SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Monday, September 30, 2013

PENGGUNAAN PERIBAHASA 'SEPERTI KADUK NAIK JUNJUNG' (EXCEEDING LIMITS)

Kaduk ialah sejenis tumbuhan (pokok renek), akar bugu, kudak, mengkadak, sirih duduk (Kamus Dewan edisi IV, 2005:653), manakala peribahasa seperti kaduk naik junjung bermaksud orang yang hina apabila mendapat pangkat dan lain-lain berbuat mengada-ada (Ibid; klik juga di sini). Dalam penggunaan harian biasa (orang awam). peribahasa berkenaan juga boleh dikaitkan dengan orang yang beroleh ehsan (simpati orang lain) kemudian berlebih-lebihan mengambil kesempatan. Contohnya, orang yang datang bertandang tiba-tiba cuba berlagak lebih daripada tuan rumah.

Dalam konteks perbincangan yang lebih bersifat ilmiah, kaum pendatang (dengan izin atau tanpa izin) sudah mula lupa diri dan mula membuat tuntutan yang tidak munasabah. Mereka mula membina petempatan, lalu memelihara binatang peliharaan yang mengganggu ketenteraman penduduk tempatan yang asal. Akhirnya, penduduk tempatan asal mula menjauhkan diri, sedangkan pendatang tadi sudah bermaharajalela.
klik paparan untuk lebih jelas
(sumber: klik di sini)

Golongan yang tidak belajar daripada sejarah biasanya tidak tahu erti mengenang budi. Terdapat komen dalam Yahoo yang memandang rendah lulusan aliran kebangsaan (sekolah kebangsaan, SK dan SMK) dengan label bengap (goons teach by goon who was also trained by goon lecturers at local goon university). Mereka sengaja memejamkan mata terhadap pengorbanan dan baik budi generasi yang dianggap goon itu dahulu yang sudi menerima nenek moyang mereka sebagai tetamu, jiran dan akhirnya mereka berada pada kedudukan sekarang.

Semasa susah dan merempat, golongan kaduk naik junjung itu bermanis muka bagi menyembunyikan niat jahat yang bersarang dalam minda sedar mereka. Perkara yang sama berlaku di bumi Palestin apabila pendatang Yahudi yang sungguh licik akhirnya berjaya menubuhkan rejim haram Tel Aviv. Demikian juga di Bosnia Herzegovina yang pernah menjadi mangsa pembersihan etnik oleh kaum Serbia yang pernah hidup berjiran dan bermanis muka, tetapi dalam hati mereka penuh kebencian terhadap masyarakat Bosnia.

Contoh di rumah ialah anak yang dimanjakan mudah jadi besar kepala dan bersifat angkuh sehingga berani meninggikan suara terhadap ibu bapa sendiri. Kalau di sekolah pula kerana terlalu ditatang bagai minyak yang penuh, murid yang berkelakuan seperti kaduk naik junjung mula berani melanggar peraturan sekolah dan tidak menghormati guru. Pendek kata, justeru menyangka diri mereka sudah terlalu mulia dan hebat, orang lain tidak lagi perlu dihormati.

Jika kaduk itu ialah sirih yang asalnya hidup di atas permukaan yang datar kemudiannya menjalar, lalu memanjat junjung atau pagar yang tinggi. Lama-kelamaan sirih menjadi dominan hingga menutupi junjung atau pagar yang dipanjat tadi. Maka, bermula dengan menumpang, akhirnya bersifat menguasai.
rupa daun kaduk sama seperti daun sirih
(sumber ambilan gambar di sini)

Dari segi saintifik, kaduk ialah sejenis tumbuhan herba yang hidup melata (klik di sini). Pada awalnya kaduk tumbuh menutup bumi, tetapi demi bertemu kayu pacak yang tinggi atau disebut junjung tadi, kaduk akan terus memanjat junjung itu. Namun, ketahanan kaduk agak lemah kerana tidak memiliki sistem sokongan untuk memanjat sebagaimana tumbuhan tumpang yang lain.

Iktibar peribahasa seperti kaduk naik junjung ialah golongan yang bersikap sedemikian harus diberi kesedaran dan keinsafan bahawa lagak mereka tidak akan ke mana-mana. Jika kaduk terus berleluasa sehingga melemahkan junjung yang ditumpang, maka pada akhirnya junjung akan patah dan kaduk ikut sama jatuh ke bumi semula. Segala kehebatan palsu yang dibanggakan oleh kaduk akan musnah serta-merta.

...

...

No comments: