Pengenalan
Berdasarkan rangkap 1 hingga rangkap 3, mengapakah anak-anak berasa gembira?
Huraikan dua pengajaran berdasarkan pantun di atas.
Pantun Alam Remaja dimuatkan pada muka surat 5 dan 6 naskhah antologi 'Baik Budi, Indah Bahasa'. Pantun 4 kerat ini ditulis dalam 7 rangkap. Pembayang pantun terdiri daripada unsur alam dan kerenah manusia.
Maksud setiap rangkap
1 Elok rupanya kumbang jati,
Dibawa itik pulang petang;
Tidak terkatakan besar hati,
Melihat ibu sudah pulang.
pembayang pantun: unsur alam
Anak-anak berasa sangat gembira apabila ibu tiba di rumah
2 Dibawa itik pulang petang,
Dapat di rumput bilang-bilang;
Melihat ibu sudah pulang,
Hati cemas menjadi hilang.
Pembayang pantun: unsur alam
Apabila ibu sudah ada di hadapan mata, perasaan bimbang tiada lagi
3 Ayam kinantan terbang mengekas,
Hinggap di ranting bilang-bilang;
Melihat bonda pulang lekas,
Hatiku besar bukan kepalang.
pembayang pantun: unsur alam
glosari: kinantan, iaitu putih seluruhnya / belaka
Demi melihat ibu balik cepat / segera, anak-anak berasa terlalu seronok
4 Kita menari keluar bilik,
Sebarang tari kita tarikan;
Kita menyanyi adik-beradik,
Sebarang nyanyi kita nyanyikan.
pembayang pantun: kerenah manusia
Sebagai tanda kegembiraan ibu sudah balik, secara spontan anak-anak menyanyi girang
5 Hanyut batang berlilit kumpai,
Terdampar di ujung Tanjung Jati;
Bonda pulang bapa pun sampai,
Kita semua berbesar hati.
pembayang pantun: unsur alam
glosari: kumpai, iaitu sejenis rumput layu / paku-pakis
ujung = hujung
Sejurus setelah ibu balik rumah, ayah pula muncul. Perasaan gembira bertambah-tambah.
6 Ramai orang bersorak-sorak,
Menepuk gendang dengan rebana;
Alang besarnya hati awak,
Mendapat baju dengan celana.
pembayang pantun: Anak-anak berasa lebih girang / gembira apabila dibelikan baju dan seluar baharu
7 Mahulah kami hendak melapun,
Lapun dibawa orang menjaja;
Jangan marah kami berpantun,
Budak kecil biasa manja.
pembayang pantun: kerenah manusia
glosari: lapun, iaitu sejenis jerat bingkas apabila disentuh / jaring menangkap ikan
Anak-anak berpantun sebagai tanda kemesraan dengan ibu bapa
Sumber:
Puisi Melayu Tradisi,
(penyunting) Mohd. Yusof Md. Nor dan Dr. Abd. Rahman Kaeh,
Penerbit Fajar Bakti, 1996.
Perbincangan Komsas
Tema: Kegembiraan anak-anak apabila ibu dan bapa pulang ke rumah
Nilai murni
1 Kasih sayang: anak-anak . Ibu bapa sentiasa menunggu kepulangan ibu bapa ke rumah. Ikatan kekeluargaan yang kukuh
2 Kemesraan: anak-anak menyambut kepulang ibu bapa dengan gembira. Ibu bapa pula
membelikan pakaian baharu
3 Saling menghargai: Anak-anak menghargai pemberian ibu bapa. Ibu bapa pula melayan keletah /
kerenah anak dengan sabar
Persoalan
(huraian gunakan seperti dalam nilai murni)
1 Kasih sayang sesama keluarga / antara anak dengan ibu bapa
2 Kemesraan dalam komunikasi keluarga
3 Saling menghargai antara anggota keluarga
Pengajaran
1 Kita hendaklah saling menyayangi sesama keluarga / antara anak dengan ibu bapa
2 Kita hendaklah mengamalkan kemesraan dalam komunikasi keluarga
3 Kita hendaklah saling menghargai antara anggota keluarga
Persamaan rima
1 Hanya persamaan rima akhir antara pembayang pantun dengan maksud
Perulangan
1) Rangkap1 dengan rangkap 2: baris 2 dengan baris 1; baris 4 dengan baris 3
2) Rangkap 4: perkataan 'sebarang' pada baris 2 dengan baris 4
Contoh tugasan
1 aras petikan:
Berdasarkan rangkap 1 hingga rangkap 3, mengapakah anak-anak berasa gembira?
2 aras kbat:
Hubungan antara anak dengan ibu bapa perlu dipupuk sejak anak masih kecil.
Jelaskan pendapat anda.
Jelaskan pendapat anda.
3 aras komsas:
Huraikan dua pengajaran berdasarkan pantun di atas.
Cadangan jawapan
1 Anak-anak berasa besar hati demi melihat ibu sudah pulang, lalu hilanglah rasa cemas apabila
ibu pulang lekas.
ibu pulang lekas.
2 Saya bersetuju bahawa hubungan antara anak dengan ibu bapa perlu dipupuk sejak anak masih
kecil. Anak-anak kecil yang dilayan dengqn penuh kasih sayang dengan bahasa dan
komunikasi mesra dalam keluarga akan membetuk perwatakan yang bakal dibawa ke alam
remaja, muda dan dewasa. Anak-anak kecil masih mudah dibentuk seperti maksud peribahasa'
melentur buluh biarlah dari rebungnya.
kecil. Anak-anak kecil yang dilayan dengqn penuh kasih sayang dengan bahasa dan
komunikasi mesra dalam keluarga akan membetuk perwatakan yang bakal dibawa ke alam
remaja, muda dan dewasa. Anak-anak kecil masih mudah dibentuk seperti maksud peribahasa'
melentur buluh biarlah dari rebungnya.
3 (gunakan huraian yang disediakan di atas, serta contoh maksud dalam pantun)
Saranan kepada murid
Pelajarilah kaedah menulis pantun dengan betul. Pembayang hendaklah sama ada unsur alam atau kerenah manusia. Sekurang-kurangnya rima akhir / hujung baris 1 dengan baris 3, baris 2 dengan baris 4 hendaklah sama. Kesemua lima pantun dalam naskhah antologi terdiri daripada pantun 4 rangkap.
Saranan kepada guru
Beri bimbingan kepada murid melafazkan pantun dengan intonasi yang sesuai supaya kehalusan dan keindahan puisi tradisional Melayu terserlah.
Kesimpulan dan Penutup
Pantun ialah warisan puisi tradisional Melayu yang unik. Walaupun zaman telah berubah, pantun masih diungkapkan dalam majlis-majlis rasmi dan keramaian. Kehalusan dan keindahan bahasa yang terungkap dalam setiap rangkap pantun akan mengingatkan kita tentang jati diri dan akar umbi alam Melayu ...
Thank you very much ,this help me to finish my projek!!!!!!!!!!
ReplyDeleteBhbh
DeleteTerima kasih cikgu, perkongsian ini amat membantu. Terima kasih sekali lagi.
ReplyDeleteWelcome
DeleteThankyou 🎇
ReplyDeleteNot bad at all...... Intelligent
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteTerima kasih cikgu! semoga saya dapat cemerlang dalam peperiksaan pertengahan tahun dengan nota ni. :D Selamat Hari Guru! :)
ReplyDeleteTerima kasih cikgu kerana memberi nota ringkasan ini..Selamat Hari Guru^_^
ReplyDeleteThanks atas nota ini..moga saya dpt result cemerlang pada exam esok..Selamat Hari Guru
ReplyDeleteThanks
ReplyDeleteTerima kasih cikgu azhar....nota ini boleh membantu aku buat kerja rumah.
ReplyDeleteAku aku
DeleteTerima kasih cikgu azhar....nota ini boleh membantu aku buat kerja rumah.
ReplyDeleteTerima kasih cikgu azhar..ini sgt membantu..tetapi tiada unsur gaya bahasa
ReplyDeleteToo many comments... ��
DeleteTq very much!!!
DeleteThnkyou sbb beri pngajaran diatas
DeleteTerima kasih cikgu azhar..ini sgt membantu..tetapi tiada unsur gaya bahasa
ReplyDeletecikgu azmin baik gilerrrrrr...... belanja kfc
ReplyDeletethank youu...i like it...tapi,tiada gaya bahasa...kalau boleh nk gaya bahasa
ReplyDeleteTerima kasih cikgu !!! Semoga saya dapat keputusan yang cemerlang !!!!
ReplyDeleteCikgu ciri, bentuk semua tak de bah
ReplyDeleteThank you...
ReplyDeleteTapi tiada gaya bahasa :(
Terima kasih atas perkongsian ilmu ini
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteWhat is ciri for this pantun
ReplyDeleteThank you,cikgu
ReplyDeleteTerima kasih,cikgu😃
ReplyDeleteTerima kasih cikgu ☺
ReplyDeletetq so much cikgu
ReplyDeleteThanks cg 😉
ReplyDeleteHi
ReplyDeleteTERIMA KASIH UNTUK PANTUN INI.INI AKAN KELUAR UNTUK UJIAN SAYA🖒👍🖒👍
ReplyDeleteVery good explanation teacher. Thanks
ReplyDeleteTq cg😊
ReplyDeleteTq
ReplyDeleteTq cikgu,untuk pantun ini
ReplyDeleteBoleh tak bagi gaya bahasa
ReplyDeletePagi_ pagi ke rumah pam Yahya
ReplyDeleteSinggah sebentar di rumah mak Leha
Kalau saudari ingin berjaya
Tekun belajar rajinlah usaha
Adik beradik, bilang- bilang Contoh gaya bahasa apa
ReplyDeleteGood learning 👍
ReplyDeleteTerima kasih!!! Saya orang jepun,tapi saya stay di malaysia.Harap dapat memberi maklumat lebih lagi!!
ReplyDeleteThank you so much teacher
ReplyDeletetq
ReplyDeleteYou saved so much time for me. Tqvm. ;-D
ReplyDeleteTHANK YOU DO YOU HAVE SOME YOUTUBE CHANNEL BECASE IALSO WANT TO JOIN YOUR CHANNEL AND I CAN LEARN SOMETHING
ReplyDeleteTq very much this answer help me to finish my homework and i learn more 😍
ReplyDelete