Apabila pelajar kelas ekonomi
prauniversiti tingkatan enam bertanya soalan yang sangat asas dan sepatutnya
sudah di hujung jari masing-masing, guru menyarankan supaya mereka merujuk
kembali buku teks dan modul edaran yang sudah dijelaskan sebelumnya. Maka,
setiap kali ada pelajar lain yang cuba bertanya, belum sempat guru menjawab,
mereka mengajuk cakap guru supaya merujuk buku teks dan modul edaran. Guru
hanya mampu tersenyum (kelat atau tawar?) selain mengelakkan diri daripada
marah-marah yang hanya membazirkan tenaga produktif demi menolong pelajar
mengekalkan momentum keinginan yang tinggi untuk belajar ekonomi, sekali gus memastikan
bahawa pelajar tidak membuat keputusan yang merugikan seperti membuang kuliah
ekonomi dalam zon penolakan.
Walaupun dalam nada yang separuh
bergurau, perbuatan pelajar yang melontarkan kembali saranan guru secara
tiba-tiba tanpa mengambil kira konteks keperluan boleh memberi gambaran yang
sipi. Apatah lagi pelajar itu ialah pemimpin pendapat (opinion leader) yang berpengaruh di sebalik pencapaian sederhana
dalam kertas ekonomi. Sedikit sahaja kerosakan yang berlaku sudah berupaya
menjejaskan kepercayaan pelajar lain terhadap kelebihan belajar ekonomi dan
seterusnya mencatat pencapaian cemerlang semasa peperiksaan.
Kerjaya sebagai guru dan
pensyarah tergolong dalam perkhidmatan menolong, iaitu menolong pelajar menuju
kecemerlangan dalam pembelajaran dan pencapaian. Guru ekonomi sangat akur
kepada prinsip bahawa bertanya ialah anak kunci ilmu (miftahul ‘ilm, as-sa-al), lalu sentiasa bersedia melayan
kemusykilan pelajar. Namun, jika pertanyaan yang dilontarkan tentang isi
pelajaran terdahulu yang tidak diberi tumpuan atau kerana pelajar tidak hadir,
saranan merujuk buku dan modul edaran (dan rakan) lebih menjurus kepada teguran
yang membina.
Guru dan pensyarah ekonomi
sendiri telah melalui pengalaman peribadi sebagai pelajar ekonomi prauniversiti
dan kuliah pengajian tinggi. Maka, kemahiran bertanya dipelbagaikan dengan
merujuk terus kepada guru dan pensyarah semasa atau selepas kuliah, mendapatkan
bantuan rakan atau merujuk buku meskipun harus mengambil masa yang panjang
justeru membaca sebaris ayat ekonomi selalunya lebih sukar daripada membaca
sebuah novel yang tebal! Pelajar perlu ingat bahawa tidak semua perkara boleh
dicapai dengan mudah, bak kata pepatah Inggeris, no pain no gain (less pain
less gain).
Benarkan tiada lampu ajaib Aladin
dan tiada jalan pintas untuk belajar dan membaca buku ekonomi dengan berkesan?
Peribahasa Melayu ada menyebut bahawa kalau tidak dipecahkan ruyung, masakan
(baca: masa akan) dapat sagunya, bermakna idea baharu dan kreativiti sebagai
prasyarat. Kaedah usul-fiqh juga menyebut, ma
la yatimmul wajib illa bihi fahua wajib, tidak
sempurna sesuatu yang wajib itu melainkan jalan kepadanya juga menjadi wajib.
Lampu ajaib Aladin dan jalan
pintas untuk belajar menerusi bacaan buku ekonomi boleh diperoleh daripada
pakar, iaitu guru dan pensyarah, atau menerusi pelajar ekonomi yang telah
terbukti berjaya. Kaedah dan pendekatan
bacaan ekonomi mereka boleh diambil secara bersemuka, mahupun secara atas
talian. Dalam laras bahasa kaunseling, kemahiran belajar untuk belajar juga
disebut sebagai kemahiran generik pembelajaran.
Contoh ayat makroekonomi:
perangkap kecairan ialah keadaan apabila kadar bunga berada pada tingkat paling
rendah dan tidak akan turun lagi, mengakibatkan orang ramai menjual bon untuk
memegang wang tunai. Memang benar budak berusia empat tahun pun boleh membaca
ayat itu dengan lancar, tetapi langsung terpinga-pinga jika ditanya akan
maksudnya. Hal yang sama akan berlaku kepada pelajar prauniversiti dan orang
dewasa yang fobia dengan konsep dan pemboleh ubah yang bersifat abstrak.
Ayat di atas langsung tidak
bermakna apa-apa andainya pelajar tidak terlebih dahulu kukuh dengan teori
permintaan wang Keynes (John Maynard King) yang berbeza dengan teori kuantiti
wang klasik
(Irving Fisher), iaitu masyarakat
meminta wang bukan sahaja untuk tujuan urus niaga, tetapi juga untuk tujuan
awasan dan spekulasi. Urus niaga jual beli bon termasuk dalam kategori
permintaan wang untuk spekulasi yang dipengaruhi oleh kadar bunga, Ls = f (r). Apabila kadar bunga mencapai tingkat paling rendah, harga bon meningkat
tinggi, lalu masyarakat memilih untuk menjual bon, serta memegang tunai
(kecairan) sepenuhnya.
Perangkap kecairan juga boleh
dijelaskan menerusi gambar rajah, iaitu bahagian keluk permintaan wang (MD) yang anjal sempurna, iaitu garis lurus
serta selari dengan paksi kuantiti wang. Keluk MD menunjukkan hubungan antara kadar bunga ( r ) dengan kuantiti wang ( M ). Pada mulanya, keluk MD
bercerun negatif yang merujuk hubungan songsang antara r dengan M sebelum menjadi anjal sempurna sebaik sahaja r mencapai tingkat minimum yang menandakan bermulanya perangkap
kecairan.
Laras ayat ekonomi lebih mirip
kepada ayat matematik, iaitu termasuk sebagai logik yang sempurna.
Mengikut hukum logik yang
sempurna (misalnya syllogism), kalau
hujan maka basah atau ditukar dalam bentuk simbol pemboleh ubah, kalau A maka
B. Namun, seperti biasa teori ekonomi tertakluk kepada andaian tertentu (ceteris paribus, diandaikan faktor lain
tidak berubah), membuat analisis terhadap sesuatu pemboleh ubah (umpama satu
sahaja bergerak, yang lain jadi patung!).
Maka, dalam ayat ekonomi yang
dibaca, pelajar hendaklah mengenal pasti pemboleh ubah yang digunakan, kemudian
cuba menjelaskan hubungan antara pemboleh ubah yang tersenarai. Pelajar ekonomi
tidak boleh berharap untuk membaca ayat ekonomi sebagai sama dengan ayat-ayat
cinta (novel) yang boleh diselesaikan dengan cepat atau secara tebuk-tebuk (zig-zag). Lebih baik pelajar memberikan
tumpuan secara tuntas semasa kelas atau kuliah supaya pelajar dapat menangkap cara
seseorang guru dan pensyarah menyampaikan ayat ekonomi dengan lancar sekali
sebelum membuat bacaan buku ekonomi secara bersendirian atau secara berkumpulan
…
No comments:
Post a Comment