Friday, May 31, 2013

PENGALAMAN SEBAGAI PENUMPANG BAS EKSPRES (COMFORTABLE COACH FOR LONG DISTANCE JOURNEY)

Sistem pengangkutan awam di Malaysia telah mengalami perubahan positif berikutan kepekaan pengguna yang semakin meningkat walaupun dasar pengangkutan awam kebangsaan yang lengkap belum dimuktamadkan (klik di sini). Setakat ini Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (Spad) telah memperkenalkan dasar yang bersifat khusus untuk bas ekspres, teksi dan lain-lain (klik di sini, di sini, di sini dan di sini). Selama ini, sistem pengangkutan awam negara bergantung kepada akta pengangkutan sedia ada (1987, pindaan terkini 2012, klik di sini) sehinggalah penubuhan Spad beroleh perkenan diraja pada 1 Jun 2010 (klik di sini).

Sistem pengangkutan yang canggih memang diperlukan memandangkan negara ini telah menjadi tumpuan pelancong asing yang beralih angin dari Amerika Syarikat dan Eropah yang mengetatkan peraturan visa perjalanan masing-masing. Ancaman terhadap keselamatan pelancong di negara-negara jiran juga telah mendorong pelancong asing memilih Malaysia yang masih berjaya mengekalkan ketenteraman  di tempat tumpuan pelancong. Ketibaan pelancong asing dalam jumlah yang berlipat kali ganda (25 - 30 juta orang setahun) perlu disokong oleh sistem pengangkutan, penginapan dan perkhidmatan yang bertaraf dunia.

Rakyat tempatan juga telah memiliki kuasa beli yang tinggi untuk membayar kos keselesaan dalam urusan perjalanan. Sebilangan besar pengguna perkhidmatan pengangkutan awam bersedia membeli tiket bas atau kereta api yang lebih mahal, asal sahaja mereka menikmati jaminan keselamatan dan keselesaan. Maka, pengendali perkhidmatan awam juga sanggup membuat pelaburan bagi memenuhi jangkaan penumpang yang semakin tinggi. 
Bas ekspres yang didapati sudah uzur tidak lagi dibenarkan berada di atas jalan raya. Pusat Pemeriksaan Kenderaan Berkomputer (Puspakom) yang diswastakan turut dipantau dengan ketat oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) supaya segala tatacara keselamatan dan keselesaan kenderaan awam dipatuhi sepenuhnya. Pemeriksaan diwajibkan mengikut jadual setiap tahun, tanpa gagal.

Jika dahulu bas ekspres boleh memuatkan hingga 44 orang penumpang bagi satu perjalanan, kini bilangan kerusi penumpang dihadkan kepada 30 unit sahaja. Setiap baris hanya terhad kepada tiga unit kerusi yang selesa dan boleh laras. Pengendali kaunter tiket boleh mencatat jantina penumpang supaya kaum wanita boleh memilih kedudukan yang mereka sukai.

Ruang kokpit pemandu bas ekspres juga semakin canggih dengan paparan elektronik digital berkomputer. Teknologi power steering, serta pedal brek dan clucth yang lebih lembut memudahkan pengendalian kenderaan besar. Tiada lagi bunyi bising akibat pertukaran gear atau ngauman enjin yang ketara.

Perjalanan pada waktu malam agak gelap, dan penumpang yang mahu turun di pertengahan perjalanan, maksudnya bukan di hentian terakhir, kini boleh membawa sendiri gajet sistem perayauan yang boleh didapati dalam aplikasi telefon bimbit dan kamera pintar (Samsung Galaxy). Peranti tersebut bukan sahaja membantu dari segi tempat yang dituju, malah memberi maklumat tentang kelajuan bas dan gambaran kawasan yang dilalui. Keperluan untuk menjenguk papan tanda laluan di luar cermin bas yang kelam sudah tidak penting lagi.

Kini, mutu perkhidmatan pengangkutan awam boleh dilonjakkan lagi jika syarat kelayakan pemandu diperketat dan kebajikan mereka dijaga dengan baik. Apabila pemandu kenderaan pengangkutan awam lebih diyakini, para penumpang dapat tidur dengan aman dan nyaman. Perjalanan dengan pengangkutan awam sentiasa menjadi pengalaman yang menarik...

No comments:

Post a Comment