Apabila soalan dilontarkan kepada seorang pelajar ekonomi prauniversiti sama ada wajar atau tidak orang kaya membayar cukai supaya dapat diagihkan semula dalam bentuk penyediaan barang awam, pelajar berkenaan hanya menggeleng ragu-ragu. Lalu, soalan susulan ialah tentang sebab segelintir orang boleh menjadi kaya, manakala majoriti orang hanya hidup cukup makan atau terperangkap dalam kemiskinan. Macam model Pareto 20:80!
Kisah Robin Hood merompak harta orang kaya untuk diagihkan kepada orang miskin turut dibangkitkan. Dari satu sudut, tindakan Robin Hood dilihat sebagai terpuji. Namun, dari segi undang-undang, Robin Hood melakukan aktiviti tidak sah dan bersifat jenayah.
Pembesar zaman dahulu juga mengutip cukai di laluan pengangkutan sungai bagi membiayai upah askar dan kakitangan yang lain. Pada zaman moden ini, kegiatan mengutip cukai dilakukan oleh agensi kerajaan seperti Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN). Selain itu, pelbagai jenis cukai tidak langsung dikenakan atas urus niaga barang dan perkhidmatan.
Segelintir orang berpeluang menjadi kaya justeru sebahagian besar orang lain pasrah dengan kehidupan yang sederhana dan miskin. Orang kaya berjaya menyambar peluang yang lalu di hadapan mata, manakala orang miskin tidak berjaya berbuat demikian. Orang kaya memiliki akses terhadap peluang menimbun harta, tetapi orang miskin seperti jauh panggang daripada api!
Segelintir orang berjaya dalam temu duga justeru sebilangan besar orang lain gagal. Pemenang hadiah biasiswa juga telah mengecewakan lebih 90 peratus pesaing. Pendek kata, seseorang itu berjaya kerana lebih ramai orang lain tidak berjaya.
Maka, bantuan terhadap orang yang tidak berjaya, orang yang tidak beruntung dan orang miskin ialah sebagai ganti rugi atau pampasan terhadap peluang mereka yang selalu terlepas kepada segelintir orang. Dalam satu hadith ada disebut bahawa dalam harta orang kaya, terdapat hak orang miskin. Malah, konsep infaq sama ada zakat, wakaf, sedekah dan seumpamanya merujuk kepada proses membersihkan harta kekayaan.
Selain menjadi instrumen agihan semula, cukai juga ialah cagaran keselamatan orang kaya. Apabila hak si miskin ditunaikan, mereka tidak akan mengganggu harta benda orang kaya. Sesungguhnya kekayaan itu bukan suatu dosa, dan kemiskinan pula bukanlah perkara yang suci.
Saidina Ali karamallah wajhah pernah mengungkapkan bahawa "andai kemiskinan wujud sebagai makhluk yang hidup, nescaya aku bunuh." Kemiskinan sangat dekat dengan kufur. Sebaliknya, jika harta hanya berlegar di sekitar segelintir orang kaya, maka akhirnya orang kaya juga akan jatuh miskin kerena kekayaan mereka sukar berkembang kerana kuasa beli orang ramai yang lemah menyebabkan permintaan terhadap keluaran syarikat milik orang kaya akan merosot dengan teruk...
No comments:
Post a Comment