Pengenalan
Watak utama: Laiman (pelajar kejuruteraan yang sedang menjalani latihan industri)
Watak sampingan: Sukri, penyelia latihan industri dan rakan Laiman
Watak imbas kembali: Chow Chin (pelajar senior Laiman di universiti, kini usahawan berjaya)
Latar tempat: pejabat tempat latihan industri (loji minyak) dekat pekan lutong, Sarawak
Latar masa: Waktu rehat tengah hari
Sinopsis:
Perwatakan:
Tegas diri / jati diri: Laiman berpegang kepada prinsip untuk tidak tergesa-gesa menerima sesuatu tawaran pekerjaan
Peramah: Sukri cepat mesra walaupun dia penyelia kepada Laiman, mahasiswa kejuruteraan yang sedang menjalani latihan industri
Berdikari: Chow Chin berusaha sendiri untuk membina empayar perniagaan dengan berjimat cermat dan tidak membangga diri.
Latar masyarakat:
Masyarakat mahasiswa: Sukri, pelajar tahun tiga fakulti kejuruteraan (Unimas)
Masyarakat yang tegas diri: Laiman berpegang kepada prinsip untuk tidak tergesa-gesa menerima sesuatu tawaran pekerjaan
Masyarakat yang peramah: (huraian sama seperti dalam perwatakan)
Masyarakat yang berdikari: (huraian sama seperti dalam perwatakan)
Nilai murni:
Ketegasan (huraian sama seperti dalam perwatakan)
Keramahan / kemesraan (huraian sama seperti dalam perwatakan)
Berdikari (huraian sama seperti dalam perwatakan)
Persoalan
Ketegasan dalam membuat keputusan / pendirian (huraian sama seperti dalam perwatakan)
Keramahan / kemesraan dalam komunikasi / pergaulan (huraian sama seperti dalam perwatakan)
Berdikari dalam perancangan kerjaya / masa hadapan (huraian sama seperti dalam perwatakan)
Pengajaran
Kita hendaklah tegas diri dalam membuat keputusan (huraian sama seperti dalam perwatakan)
Kita hendaklah ramah dalam komunikasi / pergaulan (huraian sama seperti dalam perwatakan)
Kita hendaklah berdikari dalam perancangan kerjaya (huraian sama seperti dalam perwatakan)
Teknik penceritaan:
Sudut pandangan orang ketiga: penulis novel memerihalkan segala peristiwa dan perkembangan watak
Perbincangan kbat
Contoh tugasan
Contoh penulisan jawapan
Saranan untuk murid
Saranan untuk guru
Penutup dan kesimpulan
...
Watak utama: Laiman (pelajar kejuruteraan yang sedang menjalani latihan industri)
Watak sampingan: Sukri, penyelia latihan industri dan rakan Laiman
Watak imbas kembali: Chow Chin (pelajar senior Laiman di universiti, kini usahawan berjaya)
Latar tempat: pejabat tempat latihan industri (loji minyak) dekat pekan lutong, Sarawak
Latar masa: Waktu rehat tengah hari
Sinopsis:
Sambil menyusun fail yang berselerak, Laiman mengelamun perihal kehadirannya di Sarawak. Selepas rehat, Laiman berhasrat untuk menjenguk kerja pembersihan loji minyak. Dia mahu berkongsi pengalaman dengan pekerja bawahan yang berpengalaman lama. Laiman mahu ke bilik rehat sahaja, tetapi diajak oleh Sukri untuk makan di luar. Dalam kereta, Sukri bertanyakan perancangan kerjaya Laiman, tetapi Laiman sebagai pemengang biasiswa kerajaan mahu berfikir dahulu walaupun mendapat tawaran. Laiman teringat akan Chow Chin, senior di universiti yang muncul sebagai jutawan tanpa bergantung kepada bantuan ayahnya yang kaya raya. Seorang pengusaha bengkel yang bermula sebagai pekerja biasa turut bermain dalam ingatannya. Lamunan Laiman terhenti apbila kereta Sukri berhenti di hadapan warung tepi jalan.
Perwatakan:
Tegas diri / jati diri: Laiman berpegang kepada prinsip untuk tidak tergesa-gesa menerima sesuatu tawaran pekerjaan
Peramah: Sukri cepat mesra walaupun dia penyelia kepada Laiman, mahasiswa kejuruteraan yang sedang menjalani latihan industri
Berdikari: Chow Chin berusaha sendiri untuk membina empayar perniagaan dengan berjimat cermat dan tidak membangga diri.
Latar masyarakat:
Masyarakat mahasiswa: Sukri, pelajar tahun tiga fakulti kejuruteraan (Unimas)
Masyarakat yang tegas diri: Laiman berpegang kepada prinsip untuk tidak tergesa-gesa menerima sesuatu tawaran pekerjaan
Masyarakat yang peramah: (huraian sama seperti dalam perwatakan)
Masyarakat yang berdikari: (huraian sama seperti dalam perwatakan)
Nilai murni:
Ketegasan (huraian sama seperti dalam perwatakan)
Keramahan / kemesraan (huraian sama seperti dalam perwatakan)
Berdikari (huraian sama seperti dalam perwatakan)
Persoalan
Ketegasan dalam membuat keputusan / pendirian (huraian sama seperti dalam perwatakan)
Keramahan / kemesraan dalam komunikasi / pergaulan (huraian sama seperti dalam perwatakan)
Berdikari dalam perancangan kerjaya / masa hadapan (huraian sama seperti dalam perwatakan)
Pengajaran
Kita hendaklah tegas diri dalam membuat keputusan (huraian sama seperti dalam perwatakan)
Kita hendaklah ramah dalam komunikasi / pergaulan (huraian sama seperti dalam perwatakan)
Kita hendaklah berdikari dalam perancangan kerjaya (huraian sama seperti dalam perwatakan)
Teknik penceritaan:
Sudut pandangan orang ketiga: penulis novel memerihalkan segala peristiwa dan perkembangan watak
Perbincangan kbat
Contoh tugasan
Contoh penulisan jawapan
Saranan untuk murid
Saranan untuk guru
Penutup dan kesimpulan
...
tq diatas perkongsian novel
ReplyDeleteCikgu sinopsis bab lain ada tak?
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
Deletecikgu,,boleh tliskan sinopsis semua bab ??
ReplyDeletesya tngah mncari smua sinopsis pada novel nie,,
:) ,,
Cikgu, boleh tuliskan sinopsis untuk bab 9.. saya tgh mencari bab 9 sinopsis
ReplyDeleteCikgu, boleh tuliskan sinopsis untuk bab 9.. saya tgh mencari bab 9 sinopsis
ReplyDeleteBoleh tuliskan semua bab ?
ReplyDeleteTerima kasih cikgu atas perkongsian ini! Memang cukup dan dan bolehlah saya ulangkaji novel ini dengan lebih mudah sebab 1/3 saya dah nak exam dan soalan tentang novel ni masuk! Terima kasih sekali lagi ya cikgu! Assalamualaikum! Terima kasih banyak-banyak! :)
ReplyDeleteterima kasih atas sinopsis ini
ReplyDeletesinopsis salah
ReplyDeleteTerima kasih cikgu atas perkongsian ini!Cikgu sinopsis bab lain ada tak?
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteAssalamualaikum...boleh tak kalau saya nk detail mengenai buku ini sebiji dlm buku komsas sebabnye saya x beli buku komsas tu...dah nk msk form 3
ReplyDeletekenapa tdak masuk semua sinopsis novel ini ...kenapa plak buat satu baba ja membazir...lain kali nk buat tu bagi habis
ReplyDeleteterima kasih cikgu, saya nak guna untuk kelas saya.
ReplyDeleteada tak teknik penceritaan
ReplyDeleteada satu sahaja latar tempat tapi saya nk cari tiga latar tempat cikgu nk buat macam mana?
ReplyDeleteplease reply :)
Kau cari ja.blog lain......kau ingat dia sorng je ka yg blogging
Delete