Harapan guru untuk berada dalam sebuah bilik darjah serba sempurna terutama dari segi tingkah laku murid mungkin boleh disifatkan sebagai utopia atau mustahil. Wujudnya kekurangan dalam tingkah laku murid menjadi sebab utama keperluan untuk mereka ke sekolah. Guru juga tidak terlepas daripada sifat kekurangan, tetapi dengan berbekalkan kelayakan akademik dan ikhtisas, pengalaman dan amalan terbaik pendidikan terkini, guru menggalas kepercayaan pihak yang berkepentingan untuk memacu sekalian murid menikmati pengalaman pembelajaran yang berkesan.
Murid tertakluk kepada kepelbagaian yang berhubung kait dengan latar belakang sosioekonomi dan pengaruh dominan rakan sebaya (klik di sini). Kumpulan murid dalam bilik darjah bagaikan bayangan masyarakat sebenar. Mereka ada pemimpin pendapat (opinion leader) dan juga kelompok pinggiran (marginal group) yang hanya dapat dikendalikan oleh guru yang berupaya mengaplikasi segala pendekatan pedagogi, psikologi dan sosiologi pendidikan dengan berkesan.
...bersambung
...faktor sejarah, klik di sini.
...
...
...
...
...
No comments:
Post a Comment