Pengenalan
Cerpen yang ditulis oleh Allahyarham Dr. Illias bin Zaidi (24.1.1943 - 14.9.2014) termuat pada muka surat 59 - 67. Teknik imbas muka banyak digunakan bagi menggambarkan betapa watak utama mempunyai impian sehingga menjejakkan kaki di permukaan bulan. Pembaca dibawa meneroka fikiran murid pintar cerdas yang sukar dimengerti dalam kalangan keluarga dan di sekolah.
Sinopsis
Aiman Aqil sering memikirkan teori-teori hebat seperti tarikan graviti Newton dengan lebih terperinci. Aiman bosan dengan pembelajaran di sekolah yang ter
lalu perlahan. Dia kerap ponteng sekolah. Dia juga sering merendah-rendahkan dua adik perempuannya, malah rakan sekelas. Akibatnya, Aiman sering dimarahi guru, babah dan ibu. Aiman dirotan. Sebagai protes, Aiman tidak ke sekolah.
Tempoh seminggu ponteng sekolah digunakan oleh Aiman membina halunisasi futuristik (khayalan masa depan) dengan anjakan umur 10 tahun ke hadapan. Kononnya dia lulusan aeroangkasa dan dua tahun kemudian menjalani latihan di Rusia. Aiman mendarat di stesen angkasa lepas antarabangsa menuju bulan. Aiman mendapati bulan tidak sesuai untuk manusia justeru suhunya sangat panas, tiada air dan tiada udara. Hakikatnya Aiman berada di pucuk pokok kelapa yang tinggi. Babah dan ibu bersedia dengan hamparan tilam di bawah. Aiman berasa kesal dengan layanan babah yang agak keras kerana dia kerap ditampar. Aiman juga sedikit gagap, tetapi tidak seteruk gagap Paul Broca yang kemudian muncul sebagai pakar rawat gagap terkemuka pada abad ke-19. Aiman yakin dia berupaya mengatasi masalahnya sendiri tanpa perlu latihan dan rawatan khas.
Tema: Keinginan yang tinggi dalam.bidang sains angkasa mendorong proses halunisasi futuristik.
Watak dan perwatakan
1 Aqil Aiman: murid pintar cerdas
2 Babah: bapa Aiman yang bengis
3 Ibu Aiman: tidak bersetuju dengan tindakan keras suami, tetapi hanya membantah di dalam hati
Latar masyarakat
1 masyarakat murid pintar cerdas
2 masyarakat yang cenderung kepada tindakan keras
3 masyarakat yang bersimpati / memahami kebolehan orang lain
Nilai murni
1 berfikiran jauh / futuristik
2 mencintai ilmu
3 saling menghormati / menghargai
Persoalan
...
...
...
Pengajaran
...
...
...
Latar tempat
...
...
Latar masa
...
...
Perbincangan kbat
...
...
Contoh tugasan soalan
...
...
...
...
...
Cadangan jawapan
...
...
...
Saranan kepada murid
...
Saranan kepada guru
...
Kesimpulan dan penutup
...
...
Cerpen yang ditulis oleh Allahyarham Dr. Illias bin Zaidi (24.1.1943 - 14.9.2014) termuat pada muka surat 59 - 67. Teknik imbas muka banyak digunakan bagi menggambarkan betapa watak utama mempunyai impian sehingga menjejakkan kaki di permukaan bulan. Pembaca dibawa meneroka fikiran murid pintar cerdas yang sukar dimengerti dalam kalangan keluarga dan di sekolah.
Sinopsis
Aiman Aqil sering memikirkan teori-teori hebat seperti tarikan graviti Newton dengan lebih terperinci. Aiman bosan dengan pembelajaran di sekolah yang ter
lalu perlahan. Dia kerap ponteng sekolah. Dia juga sering merendah-rendahkan dua adik perempuannya, malah rakan sekelas. Akibatnya, Aiman sering dimarahi guru, babah dan ibu. Aiman dirotan. Sebagai protes, Aiman tidak ke sekolah.
Tempoh seminggu ponteng sekolah digunakan oleh Aiman membina halunisasi futuristik (khayalan masa depan) dengan anjakan umur 10 tahun ke hadapan. Kononnya dia lulusan aeroangkasa dan dua tahun kemudian menjalani latihan di Rusia. Aiman mendarat di stesen angkasa lepas antarabangsa menuju bulan. Aiman mendapati bulan tidak sesuai untuk manusia justeru suhunya sangat panas, tiada air dan tiada udara. Hakikatnya Aiman berada di pucuk pokok kelapa yang tinggi. Babah dan ibu bersedia dengan hamparan tilam di bawah. Aiman berasa kesal dengan layanan babah yang agak keras kerana dia kerap ditampar. Aiman juga sedikit gagap, tetapi tidak seteruk gagap Paul Broca yang kemudian muncul sebagai pakar rawat gagap terkemuka pada abad ke-19. Aiman yakin dia berupaya mengatasi masalahnya sendiri tanpa perlu latihan dan rawatan khas.
Tema: Keinginan yang tinggi dalam.bidang sains angkasa mendorong proses halunisasi futuristik.
Watak dan perwatakan
1 Aqil Aiman: murid pintar cerdas
2 Babah: bapa Aiman yang bengis
3 Ibu Aiman: tidak bersetuju dengan tindakan keras suami, tetapi hanya membantah di dalam hati
Latar masyarakat
1 masyarakat murid pintar cerdas
2 masyarakat yang cenderung kepada tindakan keras
3 masyarakat yang bersimpati / memahami kebolehan orang lain
Nilai murni
1 berfikiran jauh / futuristik
2 mencintai ilmu
3 saling menghormati / menghargai
Persoalan
...
...
...
Pengajaran
...
...
...
Latar tempat
...
...
Latar masa
...
...
Perbincangan kbat
...
...
Contoh tugasan soalan
...
...
...
...
...
Cadangan jawapan
...
...
...
Saranan kepada murid
...
Saranan kepada guru
...
Kesimpulan dan penutup
...
...
boleh saya guna isi cikgu untuk lisan saya?
ReplyDeletejika sesuai, silakan ...
ReplyDeleteIzin kan saya..
ReplyDelete