Tuesday, June 5, 2012

"PERPECAHAN" BAB 13 NOVEL KONSERTO TERAKHIR (BLESSING IN DISGUISE, THE GAIN WITHIN SORROW) )

Pengarang novel:  Dato' Abdullah Hussain, 91
Muka surat rujukan:  234 - 250

Watak utama:  Hilmi (pemuda kampung / "anak saudara" Datuk Johari / "sepupu" Hayati / ahli muzik terkenal)
Watak pembantu:  Encik Bakar  (bapa mentua Hilmi / bapa Azizah / ketua kuartet muzik / guru muzik Hilmi)
                          :  Azizah  (isteri Hilmi / lulusan MCE / kerani pejabat Perbendaharaan)
                          :  Ibu Azizah
                          :  Hakim  (anak Hilmi, Azizah)
                          :  Pak Rahmat  (ahli kuartet muzik Encik Bakar)
                          :  Datuk Johari  ("bapa saudara" Hilmi / bapa Hayati / suami Datin Salmah)
                          :  Datin Salmah  (isteri Datuk Johari / ibu Hayati)
                       
Latar tempat:  rumah Encik Bakar  (Hilmi dan Azizah menerima nasihat Pak Bakar dan isteri)
                   :  rumah Hilmi  (berseorangan Hilmi meratap sedih, tetapi ilham mencipta lagu datang mencurah)
                   :  kebun bunga  (Hilmi mundar-mandir mencari ilham)
                   :  Padang Bandaran, Kota Bharu, Kelantan  (Hilmi membuat persembahan orkestra)
                   :  dalam kapal terbang MAS  (Hilmi terkenang arwah Pak Bakar, dapat ilham lagi)
                   :  rumah Datuk Johari  (Datin Salmah mula memuji Hilmi, Datuk Johari tidak senang)

Latar masa:  sesudah dua minggu Hilmi bersendirian (mula keluar daripada duka lara)
                 :  dini hari / terbit fajar  (Hilmi balik ke rumah dari tempat kerja)
                 :  Ahad malam Isnin  (mimpi akan Hayati dan Hakim, mencipta lagu "Cinta dan Tangis")
                 :  selepas Subuh hingga terbit matahari  (Hilmi ke kebun bunga)
                 :  malam  (persembahan sempena keputeraan Sultan Kelantan)
                 :  pukul 4 pagi  (panggilan telefon Pak Rahmat, berita kematian Pak bakar)
                 :  dua bulan persiapan pertunjukan orkes perdana  (Hilmi bekerja siang dan malam)

Ringkasan bab

Hilmi dipanggil ke rumah mentua ekoran keretakan rumah tangga dengan Azizah. Pak Bakar dan isteri lebih banyak memberi nasihat kepada anak mereka, Azizah. Sebenarnya, Azizah memendam rahsia bahawa cinta Hilmi masih kepada Hayati. Azizah tetap enggan balik ke rumah suami.

Hilmi berjauh hati apabila Hakim memanggilnya "bapa jahat". Mulanya Hilmi geram terhadap tuduhan Azizah kerana dia berasa telah menumpahkan sepenuh kasih sayang kepada isteri dan anaknya, sebagaimana terungkap dalam lagu "Balada Kasih". Hanya ajaran agama yang dapat menahan Hilmi daripada bertindak di luar kewarasan akibat kesedihan yang berat itu.

Hilmi menangis sendirian, memutarkan muzik atau menggesek biola berjam-jam. Kadang-kadang Hilmi cuba membalas surat kiriman Hayati dari London. Satu malam Hilmi bermimpi Hayati yang menemani Hakim bermain buaian di sebuah taman bunga.

Hilmi terjaga dan terus mendapat ilham menggubah irama lagu "Cinta dan Tangis" yang kemudian menjadi popular dalam sekejap masa. Malah, Hilmi sudah mula menulis seni kata (lirik) lagu ciptaannya sendiri. Hilmi mula bekerja keras mencipta lagu justeru permintaan para penyanyi. Ingatan Hilmi kepada Azizah juga mulai tipis, tetapi dia tiada niat bercerai, sebaliknya mengambil sikap "tunggu dan lihat" walaupun khabar angin Azizah mula rapat dengan seorang pemuda sampai kepadanya.

Ketika membuat persembahan di Kelntan, Hilmi diserbu oleh peminat fanatiknya hingga pakaiannya koyak rabak. Hilmi lebih berminat untuk menyelamatkan biola kesayangannya ketika itu. Dia tidak marah, tetapi sebalik mengucapkan terima kasih atas sambutan hangat penonton.

Panggilan telefon Pak Rahmat dari Hospital Besar Kuala Lumpur menyebabkan Hilmi terasa lemah. Kenangan kali terakhir dia berjumpa Pak Bakar sebelum ke Kelantan berputar semula dalam ingatan. Hilmi sempat menyiapkan lagu "Seniman" khusus buat arwah sebaik pesawat mendapat di Subang.

Hilmi diminta memimpin persembahan Orkes Perdana bergabung dengan orkestra RTM yang bakal dihadiri pembesar negara. Hilmi tidak menghiraukan waktu tidur dan kesihatannya kerana memberi tumpuan terhadap persediaan susunan muzik yang dipanggilnya Hilmi Potpouri. Publisiti pertunjukan itu begitu luas dan semua tiket habis terjual.

Sementara itu, Datuk Johari dan Datin Salmah sering berbincang dan bertengkar tentang Hilmi. Jauh di sudut hati, pasangan suami isteri kenamaan itu kesal kerana telah melayan Hilmi dengan buruk ketika pemuda itu menumpang di rumah mereka. Datin Salmah mendesak suaminya supaya hadir ke pertunjukan Hilmi hingga akhirnya Datuk Johari akur setelah segala alasan yang diberinya tidak diterima...

Perwatakan:  bertanggungjawab  (Hilmi tetap melawat Hakim walaupun Azizah sengaja menyakitkan hatinya)
                  :  patuh / taat / mendengar kata  (Hilmi akur akan nasihat mentuanya)
                  :  pemaaf  (Hilmi tidak marah kepada peminat yang menyerbunya di Kelantan)
              :  pendamai  (Pak Bakar dan isteri tidak memihak kepada Azizah tentang masalahnya dengan Hilmi)
                  :  degil / keras kepala / emosional  (Azizah enggan pulang ke rumah suami, tetapi alasan sebenar tidak terungkap)
                   :  setia kawan  (Pak Rahmat menemani Pak Bakar pada saat akhir hayat arwah)
               :  mudah dipengaruhi  (Datin Salmah tidak mahu terpinggir oleh kelab datin yang mengkagumi Hilmi)
                    :  memendam rasa / menyimpan perasaan  (Datuk Johari tidak menyokong Hilmi secara terang-terangan)

Latar masyarakat:  masyarakat ahli muzik
                          :  mayarakat golongan kenamaan
                          :  masyarakat kanak-kanak mentah
                          :  masyarakat yang bertanggungjawab
                          :  masyarakat yang patuh / taat / mendengar kata
                          :  masyarakat yang pemaaf
                          :  masyarakat yang pendamai / suka menyelesaikan pertelingkahan
                          :  masyarakat yang degil / keras kepala / emosional
                          :  masyarakat yang setia kawan
                          :  masyarakat yang mudah dipengaruhi
                          :  masyarakat yang memendam rasa / menyimpan perasaan

Nilai murni:  tanggungjawab, kepatuhan / ketaatan, kemaafan, kedamaian, rasional, kesetiakawanan, jati diri, terus terang

Persoalan:  tanggungjawab sebagai pemimpin / ketua keluarga
               :  kepatuhan / ketaatan kepada ibu bapa (mentua)
               :  kemaafan terhadap kesilapan orang lain
               :  kedamaian dalam rumah tangga
               :  sikap rasional dalam tindakan / tingkah laku / perhubungan keluarga
               :  kesetiakawanan ketika senang dan susah
               :  jati diri dalam pendirian yang positif
               :  terus terang dalam komunikasi / menyatakan kebenaran

Pengajaran:  kita hendaklah memenuhi tanggungjawab selaku anggota / ketua keluarga
                 :  kita hendaklah patuh / taat / mendengar nasihat ibu bapa (mentua)
                 :  kita hendaklah memaafkan kesilapan orang lain
                 :  kita hendaklah mendamaikan pihak yang bersengketa
                 :  kita hendaklah bersikap rasional dalam tindakan / tingkah laku
                 :  kita hendaklah setia kawan sepanjang masa
                 :  kita hendaklah memiliki jati diri dalam pendirian
                 :  kita hendaklah berterus terang dalam komunikasi / menyatakan kebenaran

kbkk:  hikmah / faedah di sebalik masalah / cabaran / dugaan yang dihadapi oleh watak utama
        :  perubahan sikap sebahagian watak sampingan terhadap watak utama
        :  kemampuan / keupayaan watak utama menghadapi konflik / pergolakan / masalah / cabaran

No comments:

Post a Comment