Usai pengajian ekonomi di
Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) Bangi, penulis blog (PB) menerima surat
panggilan temu duga untuk mengisi jawatan pengawal trafik udara bertempat di
Lapangan Terbang Antarabangsa Bayan Lepas, Pulau Pinang. Walaupun tidak membuat
permohonan, pihak Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) yang menaja pengajian PB
dengan menganugerahkan dermasiswa selama empat tahun telah membuat pencalonan
tersebut. PB pun terus berangkat ke pulau mutiara tanpa membuat persiapan rapi.
Maklumlah bahan rujukan tentang
kawalan trafik udara sukar dicari justeru bukan sahaja perkhidmatan internet
masih belum meluas, bahkan ketika itu
memori komputer masih sekitar 32 megabait sahaja. Kerja menaip menggunakan perisian Wordstar dan Lotus yang kini sudah pun pupus. Cakera liut yang mudah rosak pula
berfungsi sebagai pamacu memori luaran dengan kegunaan yang terhad.
Setiba di lapangan terbang Bayan
Lepas, di bilik ujian, semua calon menduduki ujian IQ dan aptiud terlebih dahulu. PB mendapat maklumat bahawa ujian di
lapangan terbang diadakan di seluruh negara dengan bilangan calon yang
berjumlah dua ribu orang siswazah. Calon yang lepas ujian bertulis itu kemudian
dipanggil untuk sesi ujian suara yang dikendalikan oleh pegawai kawalan trafik
udara yang berpengalaman walaupun kelihatan masih muda, dalam lingkungan 30-an.
PB tidak menghadapi masalah
membacakan arahan lalu lintas udara dalam bahasa Inggeris sepenuhnya dengan
penggunaan kod seperti bravo, charlie dan lain-lain. Tanpa disangka,
pegawai ujian itu mengatakan suara PB sesuai untuk dicalonkan sebagai pegawai
kawalan trafik udara, tetapi perlu melepasi senarai pendek terakhir sejumlah
100 orang sahaja. Pegawai berkenaan turut memberitahu bahawa hanya sejumlah 30
orang calon yang bakal terpilih bagi menjalani latihan di kolej penerbangan
selama tiga tahun dengan elaun yang lumayan.
Jawatan pengawal trafik udara
telah dinaik taraf daripada lulusan Malaysian
Certificate of Education, MCE,
kepada lulusan ijazah sarjana muda. Hasrat JPA dan juga Jabatan Penerbangan
Awam (DCA) ialah menyediakan pengawal
trafik udara sehingga mencapai kelayakan sarjana pentadbiran perniagaan (MBA) untuk lantikan sebagai pengurus
lapangan terbang dalam jangka masa panjang. Maksudnya, kalau terpilih, belum
dapat kerja tetap kerana perlu bergelar pelatih terlebih dahulu.
Lagi
Dan lagi
seterusnya
catatan hujung
iktibar
No comments:
Post a Comment