Friday, September 25, 2015

SALAH FAHAM TERHADAP PEMBELAJARAN EKONOMI (WHEN THE AMATEUR TRYING TO LEAD)

Kekeliruan tentang disiplin ekonomi bukan sahaja menjadi nestapa dalam kalangan pelajar, bahkan dalam kalangan ahli ikhtisas pendidikan yang berasa diri mereka serba tahu. Guru ekonomi prauniversiti menggalas tanggungjawab ikhtisas bagi menolong pelajar beroleh akses pembelajaran ekonomi yang berkesan dalam konteks penyampaian kurikulum yang telah digariskan. Pelajar dilatih dan disediakan supaya berkebolehan mengungkapkan kompleksiti tingkah laku manusia menerusi penggunaan sejumlah konsep dan pemboleh ubah yang tepat.

Pembelajaran ekonomi  bertujuan membimbing pelajar membiasakan diri dengan modifikasi fenomena ekonomi yang rencam secara paling ringkas, tetapi tuntas. Pelajar ekonomi bukan disogokkan dengan huraian yang berjela-jela, sebaliknya diharapkan lebih cekap dengan penggunaan konsep, model dan rumus yang tertentu.

Cabaran yang dihadapi oleh guru ekonomi ialah keengganan pelajar untuk akur terhadap saranan pembelajaran ekonomi yang berkesan. Sebahagian mereka masih terpengaruh dengan gaya pembelajaran umum semasa menengah atas. Kemahiran generik pembelajaran ekonomi dipandang sebelah mata, atau lebih teruk tidak dipandang sama sekali.

...

...

...

...

...

No comments:

Post a Comment