SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Tuesday, July 20, 2010

KURSUS GURU DI HOTEL (HOTEL SETTING FOR TEACHER'S COURSE)

Sebagai kakitangan kerajaan, guru layak menikmati kemudahan penginapan di hotel untuk sebarang program, mesyuarat atau kursus, sama ada anjuran pihak berkuasa pendidikan atau organisasi guru. Suatu ketika dahulu kegiatan keguruan di hotel lebih tertumpu kepada majlis jamuan tahunan atau hari keluarga. Sesungguhnya industri perhotelan, dan resort turut menjana pendapatan daripada aktiviti yang membabitkan kaum guru di premis mereka.
Persekitaran ekonomi dunia yang kurang memberangsangkan mutakhir ini memaksa langkah penjimatan dilaksanakan. Bilangan kursus dan jumlah peserta dalam kalangan guru seolah-olah kembali ke garisan asal, iaitu sekali-sekala. Kadar penginapan hotel dan resort mengalami penurunan, kecuali pada hujung minggu dan musim cuti persekolahan.

Secara pandangan mata kasar, penganjuran kursus atau program di hotel nampak membazir. Andaikan pakej kursus meletakkan harga RM70 sehari per guru dengan jumlah penginapan selama 7 hari, maka kos yang ditanggung ialah sebanyak RM490. Jika terdapat 200 orang peserta, maka jumlah dana awam yang dibelanjakan akan mencecah RM98,000; tidak termasuk tuntutan perjalanan dan profesional, serta bayaran penceramah, pemudah cara dan urus setia.
Jumlah sebanyak itu masih rendah jika dibandingkan dengan teguran audit suatu ketika dahulu ada pihak (bukan guru) membelanjakan wang awam melebihi RM2 juta untuk satu mesyuarat  di hotel lima bintang yang turut disekalikan dengan sambutan hari keluarga. Dengan garis panduan yang lebih ketat kini, perkara seperti itu sukar untuk berlaku lagi. Wang awam yang bersumberkan hasil cukai perlu dikendalikan secara paling berhemah dan penuh integriti.
Dari sudut yang lain, pendapatan yang diperoleh pihak hotel akan menguntungkan banyak pihak lain seperti perkhidmatan teksi, pembekal bahan mentah makanan dan minuman, serta petugas hotel. Pemandu teksi dan penanam sayur yang menerima tempias permintaan daripada hotel akan memperoleh pendapatan yang akhirnya dibelanjakan terhadap barang dan perkhidmatan yang lain pula. Kesan pengganda dan kesan rantaian permintaan agregat tersebut akan merancakkan aktiviti ekonomi secara makro.
Sepanjang bertugas sebagai guru, penulis blog (PB) pernah menginap di The Merlin, Pulau Pinang; Federal, KL; Renaissance, KL, Copthorne, Pulau Pinang; Cititel, KL; Brisdale, KL; Langkasuka Langkawi; Rossa Pasadena, Cameron Highland; Emerald Sungai Petani, De Palma, Shah Alam; Angsoka Teluk Intan; Lambaian Pangkor; Goldcourse, Klang; MITC Melaka; Berjaya Time Square, KL dan banyak lagi. Banyak peristiwa lucu yang yang berlaku, khususnya bagi guru yang pertama kali menginap di hotel. Terbaru di Regency International, beberapa kali lif yang PB naiki terus ke ruang dapur hotel...

No comments: