Wednesday, July 9, 2014

KUIZ TEORI PERMINTAAN (ASSUMPTIONS AND VARIABLES CORELATION)



SMK ST MICHAEL, IPOH, LA3: KUIZ PASARAN BARANG DAN HARGA bahagian 1  (11072014)  _________________
Arahan: Tampal lembaran ini dalam buku latihan. Perbincangan dan rujukan buku teks dibenarkan.
               Potong perkataan / frasa yang salah dalam setiap ayat.
Bil.
Pernyataan
Catatan
1
Permintaan / Kehendak ialah keinginan memperoleh barang dan perkhidmatan.

2
Permintaan ialah kehendak yang disertai / tidak disertai oleh kuasa beli.

3
Permintaan individu / pasaran dilakukan oleh semua individu dalam suatu pasaran.

4
Hukum permintaan mengatakan jika harga sesuatu barang itu naik, kuantiti yang diminta terhadap barang tersebut akan naik / turun, ceteris paribus.

5
Ceteris paribus ialah andaian bahawa penentu-penentu permintaan yang lain tidak mempengaruhi permintaan, kecuali / termasuk harga barang itu sendiri.

6
Harga barang mempunyai hubungan langsung / songsang dengan kuantiti barang tersebut.

7
Keluk permintaan bercerun positif / negatif.

8
Kesan penggantian merujuk terhadap pengaruh barang penggenap / pengganti

9
Apabila harga sesuatu barang naik, maka harga barang lain menjadi relatif
lebih mahal / murah

10
Apabila harga sesuatu barang itu jatuh, pendapatan benar pengguna akan meningkat / jatuh.

11
Kenaikan harga barang mengakibatkan kuasa beli pengguna naik / turun.

12
Kuasa beli yang meningkatmenyebabkan kuantiti barang yang dibeli naik / turun.

13
Apabila penggunaan barang dibuat secara berterusan, utiliti sut semakin bertambah / berkurang.

14
Kepuasan yang berkurangan mengakibatkan kesanggupan membayar semakin tinggi / rendah.

15
Persamaan yang menerangkan hubungan harga dengan kuantiti barang: Dx = f(Px) / Dx = f(Py).

16
Persamaan permintaan dalam sebutan kuantiti:  P = a - bQ / Q = a - bP

17
‘a’ dalam persamaan permintaan ialah pemotong paksi harga / kuantiti.

18
‘b’ dalam persamaan permintaan digunakan untuk menghitung bentuk / kecerunan keluk DD.

19
Perubahan harga sesuatu barang menyebabkan / tidak menyebabkan keluk permintaan beralih.

20
Perubahan kuantiti diminta / perubahan permintaan hanya merujukan pergerakan titik
di sepanjang keluk permintaan yang sama.

21
Apabila harga kopi naik, harga teh akan naik / turun secara relatif.

22
Kenaikan harga kopi mengakibatkan keluk permintaan teh beralih ke kanan / kiri

23
Hubungan antara harga teh dengan kuantiti kopi adalah positif / negatif.

24
Jika harga petrol turun, permintaan terhadap kereta akan bertambah / berkuranng.

25
Barang yang digunakan bersama barang lain ialah barang penggenap / pengganti.

26
Hubungan antara harga petrol dengan kuantiti kereta ialah positif / negatif.

27
Peningkatan pendapatan pengguna menyebabkan keluk permintaan beralih ke kanan / ke kiri.

28
Walaupun pendapatan meningkat, tidak berlaku perubahan permintaan barang biasa / mesti

29
Hubungan perubahan pendapatan dengan perubahan permintaan barang bawahan:
positif / negatif.

30
Apabila cita rasa terhadap sesuatu barang meingkat, maka keluk permintaan
beralih ke kanan / ke kiri

31
Pengaruh cita rasa individu bersifat jangka panjang / jangka pendek

32
Dalam musim perayaan, permintaan terhadap tepung akan bertambah / berkurang.

33
Promosi dan strategi pemasaran yang berkesan akan mengalihkan keluk permintaan
ke kanan / ke kiri

34
Pertambahan penduduk warga emas mengakibatkan permintaan rawatan bertambah / berkurang

35
Golongan berpendapatan sederhana dan rendah akan menggunakan sebahgian besar pendapatan mereka untuk membeli barang keperluan / barang mewah

36
Keluk permintaan akan beralih ke kanan / ke kiri apabila nisbah golongan kaya bertambah.

37
Jangkaan bahawa harga barang akan jatuh menyebabkan pengguna menangguh /
menyegerakan pembelian

38
Apabila cukai pendapatan individu dinaikkan, permintaan barang akanbertambah / berkurang.

39
Pergerakan titik di atas keluk permintaan ke arah kanan dipanggil mengembang / menguncup

40
Peralihan keluk permintaan ke kanan / kiri ialah pertambahan / pengurangan permintaan.



©   Azhar bin Mohd Rodzi, SmEkon (UKM), Dip.Ed (UIAM), M.Ed (Distinction) (Malaya)

No comments:

Post a Comment