Monday, April 15, 2013

MASALAH TEMPAT LETAK KENDERAAN DI BANDAR (LESS CONGESTED AREA IN TOWN)

Sama ada bandar terancang (seperti Perth, Australia dan Putrajaya) atau bandar konvensional, masalah tempat meletak kenderaan tidak pernah bertemu titik noktah (sebagai contoh, klik di sini). Bandar ialah nadi kegiatan politik, ekonomi, sosial, teknologi, agama (ringkasnya PESTA) dan sebagainya. Maka, bandar ialah pusat tumpuan dan kunjungan orang ramai untuk pelbagai bentuk urusan.

Saranan supaya orang ramai menggunakan pengangkutan awam seperti perkhidmatan kereta api transit aliran ringan, bas shuttle, teksi dan sebagainya mungkin suatu pilihan yang bijak, tetapi setiap orang yang memandu kenderaan sendiri ke bandar juga memiliki alasan dan justifikasi masing-masing. Mereka mungkin datang dari jauh dan perlu mengejar masa dalam sesuatu urusan.

Walaupun apa-apa jua alasan yang menyebabkan orang ramai memilih untuk memandu kenderaan sendiri masuk ke pusat bandar, hakikatnya kesesakan sudah menjadi fenomena bandar. Pergerakan kenderaan di jalan raya bandaran menjadi perlahan, pelepasan asap dan karbon monoksida dan tahap kebisingan juga semakin sukar dikawal. Banyak kenderaan berlegar-legar untuk mencari tempat letak kereta dan bilangan yang menunggu berlapis-lapis mengakibatkan laluan menjadi sempit.

Pengendali tempat letak kenderaan berbayar mengaut keuntungan besar dengan caj yang tinggi, tetapi masih tidak mencukupi.

...

...

...

...

...

...

...

...

No comments:

Post a Comment