...
...
...
...
...
...
...
SMK ST MICHAEL, IPOH, UA1: HAD CIPTAAN KREDIT (10032014)______________________________________
Hasil Pembelajaran:
M’huraiⁿ faktor yang m’pengaruhi
ciptaan kredit
Faktor Mengehadkan Ciptaan Kredit
1) ________________
Wang Tunai
Andaian:
semua _______ tidak dikelⁿ
semua _________
dimasukⁿ semula
semua ____
________ dgn ____
Sebenar:
tidak semua guna ____, masyarakat
suka _______ à
DS b’___
|
2) _________
________ tunai (NRT)
semakin ___
NRT, keupayaan BPd
beri ____________ makin _____
|
3) Keperluan _____________ bank
___________ diminta õ
BPd ~
risiko _________ x dibayar balik
__________menyusahⁿ peminjam
|
4) Kadar ______
/ kadar_________
Kadar
______ ↑, r __
Minat OR
___________ ↓
|
5) ____________ >ⁿ ________
Andaian:
semua >ⁿ _______
di_________ⁿ
Sebenar:
mungkin bank b’______²
beri ___________ /
pegang ______
|
6) < minat
______________
B’laku
jika ___ tinggi
@ eko. ___________
|
7) Bank gagal m’cari ______________ sesuai:
BPd b’______²
m’beri _____________ ~
keupayaan bayar _________,
elak _______
|
Hasil
Pembelajaran: M’huraiⁿ hubungan
penawaran wang dengan tingkat harga umum
Teori Kuantiti Wang (klasik)
Prinsip
|
Δ
___ à Δ ___ umum dengan ________ =
|
Rumus
|
P’samaan
P’tukaran Irving Fisher: M__ =
P___;
M
= __________ / SS
wang
__ = __________
wang
P
= tingkat ________ umum
T
= ∑ _______
________
|
Andaian
|
1) ____ tetap,
j/pd: corak p’___________ masyarakat tidak b’___
2) ____ tetap,
kel. Tidak dapat di________, ekonomi m’capai ______
________ ______
|
Implikasi
|
___
↑ = ___ ↑ dengan _______ =, vv
|
Kawal Inflasi
|
BPs
hanya perlu ↓ ___ è ↓ ___ dengan
________ =
|
Kritik teori kuantiti wang (õ mazhab
Keynesian)
1) Andaian ___ tetap
|
Dipengaruhi
banyak ________, eg inflasi: ___↑ è ___ ↑, vv
|
2) Andaian ___ tetap
|
Klasik
andai gt__ selalu t’capai. Sebenar:
___ sering b’laku.
Maka,
jika ___ b/p ↑, +Δ pgⁿ @ ___ mudah b’laku
|
3) Fungsi wang: ___ sahaja
|
Sebenar:
__↑, sebahagian di___ⁿ à tujuan _________, __________
|
4)
Andaian p’boleh ubah _______
|
P’boleh
ubah saling m’___________. P juga ~ __,
__ di samping __
|
5) Abai pengaruh ___ t’hadap ___
|
Hubungan
__ve. __ ↑, __,
__ ↓ è ___ ↓, vv
|
Latihan
Esei:
1)
Dengan menggunakan contoh berangka,
terangkan proses penciptaan kredit. [10
markah]
2) a: Dengan
bantuan rumus, jelaskan prinsip utama dalam teori kuantiti wang klasik. [4 markah]
b:
Mengapakan ahli ekonomi Keynesian mengkritik teori kuantiti wang klasik?
Terangkan tiga sebab bagi menyokong hujah Keynesian itu. [6 markah]
©
Azhar bin Mohd Rodzi, SmEkon (UKM), Dip.Ed (UIAM), M.Ed (Distinction)
(Malaya)
......
...
No comments:
Post a Comment