SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Wednesday, September 26, 2012

PUNCA TIBA LEWAT DI TEMPAT KERJA, BELAJAR (THE THIEF OF TIME)

Dalam dunia insurans, ungkapan The Act of God merujuk kepada risiko yang tidak boleh dinsuranskan. Dalam keadaan biasa, polisi insurans tidak meliputi risiko bencana alam seperti gempa bumi, banjir besar, tsunami dan taufan, melainkan dinyatakan sebaliknya dalam terma dan syarat yang ditandatangani. Hakikatnya, kalau dibenarkan, syarikat insurans dan takaful tentu enggan menawarkan insurans kenderaan yang sangat berisiko tinggi dan didapati paling banyak membuat tuntutan pampasan.

Proses perancangan pula dianggap sebagai ikhtiar atau upaya bagi memininumkan kesilapan, ketinggalan dan ralat. Sebaliknya, perancangan sangat hampir kepada pencapaian yang diharapkan. Saidina Ali karamallahu wajhah pernah mengatakan al-batil bi'n-nizam yaghlibu'l-haqqa bi ghari'n-nizam, iaitu yang palsu dengan perancangan dapat mengalahkan yang benar tanpa perancangan.

Setelah segala langkah perancangan diambil, baharulah seseorang itu patut pasrah, tawakal dan berserah bulat-bulat kepada Kehendak-Nya jua. Sistem keselamatan kenderaan perlu diberi perhatian bagi mengelakkan sebarang perbuatan khianat penjenayah. Pendek kata, proses perancangan merupakan asas kepada kejayaan dan pencapaian yang disasarkan.

Perjalanan ke tempat kerja dan belajar juga memerlukan perancangan supaya tidak tergendala sehingga mengakibatkan seseorang itu tiba lewat daripada waktu yang ditetapkan. Sekali dua kad perakam waktu atau imbasan digital cop cari bertukar kepada warna merah mungkin masih boleh ada tolak ansur. Namun, apabila seseorang pekerja atau pelajar itu kerap tiba lewat, maka alasan yang bersifat berulang-ulang akan menjadi lapuk dan tidak lagi boleh diterima.

Dalam keadaan bilangan kenderaan di jalan raya yang begitu banyak sekarang ini, seseorang pemandu dan penumpang tidak boleh lagi membuat anggaran masa 'cukup makan' atau ngam-ngam sahaja. Pada waktu awal pagi lagi jalan raya mula dipenuhi oleh pelbagai jenis kenderaan yang dipandu atas bermacam-macam urusan segera atau santai sahaja. Pergerakan kenderaan boleh bertukar perlahan atau tersekat terus jika berlaku peristiwa yang tidak diduga seperti kereta rosak, kemalangan, kawalan polis, lampu isyarat meragam atau terpaksa mengekori kenderaan yang bergerak lambat.

Untuk keluar lebih awal dari rumah juga memerlukan proses perancangan. Sebagai contoh, segala keperluan ke tempat kerja dan belajar harus sudah disediakan pada malam sebelumnya. Pakaian hendak diseterika dan digantung di tempat yang mudah dicapai supaya tidak kalut kerana hendak mengejar masa. Stoking, tali leher, tanda nama, dokumen perjalanan, wang saku, cermin mata, tali pinggang, kasut, kunci kereta, kunci rumah, telefon bimbit, beg kerja, peranti elektronik mudah alih, dan lain-lain sudah disiapkan.

Bahan api (minyak petrol) kenderaan pula mesti cukup supaya tidak perlu singgah di stesen minyak dan mengambil masa yang panjang di sana. Jika perlu menghantar anak ke sekolah, pastikan segala keperluan mereka, termasuk buku-buku yang perlu dibawa telah disusun berdasarkan jadual belajar mereka. Bekalan air masak atau air mineral perlu diletakkan di sisi beg sekolah mereka sejak malam sebelumnya.

Peruntukan masa untuk mematikan semua suis elektrik, memeriksa api dapur, pili, membuka dan menutup pintu rumah serta pagar dan masuk kenderaan perlu diambil kira dalam perancangan ke tempat kerja dan belajar. Jika perlu membuang karung sampah ke dalam tong sampah di luar pagar rumah, lakukan selepas balik dari surau (solat Subuh), atau sebelum mengenakan persalinan pakaian kerja dan belajar. Perkara sampingan seperti itu mungkin sahaja memakan masa untuk diselesaikan.

Biasanya jarak pintu pagar pejabat, sekolah atau kampus dengan tempat merakam waktu ketibaan akan mengambil sedikit masa. Apatah lagi andai kata tempat meletak kenderaan agak jauh. Jika berlaku hujan lebat, air mungkin bertakung, lalu mengakibatkan pergerakan ke tempat merakam waktu menjadi lebih panjang daripada biasa.

Seseorang pekerja atau pelajar yang didapati sering tiba lewat akan berhadapan dengan risiko dikenakan tindakan disiplin dan tatatertib. Keutuhan peribadi dan rasa hormat oleh orang lain terhadap diri mereka juga mungkin terjejas. Peribahasa 'biar lambat asal selamat' masih relevan, tetapi dengan syarat keluar awal dari rumah supaya segala halangan di perjalanan tidak menyebabkan seseorang itu tiba lewat di tempat kerja atau belajar...

No comments: