Saturday, August 13, 2011

KEMBARA AMIRA BAB 16 (THE ANCIENT CERAMIC)

Pengenalan

Kemunculan matahari di Desa Karpus membolehkan kerja cari gali arkeologi diteruskan setelah hujan turun dengan lebat sebelumnya. Sambil tulang karpus, manik tulang dan serpih tembikar selamat sampai di universiti, Amira dan Jacinta berdebar-debar akan penemuan pertama mereka, iaitu bekas air tembikar yang diukir dengan lakaran berbentuk baji. Istimewanya ialah kesan warna biru kehitaman yang menunjukkan penggunaan warna dalam kalangan masyarakat prasejarah.

Bab 16 ini ialah bab paling panjang dalam novel Kembara Amira, iaitu setebal 21 halaman, sama banyak dengan bab 26. Banyak sekali watak dan peristiwa yang diceritakan. Bagi tujuan pembelajaran, murid digalakkan membuat analisis peristiwa tertentu, tetapi bukanlah teknik mengingat semua sekali.

Peristiwa penting

1   Pujian Dr. Zawawi tentang penemuan artifak tembikar menyebabkan Amira tidak dapat menyembunyikan rasa bangga. Namun, Amira segera melapik cakapnya dengan mengatakan bahawa penemuan tulang korpus oleh Rusdi lebih hebat. Dia tidak mahu Rusdi berkecil hati.

Watak:  Amira
Perwatakan:  berbudi bahasa / merendah diri
Latar masyarakat: masyarakat yang berbudi bahasa / merendah diri; masyarakat pelajar
Nilai: budi bahasa
Persoalan:  budi bahasa dalam pertuturan
Pengajaran:  kita hendaklah berbudi bahasa dalam pertuturan


2   Rusdi turut memuji penemuan oleh Amira dan JC, malah dia terkejut dengan pertanyaan Amira yang khuatir dirinya kecewa. Rusdi tidak kisah tentang sesiapa yang melakukan penemuan, kerana baginya kejayaan kumpulan lebih utama.

Watak:  Rusdi
Perwatakan:  Budiman / setia kawan
Latar masyarakat:  Masyarakat yang budiman / setia kawan
Nilai:  Kesetiakawanan
Persoalan:  Kesetiakawanan dalam kerja kumpulan
Pengajaran:  Kita hendaklah mengamalkan setia kawan dalam kumpulan

3   Kedatangan Tau buat pertama kalinya ke Desa Karpus disambut dengan perasaan yang bercampur-campur. Tau menjelaskan kejadian misteri di sekeliling Desa Karpus pada waktu malam, sambil menawarkan penyelesaian tujuan kajian arkeologi di situ. Prof. Zaidah perlu membuat keputusan yang menyenangkan kerja kajian dan perasaan Tau.

Watak:  Tau
Perwatakan:  Tegas / berterus terang / jujur
Latar masyarakat: masyarakat orang Asli; masyarakat yang tegas / berterus terang
Nilai:  ketegasan / kejujuran
Persoalan:  tegas / berterus terang / jujur dalam menyatakan pendirian
Pengajaran:  kita hendaklah tegas / berterus terang / jujur dalam menyatakan pendirian (apabila sesuai)

4   Prof. Zaidah memutuskan hanya Dr. Zawawi, Rusdi, Amira dan Jacinta sahaja mengikut Tau, sedangkan penghuni lain perlu meneruskan kerja kajian. Penyertaan penghuni lain akan bergantung kepada laporan Dr. Zawawi. Penghuni Desa Karpus, terutama pelajar universiti terpaksa akur walaupun berharap sebaliknya.

Watak:  Prof. Zaidah
Perwatakan:  Bijak / cekap / tegas dalam membuat keputusan
Latar masyarakat:  masyarakat pensyarah universiti / profesor arkeologi; masyarakat yang bijak / cekap / pintar
Nilai:  Kebijaksanaan / kecekapan / ketegasan
Persoalan:  Kebijaksanaan / kecekapan / ketegasan dalam membuat keputusan
Pengajaran:  Kita hendaklah bijak / cekap / tegas dalam membuat keputusan

5   Apabila Jacinta menerima ketulan emas yang diserahkan oleh Itai atas kompromi Pak cik Tau dengan Ludin, serta majlis adat mereka, dia berjanji untuk menyimpan rahsia. Jacinta menghargai pengorbanan Amira, Itai dan Tau. Kemesraan mula terjalin.

Watak:  Jacinta
Perwatakan:  memegang janji, tahu menghargai
Latar masyarakat:  masyarakat remaja; masyarakat yang berpegang kepada janji; masyarakat yang tahu menghargai
Nilai:  menjaga janji /  rahsia
Persoalan:  Menjaga janji / rahsia yang diamanahkan
Pengajaran:  Kita hendaklah berpegang kepada janji / menyimpan rahsia

6   Ketika hendak bergerak meninggalkan Desa Karpus, Amira dikejutkan dengan kedatangan Pak Lias yang membawa sekali Roslan yang pertama kali dikenali. Roslan membawa berita buruk bahawa Malique hilang di hutan kerana keretanya dihanyutkan banjir lumpur. Kini Prof. Zaidah perlu dirujuk lagi kerana keinginan membantu hanya boleh dilakukan dengan pertolongan Tau yang mahir dengan selok-belok hutan.

Watak:  Roslan
Perwatakan:  berterus terang / jujur
Latar masyarakat: masyarakat pekerja di hutan; masyarakat yang berterus terang / jujur
Nilai: terus terang / kejujuran
Persoalan: berterus terang / jujur dalam menyampaikan berita
Pengajaran: kita hendaklah berterus terang / jujur dalam menyampaikan berita

1 comment: