Sunday, March 27, 2011

KEMBARA AMIRA BAB 11 (THE UNPLEASANT IMPRESSION)

Pengenalan

Bab ini boleh dibahagikan kepada dua bahagian. Pertama, kisah berkisar tentang imbas kembali Tau terhadap detik bahagia kehidupan lampaunya ketika masih bersama Ipah, isterinya. Kedua, kisah tentang perbualan antara Malque dengan Roslan yang risau dengan peristiwa Ah Chin dimarahi O'Hara, selain kemalangan yang berlaku terhadap penghuni Desa Karpus.

Peristiwa Imbas Kembali Tau

1   Tau mengahwini Ipah sebagai galang ganti kepada abangnya Ludin yang mahu dilantik sebagai ketua kampung. Perkahwinan dengan gadis asing tidak dapat diterima.

           Watak:  Tau
           Perwatakan:  Sanggup berkorban
        Latar masyarakat:  Masyarakat yang sanggup berkorban / masyarakat orang Asli / masyarakat yang bersikap tertutup
           Nilai:  Pengorbanan
           Persoalan:  Pengorbanan dalam menjaga maruah keluarga
           Pengajaran:  Kita hendaklah sanggup berkorban demi maruah keluarga

2   Tau melarang Ipah bekerja lagi di kem orang putih walaupun pada mulanya dia yang memberi izin. Apabila Ipah cuba membantah, Tau menggertak untuk membunuh Ipah Johnny yang dicemburuinya.

            Watak:  Tau
            Perwatakan:  Cemburu / melulu / garang / tegas
            Latar masyarakat:  Masyarakat yang cemburu / (bertindak) melulu / garang / tegas
            Nilai:  Ketegasan
            Persoalan:  Perasaan cemburu dalam rumah tangga / Ketegasan suami terhadap tingkah laku isteri
            Pengajaran:  Perasaan cemburu dalam rumah tangga hendaklah berlandaskan kasih sayang

3   Tau gagal menghidu musnihat (niat sebenar) Johnny ketika menghulurkan bantuan, termasuk menemukan kubur Ridley dan Brenda. Malah, Johnny ingin mengebumikan semula tulang-temulang itu di Australia tanpa menghiraukan bantahan Tau.

          Watak:  Johnny
          Perwatakan:  Licik / oportunis
          Latar masyarakat:  Masyarakat yang licik / oportunis
          Nilai:  -
          Persoalan:  Pertolongan yang dibalas dengan keburukan
          Pengajaran:  Kita hendaklah berhati-hati dalam menolong orang yang baharu dikenali

4   Tau mula menyendiri sejak Ipah lari bersama Johnny dengan membawa Sabi (Malique) sekali. Namun, dia masih menjenguk anak keduanya (Itai) yang dijaga oleh Ludian, abangnya.

           Watak:  Tau
           Perwatakan:  Penyayang
           Latar masyarakat:  Masyarakat yang penyayang
           Nilai:   Kasih sayang
           Persoalan:  Kasih sayang dalam keluarga
           Pengajaran:  Kita hendaklah menyayangi anggota keluarga kita sendiri

Peristiwa Perbualan Malique dengan Roslan


5   Malique menenangkan Roslan yang khuatir akan keselamatan dirinya kerana memberitahu O'Hara tentang pergaduhan pekerja semasa ketiadaan Ah Chin yang keluar berburu. Malique cuba mengalih perhatian Roslan dengan mengajaknya membantu kerja memasukkan data ke dalam komputer.

          Watak:  Malique
          Perwatakan:  Bijak / prihatin
          Latar masyarakat:  Masyarakat yang bijak / prihatin
          Nilai:   Kebijaksanaan / Keyakinan diri
          Persoalan:  Kebijaksanaan dalam menyelesaikan masalah / Keyakinan diri dalam menilai keadaan
          Pengajaran:  Kita hendaklah bijak / yakin dalam menghadapi situasai yang tidak menentu / konflik

6   Roslan menolak pelawaan Malique untuk mencari kerja di Melaka. Roslan tidak sanggup berpisah ddengan ibunya.

          Watak:  Roslan
          Perwatakan:  Penyayang
          Latar masyarakat:  Masyarakat yang penyayang
          Nilai:  Kasih sayang
          Persoalan:  Kasih anak terhadap ibunya
          Pengajaran;  Kita hendaklah menyayangi ibu bapa

7   Misteri tentang kegagalan fungsi brek kenderaan yang dipandu Pak Lias menyebabkan Malique dan Roslan membuat andaian sendiri. Akhirnya, mereka bersetuju menanyakan hal itu terus di Desa Karpus.

          Watak:  Malique / Roslan
          Perwatakan:  Ingin tahu
          Latar masyarakat:  Masyarakat yang memiliki rasa ingin tahu yang tinggi
          Nilai:  Ketelitian
          Persoalan:  Ketelitian dalam mengesahkan andaian / spekulasi
          Pengajaran:  Kita mestilah mendapatkan maklumat lengkap sebelum membuat kesimpulan.

No comments:

Post a Comment