Pengarang novel: Ruslan bin Ngah, 45
Muka surat rujukan: 217 - 226
Watak utama / antagonis: Badri (murid tingkatan 5 / pengawas sekolah)
Watak penentang / protagonis: Shahrul (murid nakal tingkatan 5)
Watak pembantu: Taufik
: Kumar
: Lokman (ketua pengawas sekolah)
Latar tempat: bilik darjah yang kosong (Shahrul mengugut Kumar)
: bilik pengawas (Kumar dan Shahrul disoal siasat oleh Lokman)
Latar masa: sesi persekolahan pagi
Ringkasan bab
Taufik berasa hairan kerana Nadira sudah renggang dengan Badri dan mengagak Nadira sudah dipengaruhi semula oleh Shahrul. Taufik juga beranggapan bahawa Nadira cemburu akan Siew, tetapi Badri mengatakan hubungannya dengan Nadira dan Siew Mei setakat kawan biasa. Sedang Badri mengalih tajuk perbualan, mereka terdengar suara orang bertengkar daripada sebuah bilik darjah kosong. Rupa-rupanya Shahrul sedang memarahi Kumar, tetapi Kumar berani membantah. Demi terlihat Badri, Kumar gugup, manakala Shahrul sinis sambil memberi amaran supaya Badri tidak masuk campur. Kumar pula makin bernai melawan Shahrul, malah dia berani mencekak kolar baju Shahrul. Tiba-tiba Lokman muncul dan mengarahkan mereka berdua ke bilik pengawas, sambil mula menyoal. Teguran Lokman dibalas dengan cemuhan bahawa Lokman juga pelajar. Setelah memberi kata dua kerana tidak menghormati pengawas dan bergaduh, Lokman membenarkan Shahrul dan Kumar pergi.
Lokman berpendaftar Shahrul sebagai dalang kes fitnah Badri. Lokman juga menasihatkan Badri supaya tidak patah semangat gara-gara fitnah Shahrul. Badri terganggu dengan anggapan serong rakan-rakannya, hingga dia pernah terfikir untuk meletak jawatan sahaja. Taufik cuba mengaitkan Kumar, tetapi Lokman mahu kes itu disiasat oleh Cikgu Jailani. Lokman masih menganggap Badri pengawas terbaik, sambil menyatakan rasa kagum akan sikap berani dan kental Badri. Sokongan Siew Mei dan Taufik amat penting buat Badri, lebih-lebih lagi SPM bakal menjelang. Mereka bersurai dengan janji kerjasama untuk mengawasi Shahrul dan Kumar. Kata-kata Lokman membibitkan curiga Badri tentang Kumar, tetapi Taufik mengingatkan Badri supaya tidak bertindak sendirian. Taufik lega dengan jaminan Badri, walaupun emosi Badri dilihatnya tergugat...
Lokman berpendaftar Shahrul sebagai dalang kes fitnah Badri. Lokman juga menasihatkan Badri supaya tidak patah semangat gara-gara fitnah Shahrul. Badri terganggu dengan anggapan serong rakan-rakannya, hingga dia pernah terfikir untuk meletak jawatan sahaja. Taufik cuba mengaitkan Kumar, tetapi Lokman mahu kes itu disiasat oleh Cikgu Jailani. Lokman masih menganggap Badri pengawas terbaik, sambil menyatakan rasa kagum akan sikap berani dan kental Badri. Sokongan Siew Mei dan Taufik amat penting buat Badri, lebih-lebih lagi SPM bakal menjelang. Mereka bersurai dengan janji kerjasama untuk mengawasi Shahrul dan Kumar. Kata-kata Lokman membibitkan curiga Badri tentang Kumar, tetapi Taufik mengingatkan Badri supaya tidak bertindak sendirian. Taufik lega dengan jaminan Badri, walaupun emosi Badri dilihatnya tergugat...
Perwatakan: setia kawan (Taufik, Lokman)
: berterus terang / jujur / ikhlas (Badri)
: tegas diri / asertif / tetap / teguh pendirian (Kumar, Lokman)
: adil / bijak dalam pertimbangan (Lokman)
: angkuh / agresif (Shahrul)
: berterus terang / jujur / ikhlas (Badri)
: tegas diri / asertif / tetap / teguh pendirian (Kumar, Lokman)
: adil / bijak dalam pertimbangan (Lokman)
: angkuh / agresif (Shahrul)
Latar masyarakat: masyarakat yang setia kawan
: masyarakat yang berterus terang / jujur / ikhlas
: masyarakat yang tegas diri / asertif / tetap / teguh pendirian
: masyarakat yang adil / bijak dalam pertimbangan
: masyarakat yang angkuh / agresif
: masyarakat murid sekolah / pelajar remaja
: masyarakat yang berterus terang / jujur / ikhlas
: masyarakat yang tegas diri / asertif / tetap / teguh pendirian
: masyarakat yang adil / bijak dalam pertimbangan
: masyarakat yang angkuh / agresif
: masyarakat murid sekolah / pelajar remaja
Nilai murni: kesetiakawanan, kejujuran / keikhlasan, ketegasan / keteguhan pendirian, keadilan / kebijaksanaan
Persoalan: kesetiakawanan dalam persahabatan
: kejujuran / keikhlasan dalam komunikasi / persahabatan
: ketegasan / keteguhan pendirian dalam menghadapi cabaran
: keadilan / kebijaksanaan dalam kepimpinan / membuat keputusan
: kejujuran / keikhlasan dalam komunikasi / persahabatan
: ketegasan / keteguhan pendirian dalam menghadapi cabaran
: keadilan / kebijaksanaan dalam kepimpinan / membuat keputusan
Pengajaran: kita hendaklah setia kawan dalam persahabatan
: kita hendaklah jujur / ikhlas dalam komunikasi / pergaulan / persahabatan
: kita hendaklah tegas / teguh pendirian dalam menghadapi cabaran
: kita hendaklah adil / bijak dalam memimpin / membuat keputusan
: kita janganlah angkuh / degil / keras kepala terhadap nasihat / teguran orang lain
: kita hendaklah jujur / ikhlas dalam komunikasi / pergaulan / persahabatan
: kita hendaklah tegas / teguh pendirian dalam menghadapi cabaran
: kita hendaklah adil / bijak dalam memimpin / membuat keputusan
: kita janganlah angkuh / degil / keras kepala terhadap nasihat / teguran orang lain
kbkk: cabaran / dugaan / ujian terhadap kesabaran / ketabahan / kebijaksanaa watak utama
: cara watak utama berhadapan dengan kemelut / pergolakan / krisis / konflik / tentangan
: cara watak utama berhadapan dengan kemelut / pergolakan / krisis / konflik / tentangan
No comments:
Post a Comment