Pelaksanaan pengajian tingkatan enam sebagai kelas prauniversiti berwajah baharu masih dalam proses peralihan. Hanya kohort pelajar tingkatan enam rendah tahun 2011 bakal menjalani sepenuhnya sistem baharu yang membabitkan perubahan besar-besaran dari segi kurikulum, penyampaian, pentaksiran dan aktiviti nilai tambah yang lain. Persiapan dari segi kelengkapan pembelajaran, modul dan tenaga guru akademik (pensyarah) juga memerlukan masa untuk dimobilisasikan.
Memandangkan Unit Pengurusan Tingkatan Enam, Kementerian Pelajaran Malaysia masih baru, dan penyelarasannya di peringkat Jabatan Pelajaran Negeri dan Pejabat Pelajaran Daerah juga sedang dimantapkan, sudah tentu banyak perkara yang mungkin menjadi kemusykilan guru dan pelajar. Walau apapun, sekalung tahniah buat Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia, Tan Sri Alimuddin yang begitu prihatin terhadap sistem pengajian tingkatan 6 yang semakin dicabar hebat oleh kemunculan sistem pengajian prauniversiti yang lain. Jika hendak menunggu segala-galanya sempurna baru hendak dilaksanakan, barangkali peluang kenaikan pangkat guru akademik tingkatan 6 dan sistem pengajian tingkatan 6 sedia ada akan semakin terpinggir daripada arus perdana pendidikan tinggi.
Antara isu yang mendapat perhatian ialah dari segi lantikan guru dan perubahan sistem kerja. Bagi guru yang memilih untuk kenaikan pangkat. sudah tentu lantikan sebagai guru akademik tingkatan enam bagaikan durian runtuh. Guru yang terpilih berpeluang menikmati gred jawatan lebih tinggi dan bayaran saraan yang lebih baik.
Namun demikian, ada juga guru yang sudah menerima surat lantikan memilih untuk merayu supaya dikembalikan status quo. Antara alasan yang lazim ialah kesukaran untuk berpindah sekolah, lanjutan masa bekerja hingga petang dan keperluan menyediakan dokumentasi tertentu, terutama penyelidikan. Bagi guru wanita, pengurusan persekolahan anak-anak yang masih kecil mungkin sekali mempengaruhi keputusan sedemikian.
Bagi pelajar pula, mereka hanya menerima, walaupun terdapat segelintir daripada mereka masih terpinga-pinga. Ada yang mengatakan exhausted, sudah tidak bermaya untuk ke pusat tuisyen atau sekadar menonton televisyen. Pelajar perlu stay back dan tidak sempat balik pada waktu tengah hari.
Sudah menjadi lumrah sesuatu perubahan: ada sokongan dan ada bantahan. Pepatah Melayu mengatakan alah bisa tegal biasa. Dengan berlalunya masa, guru dan pelajar tingkatan 6 dipercayai berupaya menyesuaikan diri.
Teori analisis daya lapangan (force field analysis) yang dikemukakan oleh Kurt Lewin menerusi disiplin psikologi dan pengurusan menamakan golongan penyokong perubahan sebagai daya pacu (driving forces), manakala yang membantah sebagai daya rintang (restraining forces). Perubahan mengakibatkan banyak kehilangan: antaranya hilang status quo, hilang rakan, hilang kebiasaan, hilang peranan dan macam-macam lagi. Namun, perubahan juga membuka peluang kepada citra baharu, pemikiran baharu dan kepuasan kerja yang lebih tinggi.
Bagi ibu bapa (segelintir menganggap sekolah sebagai pusat asuhan, babysitter) mungkin berasa teramat lega. Mereka tidak perlu berbelanja lebih dan diserabuti kekhuatiran anak mereka melencong ke mana-mana jika tidak dihantar ke pusat tuisyen. Perniagaan pusat tuisyen peringkat STPM juga mungkin terjejas. Sebahagian markah STPM akan diberikan oleh guru akademik tingkatan 6 menerusi modul dan sistem pentaksiran serba baharu.
Pendek kata, proses penjenamaan semula pengajian prauniversiti tingkatan enam tidak sunyi daripada hujah menyokong dan membantah. Dari segi penggubalan dasar, hal ini memang dialu-alukan kerana hujah dialektik sebegitu akan membantu proses mengumpul input dan perspektif supaya pada akhirnya dasar yang diperkenalkan memberi faedah kepada majoriti, tanpa mengorbankan kepentingan minoriti. Pendekatan utilitarian ini masih mendominasi kebanyakan penggubal dasar.
Namun demikian, ada juga guru yang sudah menerima surat lantikan memilih untuk merayu supaya dikembalikan status quo. Antara alasan yang lazim ialah kesukaran untuk berpindah sekolah, lanjutan masa bekerja hingga petang dan keperluan menyediakan dokumentasi tertentu, terutama penyelidikan. Bagi guru wanita, pengurusan persekolahan anak-anak yang masih kecil mungkin sekali mempengaruhi keputusan sedemikian.
Bagi pelajar pula, mereka hanya menerima, walaupun terdapat segelintir daripada mereka masih terpinga-pinga. Ada yang mengatakan exhausted, sudah tidak bermaya untuk ke pusat tuisyen atau sekadar menonton televisyen. Pelajar perlu stay back dan tidak sempat balik pada waktu tengah hari.
Sudah menjadi lumrah sesuatu perubahan: ada sokongan dan ada bantahan. Pepatah Melayu mengatakan alah bisa tegal biasa. Dengan berlalunya masa, guru dan pelajar tingkatan 6 dipercayai berupaya menyesuaikan diri.
Teori analisis daya lapangan (force field analysis) yang dikemukakan oleh Kurt Lewin menerusi disiplin psikologi dan pengurusan menamakan golongan penyokong perubahan sebagai daya pacu (driving forces), manakala yang membantah sebagai daya rintang (restraining forces). Perubahan mengakibatkan banyak kehilangan: antaranya hilang status quo, hilang rakan, hilang kebiasaan, hilang peranan dan macam-macam lagi. Namun, perubahan juga membuka peluang kepada citra baharu, pemikiran baharu dan kepuasan kerja yang lebih tinggi.
Bagi ibu bapa (segelintir menganggap sekolah sebagai pusat asuhan, babysitter) mungkin berasa teramat lega. Mereka tidak perlu berbelanja lebih dan diserabuti kekhuatiran anak mereka melencong ke mana-mana jika tidak dihantar ke pusat tuisyen. Perniagaan pusat tuisyen peringkat STPM juga mungkin terjejas. Sebahagian markah STPM akan diberikan oleh guru akademik tingkatan 6 menerusi modul dan sistem pentaksiran serba baharu.
Pendek kata, proses penjenamaan semula pengajian prauniversiti tingkatan enam tidak sunyi daripada hujah menyokong dan membantah. Dari segi penggubalan dasar, hal ini memang dialu-alukan kerana hujah dialektik sebegitu akan membantu proses mengumpul input dan perspektif supaya pada akhirnya dasar yang diperkenalkan memberi faedah kepada majoriti, tanpa mengorbankan kepentingan minoriti. Pendekatan utilitarian ini masih mendominasi kebanyakan penggubal dasar.
What you have written here is very true. I'm glad to have found your website. I have found strength in your words to carry out my duty. Thank you
ReplyDeleteThanks for your feedback
ReplyDeleteI really appriciate that...
Terima kasih Cikgu Azhar kerana sudi berkongsi pengalaman. Sebagai pensyarah Tingkatan 6, kami amat berharap segala kelengkapan yang diperlukan untuk menjenamakan semula Tingkatan 6 mengikut ala kolej disediakan segera supaya pengurusan dan pelaksanaan yang sebenar dapat dijalankan dengan berkesan.
ReplyDeleteBegitulah harapan kita semua.
ReplyDeletePermulaannya (perjawatan) sudah terlaksana. Sudah pasti banyak lagi penambahbaikan bakal berlaku.
Pengajian prauniversiti STPM sebenarnya lebih tinggi daripada matrikulasi dan kursus di politeknik...
Begitulah harapan kita semua.
ReplyDeletePermulaannya (perjawatan) sudah terlaksana. Sudah pasti banyak lagi penambahbaikan bakal berlaku.
Pengajian prauniversiti STPM sebenarnya lebih tinggi daripada matrikulasi dan kursus di politeknik...