Pengenalan
Minit mesyuarat ialah suatu catatan ringkas tentang perincian perbincangan dan keputusan yang dicapai dalam mesyuarat. Secara umumnya, segala butiran minit mesyuarat dianggap sebagai sulit, melainkan dinayatakan sebaliknya. Sebagai contoh, sudah banyak organisasi yang telah memuat naik catatan minit mesyuarat dalam laman sesawang masing-masing, tentu sekali setelah memadam maklumat untuk urusan dalaman organisasi, atau bukan untuk bacaan orang awam.
Kepentingan Minit Mesyuarat
Dokumen rasmi yang sah dari segi rujukan undang-undang
Catatan kemajuan organisasi dan arahan susulan
Bukti tanggungjawab membuat keputusan secara bersama / ijmak
Cara Mencatat Minit Mesyuarat
Masa sebenar: tulisan tangan setiausaha
Data mentah secara verbatim untuk disusun semula
Semakan dan pengesahan
Butiran Yang Wajib Ada
Tajuk mesyuarat: nama organisasi, program, bilangan mesyuarat / tahun
Kehadiran / Tidak Hadir Bersebab / Tidak hadir
Agenda dan Perbincangan: Ucapan pengerusi mesyuarat
: Konsep program / mengesahkan minit mesyuarat yang lalu
: Bidang dan Perancangan Tugas / Perkara Berbangkit
: Hal-hal lain
Mesyuarat ditangguhkan pada pukul ...
Nama dan tandatangan pencatat minit
Cadangan Format Minit
Pilihan: jadual atau tanpa jadual
Keperluan catatan tindakan
Sistem indeks nombor
Laras ayat dan bahasa
Penutup
...
...
No comments:
Post a Comment