Tarikh: 22 Januari 2013 (Selasa)
Tempat: Kelas UA2
Masa: 1.20 - 2.40 petang
Tajuk perbincangan: Perancangan dan Penulisan Jawapan Bahagian Esei
Tempat: Kelas UA2
Masa: 1.20 - 2.40 petang
Tajuk perbincangan: Perancangan dan Penulisan Jawapan Bahagian Esei
Rasional: Berdasarkan laporan pencapaian peperiksaan STPM yang dikeluarkan oleh Majlis Peperiksaan Malaysia (MPM), didapati kelemahan calon yang paling ketara ialah dalam bahagian esei.
Kelemahan yang dikenal pasti:
a) Takrifan tugasan soalan
b) Keperluan penulisan esei: cakupan dan had jawapan
c) Keperluan andaian, gambar rajah, konsep, prinsip, rumus
d) Jumlah isi jawapan, serta keperluan huraian
e) Peruntukan masa menulis jawapan, termasuk penambahbaikan dan semakan
Saranan kepada pelajar:
a) Teknik penetapan masalah: kata kunci, kata tugas
b) Susunan isi berdasarkan pemberatan, misalnya pemboleh ubah Ypc
c) Akur dengan tugasan soalan sepenuhnya: dengan bantuan gambar rajah / (sekadar) jelaskan
d) Minimum 4 - 5 isi, serta huraian yang tepat
e) Berdasarkan nisbah 80 markah = 120 minit, maka untuk 10 markah = 15 minit (maksimum)
Tugasan 1
Jelaskan langkah penghitungan pendapatan negara menerusi kaedah pendapatan. (10 markah)
...
...
...
...
...
...
Tugasan 2
Berdasarkan contoh berangka, terangkan penggunaan nilai tambah bagi mengelakkan pengiraan dua kali dalam perakaunan pendapatan negara. (10 markah)
...
...
...
...
...
...
...
Tugasan 3
a) Huraikan dua masalah utama dalam perakaunan pendapatan negara (4 markah)
b) Jelaskan tiga alasan kegunaan pendapatan per kapita masih penting dalam perakauan pendapatan negara (6 markah)
...
...
...
...
...
...
...
Tentatif aktiviti
1.20 - 1.25 Semakan daftar kehadiran
1.25 - 1.40 Sesi perancangan jawapan
1.40 - 1.50 Pengesahan dan perakuan isi jawapan dan rujukan
1.50 - 2.35 Penulisan jawapan lengkap
2..35 - 2.40 Serahan skrip jawapan dan bersurai
Ulasan guru:
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
Tandatangan: Nama guru:
No comments:
Post a Comment