Walaupun jenama seperti Nescafe, Indocafe, Ali Cafe, Radix, Kapal Api, kopi putih Ipoh dan sebagainya menguasai pasaran tempatan, serbuk kopi yang diproses oleh usahawan perusahaan kecil dan sederhana (PKS) masih memiliki segmen penggemar yang tersendiri. Demikian juga dengan kopi asli yang dikisar secara terus di pasar malam dan pasar tani.
Memang benar bahawa kopi mengandungi kafien yang membawa natijah kesihatan yang tertentu kepada golongan yang tertentu. Namun, minuman kopi tetap berjaya dijual, bahkan dijenamakan sebagai cita rasa antarabangsa, misalnyalnya Coffee Bean dan Starbuck. Walhal, kopi telah sekian lama menjadi minuman popular sehingga muncul istilah coffee house, iaitu tempat 'bersidai' golongan elit dan pertengahan untuk berjumpa kawan-kawan.
Ketika berkunjung ke pusat jualan jeruk madu Pak Ali berhampiran Taman Jerejak, Pulau Pinang, penulis blog (PB) sempat mencapai satu tin kecil serbuk kopi tempatan. Harganya RM6.50 termasuk GST. Pada tin serbuk kopi itu tercatat maklumat tentang resepi Tok Wan yang diwarisi sejak tahun 1946.
...
...
...
...
...
No comments:
Post a Comment