Ketika berkunjung ke pasar tani Medan Gopeng pagi tadi, penulis blog (PB) terserempak dengan sejumlah peralatan penggambaran dan sekumpulan mak cik berkumpul mengelilingi sebuah khemah. Apabila didekati, PB mendapati bahawa ada rakaman program "Ketuk-ketuk Ramadan" sedang dilakukan. Berdasarkan perbualan orang sekeliling, dua orang selebriti yang menjayakan program itu ialah Sheila Rusly dan Sheila Mambo (mami).
Semua pengunjung memberi kerjasama tanpa menimbulkan sebarang gangguan kepada kru dan selebriti terbabit. Malah, mak cik-mak cik yang mengelilingi selebriti turut melaungkan "ketuk-ketuk Ramadan" sebagai tanda rakaman sudah tiba di penghujung. PB terus sahaja berlalu setelah urusan membeli barang di pasar tani selesai sebelum melewati kawasan penggambaran.
Percubaan memasarkan produk dengan menggunakan daya tarikan pelakon, penyanyi dan atlet bukanlah fenomena baharu. Jenama terkemuka antarabangsa seperti Lux, Maybelline, Voir dan banyak lagi menggunakan khidmat selebriti berdasarkan rantau benua sebagai duta produk mereka. Dalam analisis pemasaran, istilah penggunaan selebriti dipanggil sebagai pengesahan (endorsement), manakala penggunaan orang awam dipanggil sebagai pengakuan (testimony).
Penggunaan khidmat selebriti sebagai duta produk di Malaysia sudah semakin menjadi-jadi. Persaingan merebut pasaran, termasuk untuk keluaran makanan suplemen dan herba turut menggunakan selebriti yang sudah "hijrah". Maksudnya, selebriti wanita yang baharu mengenakan tudung kepala, atau selebriti lelaki yang mula beralih ke genre kerohanian.
Tidak dinafikan bahawa selebriti memiliki pengaruh yang besar terhadap masyarakat. Para peminat sudah tentu berasa teruja apabila insan pujaan mereka bercakap tentang keberkesanan sesuatu produk. Misalnya, aktres yang berjaya menurunkan berat badan akan disambar oleh industri pelangsingan tubuh.
Namun, satu kajian di Amerika Syarikat mendapati bahawa dalam sebilangan kes, selebriti hanya memberi impak negatif terhadap pemasaran. Merujuk http://www.brandingstrategyinsider.com/2011/02/celebrities-in-advertising-a-marketing-mistake.html, Brad VanAuken dan Derrick Daye, pakar strategi penjenamaan, menjelaskan bahawa pengguna hari ini lebih banyak bergantung kepada maklumat jaringan sosial sesama sendiri berbanding dengan selebriti yang tidak berkomunikasi secara langsung dengan mereka. Malah, maklum balas pengguna menunjukkan bahawa daya tarikan selebriti dalam pengiklanan sangat lemah, dan lebih kelihatan sebagai cerita lucu yang tidak bernilai sama sekali...
Penggunaan khidmat selebriti sebagai duta produk di Malaysia sudah semakin menjadi-jadi. Persaingan merebut pasaran, termasuk untuk keluaran makanan suplemen dan herba turut menggunakan selebriti yang sudah "hijrah". Maksudnya, selebriti wanita yang baharu mengenakan tudung kepala, atau selebriti lelaki yang mula beralih ke genre kerohanian.
Tidak dinafikan bahawa selebriti memiliki pengaruh yang besar terhadap masyarakat. Para peminat sudah tentu berasa teruja apabila insan pujaan mereka bercakap tentang keberkesanan sesuatu produk. Misalnya, aktres yang berjaya menurunkan berat badan akan disambar oleh industri pelangsingan tubuh.
Namun, satu kajian di Amerika Syarikat mendapati bahawa dalam sebilangan kes, selebriti hanya memberi impak negatif terhadap pemasaran. Merujuk http://www.brandingstrategyinsider.com/2011/02/celebrities-in-advertising-a-marketing-mistake.html, Brad VanAuken dan Derrick Daye, pakar strategi penjenamaan, menjelaskan bahawa pengguna hari ini lebih banyak bergantung kepada maklumat jaringan sosial sesama sendiri berbanding dengan selebriti yang tidak berkomunikasi secara langsung dengan mereka. Malah, maklum balas pengguna menunjukkan bahawa daya tarikan selebriti dalam pengiklanan sangat lemah, dan lebih kelihatan sebagai cerita lucu yang tidak bernilai sama sekali...
No comments:
Post a Comment