Sunday, March 1, 2015

HAFALAN MASIH PENTING DALAM PEMBELAJARAN (OLD TECHNIQUE THAT STILL WORK)

Ketika dunia pendidikan meriah dengan pelbagai pendekatan baharu yang sebahagiannya berupa penjenamaan semula beberapa kaedah klasik, misalnya kemahiran berfikir aras tinggi, murid masih perlu didedahkan dengan beberapa kaedah lama sebagai pilihan. Sejajar dengan konsep pendemokrasian pendidikan, iaitu pendidikan bermutu untuk semua murid, pilihan kaedah belajar yang pelbagai memberikan kesempatan kepada semua murid untuk mengembangkan potensi dan fakulti yang ada dalam diri mereka secara optimum. Dalam kata lain, dunia pendidikan tidak seyogia membuang segala yang lama secara tuntas walaupun telah ada kaedah baharu yang lebih berkesan.

Teknik hafalan, iaitu membaca dan mempelajari sesuatu secara berulang-ulang sehingga sudah masuk betul dalam ingatan tanpa perlu melihat buku atau catatan (lihat Kamus Dewan, edisi IV, 2005: muka surat 498). Tradisi menghafal menjadi amalan penting di sekolah-sekolah agama, sama ada yang bernama institut tahfiz, madrasah, pesantren, sekolah pondok dan seumpamanya. Malah, bagi masyarakat Islam secara keseluruhannya, teknik menghafal ayat-ayat al-Quran dan doa sememangnya suatu kewajipan (sine qua non).

Maka, bagaimanakah pula dikatakan bahawa teknik menghafal secara berkesan masih didedahkan kepada semua murid sekolah sebagai pelan luar jangka pembelajaran mereka?

...

...

...

...

...

...

...

No comments:

Post a Comment