SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Monday, September 26, 2011

LEBIHAN PENGGUNA (UNPAID UTILITY)

Pengenalan

Lebihan pengguna ialah perbezaan antara harga yang sanggup dibayar dengan harga yang sebenar dibayar oleh seseorang pengguna kerana kepuasan yang diperoleh daripada penggunaan sesuatu barang atau perkhidmatan. Takrifan lain bagi lebihan pengguna ialah utiliti (atau kepuasan) yang diperoleh oleh seseorang pengguna daripada penggunaan barang dan perkhidmatan tanpa membuat bayaran. Dalam gambar rajah, kawasan lebihan pengguna berada di bawah keluk permintaan, tetapi di atas garis harga (pasaran).

Penjelasan teori

Ulang kaji hukum utiliti sut berkurangan

Katakan seorang pengguna berasa begitu dahaga. Dia akan menghabiskan minuman untuk gelas pertama dengan cepat dan sanggup membayar harga yang tinggi. Untuk gelas kedua, dia akan minum lebih perlahan dan hanya bersedia membayar harga yang lebih rendah.

Pada satu peringkat, pengguna tidak sanggup lagi minum gelas air berikutnya. Jika dia minum juga, dia akan meluahkannya kembali (muntah). Malah, dia tidak sanggup membuat sebarang bayaran untuk gelas tambahan yang berkenaan.

Ringkasnya, tambahan kuantiti penggunaan sesuatu barang akan menyebabkan tambahan utiliti sut yang dinikmati makin turun. Bagi kes satu barang, pengguna yang rasional akan menyamakan utiliti sut dengan harga bagi mencapai keseimbangan, atau bagi memaksimumkan kepuasan.

Bagi penggunaan dua barang ke atas, pengguna akan menyamakan utiliti sut per ringgit terakhir setiap barang. Andainya harga sesuatu barang mengalami perubahan, pengguna akan menambah penggunaan barang tersebut supaya utiliti sutnya turun, atau pengguna mengurangkan penggunaan barang yang satu lagi. Proses itu akan berterusan hingga tercapai keseimbangan MUx / Px = MUy / Py.

Keputusan menambah atau mengurangkan penggunaan sesuatu barang bergantung kepada tingkat harga barang. Dari situ, hubungan antara kuantiti barang dengan harga barang yang mengalami perubahan akan membolehkan keluk permintaan individu diterbitkan. Jangan lupa mengaitkan hubungan berkenaan dengan hukum utiliti sut berkurangan.

Lebihan pengguna

bersambung...

No comments: