SMK ST MICHAEL, IPOH, UA1: FUNGSI PENGGUNAAN, FUNGSI TABUNGAN (28012014)_______________________
Hasil Pembelajaran:
M’jelasⁿ fungsi C dan fungsi S, i.e. MPC, MPS dan kesan cukai sekali gus
1 Dalam ekonomi dua sektor, pendapatan ________ ______ (Yd)
= ___ kerana tiada __________ ( )
2 Konsep, rumus takrif dan tafsiran
Konsep
|
Rumus
|
Takrif
|
Tafsiran
|
Kecenderungan Mengguna Purata (A___)
|
Nisbah antara ___
dengan ____
|
menunjukⁿ
|
|
Kecenderungan Menabung Purata (A___)
|
Nisbah antara ___
dengan ____
|
menunjukⁿ
|
|
Kecenderungan Mengguna Sut
(______)
|
Nisbah antara ____
dengan _____
|
menunjukⁿ
|
|
Kecenderungan Menabung Sut
(______)
|
Nisbah antara ____
dengan _____
|
menunjukⁿ
|
3 M’hitung APC, APS,
MPC, MPS
Y (RM)
|
C (RM)
|
S (RM)
|
APC
|
APS
|
ΔY (RM)
|
ΔC (RM)
|
ΔS (RM)
|
MPC
|
MPS
|
1 000
|
900
|
||||||||
1 100
|
120
|
||||||||
1 044
|
156
|
||||||||
200
|
100
|
4 Andaiⁿ MPC = 0.8,
maksudnya ______ daripada ___ di____________ⁿ;
maka MPS = 1 -
____ = _____, maksudnya ________
daripada ___ di___________ⁿ
5 Kesimpulan: APC
+ APS = ___;
MPC + MPS = ____
Fungsi Penggunaan
i.e. ___________ @ p’_____________ matematik menunjukⁿ
hubungan antara ____ dengan ____
C = a + b____
|
a = C
__________, i.e. C = +ve ketika Y = ___
b = C t’________, i.e. C yang dipengaruhi ___.
Semakin tinggi ___ semakin tinggi __,
___
|
Fungsi Tabungan
i.e. ___________ @ p’_____________ matematik menunjukⁿ
hubungan antara ____ dengan ____
S =
- a + (1-b)___
|
- a = S__________, i.e. S= -ve ketika Y =
___
1 - b = S t’________,
i.e. S yang dipengaruhi ___. Semakin tinggi ___ semakin tinggi __, ___
|
Hubungan Y dengan C, S
Kes
|
Maksud
|
Tafsiran / interpretasi
|
Y = 0
à C
= __ve
|
||
Y rendah à C
__ Y
|
||
Y = C à S
= ___
|
||
Y __
à C __; +Δ__ < +Δ__
|
+Δ__ akibat +Δ__dinamakan
_____; +Δ__ akibat +Δ__dinamakan _____
©
Azhar bin Mohd Rodzi, SmEkon (UKM), Dip.Ed (UIAM), M.Ed (Distinction)
(Malaya)
No comments:
Post a Comment