Tuesday, January 20, 2015

PROSA TRADISIONAL TINGKATAN 4 BAHARU: KEPIMPINAN MELALUI TELADAN

Pengenalan

Walaupun antologi 'Jaket Kulit Kijang Dari Istanbul' hanya mengandungi sebuah prosa tradisional, iaitu mulai muka surat 27 hingga 39, banyak perkara yang boleh dibincangkan dalam pembelajaran komsas. Teladan yang dimaksudkan ialah keberanian dan kegagahan Laksamana mempertahankan Melaka daripada ancaman perajurit tujuh bersaudara serta Kertala sari dari Majapahit yang membuat huru-hara (muka surat 25 antologi). Pembacaan teks prosa tradisional mungkin tidak selancar prosa moden justeru istilah dan laras bahasa lama yang digunakan memang sudah asing.

Namun, dari segi pentaksiran dan peperiksaan sepatutnya tiada masalah besar kerana format tugasan aras petikan, aras kbbk / kbat dan aras komsas masih sama dengan perbincangan bahagian lain dalam pemahaman (rumusan, prosa moden, puisi moden). Beri tumpuan terhadap tugasan soalan seadanya. Insya-Allah, menerusi bimbingan guru di bilik darjah, proses mempelajari teks asal "Kepimpinan Melalui Teladan' menjadi sangat mudah.

Sinopsis

Patih Gajah Mada kaget mendengar berita perajurit tujuh bersaudara yang dihantar untuk menyerang Melaka telah dibunuh oleh Laksamana. Maka, Patih pun mencari Kertala Sari, anak Petala Bumi (seorang daripada tujuh bersaudara). Kertala Sari yang baru pulang dari negeri Daha kerana mencuri pun amat marah, kemudian diiringi pegawai Patih ke istana. Kertala Sari begitu yakin dapat membunuh Ratu Melaka dan Laksamana, sebelum menerima jawatan penggawa agung. Kertala Sari belayar ke Melaka dengan sepuluh orang pembantu.

...

...

...

...

Tema:  Kepahlawanan seorang laksamana mempertahankan negeri (Melaka).

Watak dan perwatakan

Laksamana

Raja Melaka

Kertala Sari

Patih Gajah Mada

Temenggung

Bendahara

Latar masyarakat

...

...

...

Nilai

...

...

...

Persoalan

...

...

Pengajaran

...

...

...

Latar tempat

...

...

...

Latar masa

...

...

...

Perbincangan kbkk / kbat

...

...

...

Contoh petikan dan soalan

...

...

...

...

...


No comments:

Post a Comment