Friday, July 18, 2014

BAHASA MELAYU 1 SPM ULANGAN 2014: ANALISIS SOALAN DAN SARANAN (WRITING EXCELLENT ESSAYS WITHIN LIMITED TIME ALLOCATED)

Pendahuluan

Kertas 1 Bahasa Melayu SPM memperuntukkan 130 markah, berbanding dengan kertas 2 sebanyak 110 markah dan ujian lisan berasaskan sekolah 40 markah. Calon hendaklah memperuntukkan masa menulis karangan kedua-dua bahagian A dan B berdasarkan peruntukan markah dan peruntukan masa. Saranan yang diberikan ialah 45 minit untuk karangan respons tertutup (30 markah), manakala satu jam setengah untuk karangan respons terbuka (100 markah).

Kesilapan sebahagian calon ialah terlajak masa untuk menjawab bahagian A sehinggakan tergesa-gesa menulis karangan bahagian B yang menghendaki 350 patath perkataan ke atas. Jika demikian, lebih baik selesaikan bahagian B terlebih dahulu, katakan dalam masa satu jam suku (75 minit), kemudian beralih kepada bahagian A (40 minit). Baki masa 20 minit ialah untuk melengkapkan mana-mana bahagian yang tercicir atau tersilap.

Bahagian A: Karangan Respons Tertutup, 30 markah

Huraian langkah-langkah menjaga keselamatan kanak-kanak.

Ilustrasi 1:  Mengawasi anak-anak di tempat awam

Ilustrasi 2:  Sentiasa berada dalam kumpulan

Ilustrasi 3:  Mempelajari ilmu pertahanan diri


Bahagian B: karangan Respons Terbuka, 100 markah

Soalan 1:  Penglibatan dalam menjayakan majlis sambutan hari keluarga di tempat anda.

Soalan 2:  Hujah-hujah menyokong pernyataan "Penjagaan terhadap warga tua sepatutnya diberi
                                                                              keutamaan oleh ahli keluarga".

Soalan 3:  Ulasan pernyataan: "Perkembangan pelbagai bidang industri di negara kita
                                                  seperti industri automatif, perbankan dan pelancongan telah membuka
                                                  banyak peluang pekerjaan kepada rakyat".

Soalan 4:   Penjelasan usaha-usaha yang dapat dilakukan pada peringkat antarabangsa untuk
                  menangani perubahan cuaca dunia yang tidak menentu.

Soalan 5:  Perbincangan langkah-langkah yang perlu dilaksanakan untuk memastikan generasi muda
                 dapat mengamalkan, menghormati dan menghargai kepelbagaian budaya di negara kita
                 dengan rakyatnya yang pelbagai kaum. kaya dengan pelbagai budaya seperti makanan,
                 pakaian, tarian dan alunan muzik.


Saranan umum

Sebaik mendapat naskhah soalan, bacalah basmalah dan doa mudah-mudahan urusan menulis karangan berjalan lancar. Tarik nafas dan tenangkan diri. Terus tulis peruntukan masa menjawab, misalnya 8.10 - 8.50 pagi (karangan A), 8.50 - 10.05 (karangan B) dan 10.05 - 10.25 (penambahbaikan).

Mulakan dengan perancangan jawapan, iaitu rangka karangan. Jangan terlalu lama merancang, kalau boleh tidak melebihi tiga minit. Gunakan kemahiran mengembangkan isi karangan menerusi binaan ayat = subjek + predikat + penerangan + penerangan + penerangan ...

Saranan Bahagian A

Perhatikan bahan rangsangan dengan teliti. Sebagai karangan respons tertutup, isi utama karangan sudah tersedia dalam bahan rangsangan yang tertera. Huraian isi hendaklah berdasarkan tumpuan dalam tugasan soalan.

Sentiasa ingatkan diri agar tidak terkeluar daripada isi utama yang tersedia. Cara penulisan karangan seperti biasa, iaitu terdapat perenggan pengenalan, tiga isi utama dan penutup. Memamng sukar untuk menulis karangan pendek antara 200 hingga 250 patah perkataan. Maka, ukutlah saranan guru Bahasa Melayu di sekolah masing-masing dan pakar pentaksiran bahasa, misalnya penceramah bengkel penulisan karangan untuk peperiksaan.


Saranan Bahagian B

Perancangan jawapan merangkumi bahagian pengenalan, tiga isi utama dan penutup. Pengenalan sepatutnya menegaskan semula tugasan soalan, kedudukan isu atau tajuk yang dimaksudkan, gambaran ringkas isi karangan dan unsur kecindan (peribahasa, kata hikmahdan ungkapan masyhur). Setiap isi utama dipecahkan lagi kepada dua atau tiga lagi perincian.

Bagi menjana idea utama / isi, calon boleh menggunakan kaedah 5W-1H (apa, siapa, bila, di mana, mengapa dan bagaimana), analogi (pokok yang kuat = ciri negara maju berpendapatan tinggi, cara tangkap ikan = cara memupuk jati diri pelajar, jari-jemari tidak sama panjang = peranan berbeza berdasarkan keupayaan, latar belakang), akronim PESTA (politik, ekonomi, sosial, teknologi, agama) dan sebagainya. Calon boleh memandang ke luar dewan peperiksaan (sebentar sahaja, jangan sampai terleka) bagi memperoleh ilham. Kembangkan huraian isi dan perinciannya supaya jumlah perkataan melebihi 350 patah perkataan, dan kawal arah tuju penulisan jangan sampai tergelincir daripada landasan tugasan tajuk karangan.


Penutup dan kesimpulan

Selama mana calon akur terhadap tugasan soalan karangan, insya-Allah laluan kecemerlangan sudah terbuka. Segala kemahiran dan persediaan sejak di sekolah tadika akan berguna sebagai rencah penulisan yang mantap, matang dan holistik.

Selamat maju jaya ...

No comments:

Post a Comment