Monday, October 25, 2010

10 MUSUH KREATIVITI (CREATIVITY KILLERS)

Kreatif bermaksud menjana idea yang asli. Sama dengan proses perubahan, idea kreatif mungkin sekali menggugat status quo, tidak disenangi oleh orang-orang di zon selesa, serta menghadapi risiko kehilangan sahabat, kedudukan dan pengaruh. Ibnu Khaldun, bapa sosiologi moden dipulaukan ketika hayatnya, dipenjarakan dan dicop sebagai gila. Hanya empat abad selepas ketiadaannya, idea dan falsafah (kreatif) tentang kajian masyarakat beliau diangkat sebagai bidang ilmu yang baharu!

Dalam dunia pendidikan, potensi kreatif murid sekolah perlu digilap, dikembangkan dan dipupuk menerusi aktiviti pembelajaran terancang oleh para guru. Peluahan kreatif murid ialah petanda keupayaan mereka dalam inovasi masa hadapan. Maka, para guru boleh menggunakan senarai semak di bawah untuk menentukan sama ada mereka termasuk dalam kalangan penyokong kreativiti, atau sebagai pembunuh kreativiti...

1 + 1 = ?; 6 - 1 = ?

1. JAWAPAN MESTI BETUL

Dalam kehidupan, terdapat banyak jawapan betul yang kedua dan seterusnya. Situasi inilah yang berlaku terhadap pemikir, pencipta, penjelajah terbaik sejak dahulu kala.

2. MESTI LOGIK

Keterlaluan dalam pemikiran logik menyekat imaginasi. Kadangkala kita mesti mendengar gerak hati (deria keenam)

3. IKUT PERATURAN

Tekanan budaya, jangan cuba menggoncang sampan. Buat perkara mengikut kelaziman. Jika hanya mengulang-ulang perkara yang serupa, tiadalah penambahbaikan.

4. MESTI PRAKTIKAL

Imaginasi melangkaui realiti @ pengetahuan sedia ada.

Musuh kreatif sentiasa membunuh idea baru. Nasib baik orang kreatif bersikap degil dan tidak mudah mengalah. Edison & Harland gagal beribu-ribu kali sebelum mencetus inovasi.

5. BERMAIN-MAIN ITU TIDAK SERIUS

Kunci minda terbuka di taman permainan mental. Kalah sekalipun kita belajar. Kita bermain dengan idea sebelum dipindahkan menjadi proses sebenar.

6. ITU BUKAN BIDANG SAYA

Kita sanggup meminjam idea bidang lain selagi ia berguna

7. HINDARI KETIDAKPASTIAN

Ada ketikanya ketidakpastian menjadi rangsangan imaginasi.

Provokasi menjana idea baru. Separuh drp 8 ialah 0, 3, E, M

8. JANGAN KELIHATAN BODOH

Kita tidak semestinya akur dengan majoriti. Tambahan pula idea baru tidak terbentuk dalam persekitaran kepatuhan. Idea gila-gila mungkin benar!

9. JANGAN BUAT SILAP

Insan kreatif menyedari nilai kesilapan sebagai batu loncatan idea baru.

Penemuan dimulakan dengan andaian yang salah / idea yang pernah gagal.

Brazil dijumpai kerana kapal hanyut. Amerika dijumpai kerana salah sangka

10. SAYA TIDAK KREATIF

Inilah halangan paling membinasakan!

Insan kreatif memiliki keyakinan dan kepercayaan bahawa ideanya bakal diterima kelak

No comments:

Post a Comment