Saturday, November 17, 2012

KEPENTINGAN JURUSAN SAINS TERHADAP KEMAJUAN NEGARA (FALLACIES AND SOUND PROBABILITY)

Baru-baru ini isu tentang dasar enrolmen murid 60:40, iaitu 60 peratus jurusan sains dan 40 peratus jurusan sastera hangat kembali. Apabila sistem persijilan terbuka Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) mula diperkenalkan mulai tahun 2003, murid yang mencatat pencapaian cemerlang dalam mata pelajaran matematik dan sains semasa PMR juga boleh memilih jurusan kemanusiaan, sastera tulen atau vokasional-teknologi (VT). Murid kurang cemerlang juga boleh dipertimbangkan untuk jurusan sains.

Murid cemerlang matematik-sains yang memilih jurusan bukan sains atas pelbagai alasan, misalnya berkaitan dengan cita-cita untuk mengikuti program pengajian tinggi dalam bidang perakaunan atau undang-undang. Mereka juga berhujah bahawa telah berlaku lambakan siswazah sains dalam pasaran yang masih menganggur. Cerita siswazah kejururawatan dan akademi penerbangan yang hanya mampu bekerja sebagai jurujual di pasar raya atau gerai burger seolah-olah mengesahkan hujah seumpamanya.

Amerika Syarikat sendiri pernah mengalami femonena berlebihan siswazah fizik apabila musim permintaan untuk calon angkasawan dan kejuruteraan angkasa menjadi tepu. Kemudian, giliran pemegang ijazah tinggi sarjana pentadbiran perniagaan (MBA) pula mengalami nasib yang sama. Maka, pelbagai punca masalah dikenal pasti dan pelbagai saranan tentang perancangan universiti dan pasaran guna tenaga disuarakan.

Di China, lima juta orang siswah keluar setiap tahun untuk bersaing di pasaran pekerjaan, demikian juga dengan India. Namun, ibu bapa masih berebut-rebut mengambil ujian kelayakan bagi memastikan anak mereka mendapat tempat di universiti. Siswazah negara Filipina pula sanggup menerima upah yang rendah di negara asing dengan menawarkan kelayakan ijazah mereka.

...

...

...

...

...

...

...

...

No comments:

Post a Comment