Perbincangan ini bersifat ekonomi per se, tanpa merujuk manifesto pilihan raya ke-13 tidak lama lagi. Mengikut hukum permintaan, dengan andaian faktor lain tidak berubah (ceteris paribus), penurunan harga kereta akan menyebabkan kuantiti kereta yang diminta meningkat. Jumlah kenderaan yang menjalar di jalan raya sudah pasti meningkat juga.
Dasar liberalisasi perdagangan yang ditandatangani oleh anggota Pertubuhan Perdagangan Sedunia (WTO) membolehkan pengguna menikmati harga kereta yang rendah apabila segala macam cukai bakal dihapuskan secara berperingkat. Jika menjadi kenyataan, harga kereta mewah akan turun mendadak hingga mampu dibeli oleh golongan berpendapatan sederhana. BMW 5 siri baharu yang kini dijual pada harga RM400K + mungkin turun serendah RM100K +.
Isi rumah Malaysia didapati memperuntukkan sebahagian besar pendapatan mereka untuk menanggung hutang perumahan dan kenderaan. Dalam kata lain, pembiayaan untuk membeli kenderaan dibuat menerusi pinjaman institusi kewangan. Maka, keputusan untuk memilih kenderaan banyak dipengaruhi oleh kadar asas pinjaman (BLR), amaun ansuran bulanan dan tempoh bayar balik.
Pertambahan mendadak bilangan kenderaan di jalan raya meningkatkan kos sosial akibat pencemaran dan bacaan indeks udara yang kurang sihat. Lebih banyak gas karbon monoksida dilepaskan ke udara menerusi asap kenderaan, lebih tinggi risiko penyakit dalaman yang bersifat jangka panjang. Mutu kehidupan semakin merosot walaupun masyarakat menikmati kemewahan yang tidak dapat dibayangkan sebelum ini.
Industri kereta kebangsaan seperti DRB-Proton dan Perodua dijangka tidak menghadapi masalah justeru mereka telah sekian lama menjalin perkongsian pintar strategik dengan pengeluar kenderaan penumpang utama dunia, khususnya dari Jepun dan Jerman. Selain model prototaip yang diberi sentuhan tempatan, kedua-dua perusahaan menggunakan teknologi automatif terkini bagi memenangi persaingan merebut pelanggan. Kumpulan DRB-Proton dan Naza pula aktif sebagai pengedar kenderaan penumpang mewah atau reckon.
Permintaan berkait dan terbitan seperti minyak petrol, aksesori kenderaan, alat ganti, keluaran penjagaan kenderaan, tayar, syarikat latihan memandu, ejen pengiklanan dan perunding automatif juga akan meningkat. Institusi latihan separa teknikal hands-on juga akan menerima jumlah permohonan yang lebih tinggi dalam setiap sesi pengambilan. Kontraktor penyenggaran jalan raya boleh berharap untuk beroleh projek dengan lebih kerap.
Geran penyelidikan kenderaan mesra alam
...
...
...
No comments:
Post a Comment