Thursday, April 25, 2013

PERANG BENDERA MUSIM PILIHAN RAYA (COUNTLESS VALUES OF CREATIVE MESSAGE)

Walaupun pilihan raya umum ke-13 pada 5 Mei ini dikaitkan dengan wadah media baharu, media sosial, jaringan maya dan seumpamanya, kaedah konvensional bagi memikat pengundi masih menjadi pilihan parti politik yang bertanding. Di serata tempat sudah penuh dengan bendera parti dan poster calon yang bertanding di sesuatu kawasan parlimen dan dewan undangan negeri. Perbelanjaan yang dikeluarkan mungkin besar, tetapi kepercayaan bahawa iklan tidak mungkin dapat dinilai dengan wang ringgit, maka kaedah berkenaan masih diteruskan.

Sebahagian besar pengundi telah pun lama dahulu membuat keputusan untuk memangkah calon atau parti pilihan masing-masing. Maka, perang saraf menerusi apa-apa kaedah pun tidak sama sekali bakal mampu menggugat pendirian mereka. Istilah tegar atau totok mungkin keterlaluan, tetapi kelompok berkenaan berpegang teguh terhadap prinsip yang telah bersemi dalam sanubari sekian lama.

Kali ini dianggarkan terdapat sejumlah 40 peratus pengundi kali pertama yang kebanyakannya akan berbaris di saluran empat.Golongan muda inilah yang paling banyak menggunakan komunikasi atas talian dan mudah alih berbanding dengan pengundi 'otai' (old timer) yang berbaris di saluran satu yang masih bergantung kepada maklumat media tradisional atau bersikap sentimental terhadap pengalaman masa lalu. Dalam era langit terbuka dan maklumat di hujung jari ini, kemampuan seseorang calon untuk menguasai undian hingga menghilangkan wang pertaruhan (deposit) pihak lawan menjadi sangat tipis.

Menyedari hal yang demikian, pasukan pemikir parti (think tank) menyarankan semua sekali kaedah konvensional dan terkini digunakan dengan sasaran yang berbeza. Undi penyokong tegar tidak boleh dirampas oleh calon parti lawan, sementara dengan sebilangan pengundi beralih arah sudah cukup untuk mencatat majoriti mudah yang tipis. Kelompok minoriti seringkali menjadi penentu keputusan undian kelak.

Dari segi yang lain, kilang kain, kilang cetak dan reka bentuk grafik berbantu komputer masih boleh cari makan. Demikian juga dengan tukang gantung bendera yang mungkin menerima imbuhan tertentu atau sekadar pengalaman merayakan demokrasi. Dalam tempoh kempen, pemandangan kawasan tumpuan di bandar dan desa seakan-akan suatu pesta layaknya.

...

...

...

...

...

No comments:

Post a Comment