan sekolah / kelas tingkatan 5 Maju / bilik kaunseling
Latar masa: pagi Sabtu (Badri menonton teater perjuangan kemerdekaan anjuran persatuan belia)
: sesi persekolahan pagi (Badri, Taufik terserempak dengan Kumar yang mencurigakan di kelas Meng Kong)
: petang (Badri tiba di rumah, Badrul memberitahunya Jamil membuat panggilan telefon)
: malam (Badri ingin segera bertemu Jamil, tetapi berasa segan dan mengantuk)
Ringkasan bab
Badri berpakaian segak dan siap dengan bau minyak wangi hingga menarik perhatian Badrul dan Mak Siti. Badri tidak dapat berahsia dengan adiknya yang selamba memberitahu Badri mahu berjumpa si buah hati, malah dua orang sekali gus. Mak Siti hanya tersenyum walaupun Badri cuba mengelak. Ketika mahu melangkah keluar, telefon berdering dan suara Nadira di hujung talian yang sudah resah menunggu Badri, walhal teater hanya bermula sejam lagi. Sebaik tiba, Nadira melontarkan nada merajuk, tetapi Badri bukan jenis lelaki memujuk, sebaliknya menjaga akhlak diri. Hanya Badri yang asyik dengan persembahan teater, sedangkan Nadira mengelamun tentang Siew Mei yang menjadi saingan dalam hubungan dirinya dengan Badri. Nadira cemburu. Tamat persembahan, mereka berbual sebentar sebelum pulang. Badri perasan Nadira lebih banyak mengelamun justeru tidak memahami naskhah teater yang ditonton.
Di rumah, Badrul memberitahu Jamil membuat panggilan telefon untuk berjumpa dengan Badri. Badri menjadi resah apabila Jamil enggan bercerita di talian, sebaliknya mahu bersemuka keesokan paginya. Namun, Jamil telah menghilang, lalu Badri membuat keputusan untuk mencari Kumar kalau-kalau boleh mendapat maklumat. Bersama Taufik, Badri terserempak dengan Kumar yang sedang cuba memasukkan dua kotak rokok ke dalam beg Meng Kong pada waktu rehat. Kumar dibawa berjumpa Cikgu Jailani dan dia mengaku bahawa dia sekadar mengikut rancangan Shahrul yang berharap Meng Kong akan dibuang daripada asrama. Kumar dan Shahrul menjalani sesi kaunseling, tetapi pendirian Shahrul masih sama, iaitu nekad mahu terus nakal...
Perwatakan: tegas diri (Badri tidak mudah dipengaruhi perasaan, zahirnya tidak berjiwa "romantik" seperti yang diharapkan oleh Nadira)
: suka mengelamun (Nadira, sisi tipikal gadis remaja yang suka diberi perhatian khusus)
: suka mengusik, mesra (Badrul bergurau dengan abangnya secara sopan)
: mudah dipengaruhi / rendah jati diri / pendirian lemah / permisif (Kumar masih menurut kemahuan Shahrul)
: perahsia (Jamil tidak mahu bercerita menerusi panggilan telefon)
Latar masyarakat: masyarakat yang tegas diri
: masyarakat yang suka mengelamun
: masyarakat yang suka mengusik / mesra
: masyarakat yang mudah dipengaruhi / rendah jati diri / pendirian lemah / permisif
: masyarakat yang kuat menyimpan rahsia
Nilai murni: ketegasan / keteguhan pendirian
: ketelitian / kepekaan / keprihatinan
: kemesraan / keramahan
: kerahsiaan
Persoalan: ketegasan / keteguhan pendirian dalam pergaulan / komunikasi
: ketelitian / kepekaan / keprihatinan dalam sesuatu pekerjaan
: kemesraan / keramahan dalam komunikasi (sesama keluarga)
: kerahsiaan dalam urusan peribadi
Pengajaran: kita hendaklah tegas / teguh pendirian dalam pergaulan / komunikasi
: kita hendaklah memberi tumpuan / teliti / peka / prihatin dalam sesuatu pekerjaan
: kita hendaklah mesra / ramah dalam komunikasi sesama keluarga
: kita janganlah mudah dipengaruhi / hendaklah memiliki jati diri dalam pergaulan
: kita hendaklah pandai menyimpan rahsia tentang urusan peribadi /
kita janganlah sewenang-wenangnya bercerita tentang hal-hal peribadi
kbkk: batasan dalam pergaulan antara murid berlainan jantina
No comments:
Post a Comment