SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Sunday, January 17, 2010

MAJLIS PELANTIKAN PEMIMPIN PELAJAR 2010 (THE INSTALLATION OF MICHAELIAN LEADERS 2010)

Ipoh, Isnin: 18 Januari 2010 / 2 Safar 1431

Pengisytiharan atau pemasyhuran seseorang atau sekumpulan pemimpin perlu dibuat dalam suatu majlis rasmi yang gilang-gemilang. Pemimpin dapat diperkenalkan kepada khalayak untuk dihebahkan kepada seluruh "rakyat jelata". Dalam konteks sekolah, majlis rasmi sedemikian meninggalkan kesan yang signifikan dari segi pengiktirafan kepimpinan murid dan pelajar, serta asas penerimaan warga sekolah keseluruhannya.

Majlis pelantikan pemimpin murid dan pelajar SMK St Michael, Ipoh (SMI) disempurnakan oleh tetamu kehormat, Encik Joseph Michael Lee, Pengerusi PIBG sekolah. Beliau juga ialah bekas pelajar SMI dari tahun satu hingga 6 Atas. Walaupun baru tiba dari urusan kerja di luar negara, kerana SMI, beliau sanggup bergegas memenuhi undangan majlis yang begitu bermakna kepada warga SMI.

Penyerahan surat pelantikan disampaikan kepada pengawas sekolah, pengawas pusat sumber dan majlis ketua kelas. Encik Joseph dalam ucapan perasmian sebelumnya mengingatkan murid dan pelajar yang dilantik bahawa amanah yang diberikan bukanlah satu keistimewaan, sebaliknya satu tanggungjawab. Komitmen terhadap amanah dan tanggungjawab yang diberi akan menjadikan mereka pemimpin yang dihormati.

Lafaz ikrar jawatan diketuai oleh Khor Er Vin selaku ketua pengawas, sambil diapit oleh Sujitra a/p Kunasakaran (ketua pengawas perempuan), Lai Zheng Yip (ketua pengawas pusat sumber), dan Hansraj a/l Selvaraj Loganathan (pengerusi majlis ketua kelas). Inti pati ikrar ialah kesediaan membantu pihak sekolah menegakkan kuat kuasa segala peraturan sekolah. Selain itu, mereka bertekad mempamerkan ciri-ciri kecemerlangan sebagai kelompok rujukan (reference group) yang disanjung tinggi.

Kecekapan dalam merancang majlis rasmi dapat memastikan bahawa banyak perkara boleh diselesaikan dalam masa yang singkat. Kumpulan pemimpin murid dan pelajar yang berdiri, serta hadirin yang duduk tidak berasa resah gelisah menantikan berakhirnya majlis. Majlis di SMI yang bermula seawal pukul 7.30 pagi itu hanya mengambil masa setengah jam.

Dalam konteks sekolah, bantuan pemimpin murid dan pelajar bakal menyumbang terhadap persekitaran pembelajaran yang baik dan kondusif. Pemimpin yang hebat ialah pemimpin yang disegani, bukan pemimpin yang "ditakuti". Kini, tugas pemimpin murid dan pelajar bukanlah semata-mata sebagai "mata dan telinga" sekolah, tetapi sebagai teladan kecemerlangan kepada warga sekolah yang lain.

No comments: