SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Friday, November 14, 2014

GURU KENA 'PROMOSI' SEMUA MATA PELAJARAN (AGAINST REDUCTIONISM IN LEARNING)

Keupayaan sistem otak manusia untuk menerima, menyimpan dan memproses maklumat memang menakjubkan. Ilmu pendidikan dan psikologi telah sekian lama berganding bagi membongkar rahsia keunikan pembelajaran bermula daripada teori pelaziman klasik yang berteraskan kepada rangsangan dan gerak balas. Manusia pertama, Nabi Adam alaihi salam diajar nama-nama benda terlebih dahulu.

Tubuh ilmu psikologi pendidikan konvensional dan normatif sentiasa berkembang menerusi penyelidikan para sarjana yang dapat ditelaah menerusi jurnal yang autententik (refereed journal). Semua pendekatan psikologi percaya bahawa pembelajaran bermula sejak janin berada dalam kandungan rahim ibu. Namun, pembelajaran bersemuka hanya ketara apabila bayi dilahirkan dan seterusnya tumbuh sebagai kanak-kanak, remaja, muda, dewasa dan tua.

Dalam konteks sistem pendidikan yang bersifat inklusif, tahap pencapaian pembelajaran akan menunjukkan perbezaan antara individu atau kumpulan. Tidak semua bakat kanak-kanak dapat dikembangkan berdasarkan kecenderungan yang dikenal pasti secara sah justeru akses sistem pendidikan mempunyai batasan untuk menampung segala kehendak yang luas itu. Malah, bidang inovasi dan kreativiti yang menjadi pencetus kemajuan dan kesejahteraan hidup manusia juga hanya disediakan pada peringkat tertentu atas sebab yang sama.

Sesebuah sekolah juga hanya menawarkan pakej pembelajaran tertentu sejajar dengan kemudahan prasarana fizikal dan kepakaran tenaga akademik dan teknikal yang sedia ada. Maka, pelajar yang berdaftar di sekolah berkenaan hakikatnya tertakluk kepada opsyen pembelajaran yang terhad walaupun kelenturan (fleksibiliti) sistem pendidikan menghendaki sebaliknya. Pada akhirnya, bakat dan kepintaran seseorang itu tidak dapat diukur sepenuhnya berasaskan pencapaian pembelajaran di sekolah per se.

Bagi meminimumkan kesan batasan pendidikan inklusif, kurikulum kebangsaan telah direka bentuk sedemikian rupa supaya konsep pendemokrasian pendidikan, iaitu pendidikan bermutu untuk semua murid dapat dilaksanakan. Guru-guru terlatih menerima pendedahan asas pedagogi dan andragogi pendidikan semasa latihan praperkhidmatan dan juga latihan dalam perkhidmatan, serta digalakkan menjalankan kajian tindakan dalam persekitaran sekolah masing-masing. Konsep capaian (akasebiliti), keadilan (ekuiti) dan kepimpinan teragih digembleng secara optimum agar setiap murid menikmati pengalaman pembelajaran yang terbaik tanpa disisihkan atas sebarang sebab.

Klasifikasi mata pelajaran teras dan elektif mirip konsep hierarki ilmu (maratib-'ul ilm) yang membahagikan ilmu fardu ain dengan ilmu fardu kifayah. Konsep nilai-nilai murni merentas kurikulum juga menepati inti pati bahawa ilmu pengetahuan hendaklah bertunjang terhadap tawhid. Dalam masa yang sama, paradigma permintaan sosial, modal insan dan perancangan guna tenaga yang mempengaruhi penawaran kurikulum juga telah diambil kira.

Aliran akademik (minds-on), iaitu bahasa, kemanusiaan dan sains, serta kemahiran (hands-on) tetap disampaikan kepada semua murid di sekolah sekurang-kurangnya sehingga tingkatan tiga. Walaupun pencapaian murid akan berbeza-beza, tetapi kesempatan pembelajaran asas untuk kedua-dua aliran tidak boleh dinafikan supaya hasarat falsafah pendidikan kebangsaan bagi membina insan yang seimbang dan menyeluruh bakal menjadi kenyataan. Dengan asas pembelajaran yang diterima di sekolah, tidak mustahil bahawa seseorang itu pada akhirnya dapat menemui bakat sebenar yang terpendam apabila berkecimpung dalam pekerjaan atau pengajian lanjutan sepanjang hayat.

Maka, sangatlah mustahak bahawa guru memiliki kepekaan supaya tidak mengakibatkan tanggapan murid terhadap mata pelajaran tertentu sampai meleset sehingga mendatangkan kerugian kepada semua pihak yang berkepentingan dalam jangka panjang. Saranan yang sipi, misalnya supaya memberi tumpuan terhadap mata pelajaran tertentu sahaja boleh menjejaskan perkembangan potensi dan fakulti kanak-kanak (baca; murid dan pelajar) yang hanya akan menyempitkan laluan mereka untuk pilihan pengajian tinggi, kemahiran atau pekerjaan.

Kesempatan ke arah kebaikan hendaklah dibuka, kesempitan hendaklah dibuang. Persaingan untuk munuju persada kecemerlangan bermakna bahawa tiada lagi pergantungan tuntas terhadap mata pelajaran tertentu. Pengkhususan dan tumpuan hanya boleh berlaku setelah seseorang pelajar berjaya merebut tempat di institusi pengajian yang memiliki penarafan terbaik.

Pengalaman peribadi penulis blog (PB) mendapati bahawa guru ekonomi menghadapi tugas tambahan bagi menangkis sikap sentimental pelajar yang enggan bersusah payah dan tidak mahu percaya bahawa pembelajaran ekonomi sebenarnya bukanlah begitu rumit. Mereka terlalu melayan luahan pengalaman senior yang kurang berjaya, mahupun cakap-cakap rakan sebaya yang lesu lagi tidak bermaya. Oleh itu, saranan adab guru oleh Imam al-Ghazali agar guru sentiasa mengekalkan sangka baik pelajar terhadap semua pelajaran ialah suatu sine qua non (kemestian tanpa gagal) ...

Thursday, November 13, 2014

APABILA SOLAT JUMAAT TANPA PEMBESAR SUARA, DI LUAR PULA HUJAN (THE ADVANTAGE OF THE FIRST ROW)

Langit masih gelap, sambil hujan turun renyai-renyai. Waktu solat zuhur seawal pukul satu tengah hari mungkin menjadi sebab Masjid Solatiah belum dipenuhi jemaah. Suara khatib langsung tidak kedengaran apabila ditenggelami oleh curahan hujan walaupun tidaklah begitu lebat.

Jemaah yang berada di saf pertengahan dan belakang hanya mengagak-agak perkara yang berlaku di ruang solat utama. Pemandangan mereka sedikit terhalang kerana struktur asal masjid yang dahulunya sebuah surau dengan sekatan pintu gelungsur. Sistem pembesar suara langsung tidak berfungsi pada ketika azan pertama hendak dilaungkan.
baru pulang dari masjid
(gambar hiasan)

Jemaah saf pertengahan dan belakang sangat bergantung kepada pergerakan jemaah di hadapan masing-masing. Jika pada Jumaat lain barangkali terdapat yang tidur-tidur ayam atau leka melayan perasaan (dalam masa yang sama suara khatib singgah di kuping telinga), kali ini perlu fokus sepenuhnya. Sekonyong-konyong jemaah di hadapan bangun, kenalah ikut.

Lafaz amin usai imam selesai membaca al-Fatihah juga bersambung daripada jemaah di hadapan. Maka, makmum dapat memulakan bacaan al-Fatihah tepat pada masanya sambil berharap imam memberi masa yang mencukupi. Tanpa mengetahui apa yang terjadi seterusnya, jemaah di pertengahan dan belakang menurut sahaja jemaah di hadapan rukuk dan i'tidal.

Sujud pertama tiada masalah kerana masih boleh menurut sahaja pergerakan jemaah hadapan.  Waktu sujud memang susah hendak mengerling jemaah di hadapan. Maka, kenalah buat anggaran masa sendiri untuk duduk antara dua sujud dan untuk bangun meneruskan rakaat kedua.
pemandangan selepas hujan reda di Taman Gunung Sejahtera,
bersebelahan Plaza Tol Ipoh Selatan, Lebuh Raya Utara Selatan

Keadaan yang sama berlaku pada rakaat kedua, termasuk untuk tahayat akhir. Pengalaman solat Jumaat tanpa mendengar suara khatib dan imam barangkali suatu pengalaman yang sukar untuk dilupakan. Banyak iktibar yang boleh diambil oleh semua pihak.

Jemaah memang dituntut seboleh mungkin berada di saf paling hadapan berdekatan imam. Selain mendapat janji ganjaran pahala paling tinggi, ketiadaan sistem pembesar suara tidak menjejaskan mereka. Suara dan pergerakan imam masih dekat dan jelas.

Pihak pengurusan masjid pula perlu bersedia dengan kelengkapan luar jangka, misalnya pembesar suara mudah alih. Maklumlah, sebahagian jemaah sebenarnya bergocoh-gocoh dari tempat kerja masing-masing. Pertolongan yang kecil sahaja sangat besar ertinya kepada sekalian jemaah ...

PATI DALAM DUNIA JENAYAH (FALLACIES AND OVERGENERALIZATION?)

...

...
sumber: Kosmo!, 13.11.2014

...

...

...

...

...

...

Wednesday, November 12, 2014

MASALAH PATI SEMAKIN PARAH? (THE PRICE OF PROSPERITY)

...

...
pendatang asing saling melindungi

...

...

...

...

...

...

...

...

Tuesday, November 11, 2014

KEMAS KINI MAKLUMAT PPPM (EDUCATIONAL TRANSFORMATION IN MALAYSIA)

...

...
sumber grafik: klik di sini

...

...

...
sumber grafik: Ibid

...

...

...

...

...

Monday, November 10, 2014

MI REBUS SUNGAI ROKAM EDISI TERHAD (THE REAL FIRST COME FIRST SERVE)

Jika anda memasuki laluan Sungai Rokam dari Jalan Gopeng, anda bakal menemui pintu gerbang selamat datang. Bersedia untuk belok ke kiri, dan kemudian serta-merta belok kanan. Kebanyakan rumah di situ masih kekal dengan binaan asal, iaitu rumah kayu kampung.
di sebelah teksi itulah

Anda akan ternampak sebuah rumah moden yang agak tinggi beberapa saat sahaja anda melalui Jalan Tampoi itu. Di sebelahnya terletak gerai mi rebus yang dimaksudkan. Namun, gerai itu hanya beroperasi mulai pukul 12 tengah hari, kecuali hari Ahad.

Pengendali gerai memang tidak menang tangan melayani permintaan pelanggan. Jika anda tiba pukul empat petang, biasanya mi rebus sudah habis. Sebabnya banyak orang yang membuat pesanan melalui telefon dan kemudian datang mengambil berbungkus-bungkus mi rebus sambil melunaskan bayarannya.

Mi rebus ialah pilihan utama pelanggan, tetapi menu lain masih ada. Misalnya ada mi kari, mi sup dan laksa. Terpulang kepada selera masing-masing.
kuah yang membezakan mi rebus ini dengan yang lain

Kedudukan gerai mi rebus memang tersorok, atau dalam bahasa perniagaan tidak strategik. Namun, sebaran maklumat secara mulut ke mulut telah menggamit kedatangan pelanggan yang banyak. Selepas azan Asar, mungkin hanya akan tinggal laksa dan ais kacang sahaja.

Kelibat pelajar Politeknik Ungku Omar biasa kelihatan singgah di gerai mi rebus sensasi itu. Begitu juga dengan pekerja veteran dan pesara. Kanak-kanak pula berbasikal datang membuat pesanan untuk seisi keluarga barangkali.

Pemilik gerai mungkin sengaja mengehadkan jumlah jualan sebagai suatu strategi dan juga menjaga mutu hidangan. Kehidupan yang serba sederhana jelas kelihatan pada rumah papan asal dan persekitarannya. Perniagaan berskala kecil lebih mudah dikawal dan selamat.

Orang luar mungkin kenal Ipoh dengan mi rebus Ramli dan Yusak. Teluk Intan dengan Mastan Ghani dan kawasan R & R Tapah arah utara dan Ulu Bernam dengan mi rebus Pak Tam. Mi rebus edisi terhad Sungai Rokam ini lebih asli dari segi sentuhan desa di pinggir bandar raya ...

Sunday, November 9, 2014

PERPISAHAN HUJUNG TAHUN PERSEKOLAHAN DISUSULI RINDU YANG DALAM (LIFE GOES ON, BUT WITH SWEET MEMORY)

Sebahagian murid tingkatan lima harus mengucapkan selamat tinggal terhadap alam persekolahan apabila terpilih sebagai antara calon yang bertuah dapat merebut tempat untuk kursus persediaan universiti atau diploma. Pelajar tingkatan 6 Atas pula sudah pasti membawa haluan masing-masing untuk membina kehidupan berdikari. Pergantungan kepada ibu bapa dalam segala hal sudah menemui noktah.

Walaupun dari satu sudut pelajar sudah boleh berteriak "merdeka", namun jauh di lubuk hati yang paling dalam pasti berasa sayu yang teramat. Alam persekolahan yang menyimpan seribu satu kenangan mengusik jiwa pasti akan dirindui setiap kali melayan kisah silam. Sahabat tempat mengadu dan guru pemudah cara belajar sekonyong-konyong hilang dari pandangan (tiba-tiba jauh di mata) walaupun masih mungkin boleh berhubung menerusi media sosial di hujung jari.

...

...

...

...

...

...

Saturday, November 8, 2014

PT3 UJIAN INTEGRITI PENDIDIKAN (THE AGGREGATE OF CREDIBILITY AND VIRTUE)

Bermula dengan proses pemasangan item, dikuti dengan pengawasan peperiksaan dan seterusnya pemeriksaan skrip jawapan calon semuanya dilakukan di sekolah masing-masing. Walau bagaimanapun, semua guru yang menerima lantikan bagi melaksanakan segala tugas yang disebutkan terikat dengan Akta Rahsia Rasmi yang mereka tandatangani. Begitulah gambaran umum pelaksanaan Pentaksiran Tingkatan Tiga (PT3) sebagai penambahbaikan konsep pentaksiran berasaskan sekolah (PBS) berikutan pemansuhan peperiksaan berpusat Penilaian Menengah Rendah (PMR).

Taklimat penyelarasan setiap proses diturunkan dari pihak Lembaga Peperiksaan Malaysia (LPM) hingga ke peringkat negeri, daerah dan sekolah. Maka, secara automatik, pengetua dan setiausaha peperiksaan tingkatan tiga memikul tanggungjawab yang sangat berat bagi memastikan pentadbiran PT3 akur dengan tatacara piawai tindakan, S.O.P. yang ditetapkan. Usai pemeriksaan kertas serta penyelarasan, markah yang sudah muktamad perlu dimasukkan secara atas talian untuk tindakan LPM selanjutnya.

Nampaknya semua guru mata pelajaran tingkatan 3 juga secara automatik dilantik secara sebagai pemeriksa, manakala ketua panitia bertindak sebagai penyelaras di peringkat sekolah. Jika sebelum ini hanya guru bahasa terbabit melaksanakan pentaksiran lisan berasaskan sekolah (PLBS), kini semua guru mata pelajaran menanggung tugas yang sama. Tugasan di peringkat sekolah tidak dibayar sebarang elaun sebagaimana peperiksaan berpusat PMR.

Kini, hujung tahun merupakan tempoh yang sibuk bagi guru mata pelajaran tingkatan 3, termasuk guru pendidikan jasmani dan guru kaunseling yang turut mentadbir PAJSK sebagai sebahagian komponen PBS. Mujur kemajuan teknologi atas talian yang mesra pengguna telah memungkinkan aplikasi kemasukan markah PT3 boleh dilakukan walaupun ketika waktu puncak. Selain komputer, markah juga boleh dimasukkan dengan menggunakan telefon pintar.

Setakat ini belum kedengaran isu kebocoran kertas soalan PT3 kerana pihak LPM telah menyediakan set soalan yang berkebarangkalian tidak sama bagi setiap sekolah. Tambahan pula, amaran hukuman berat kepada petugas peperiksaan sudah cukup menggerunkan. LPM juga telah bersedia dengan segala mekanisme pemantauan dan penyelarasan akhir sebelum julat skor dan gred ditetapkan.

Keberkesanan dan keberhasilan pelaksanaan PT3 sulung pada tahun 2014 ini akan diketahui apabila keputusan PT3 diumumkan, diikuti dengan sidang media tentang analisis pencapaian calon yang dijangka sebelum cuti krismas nanti. Sehingga tarikh itu, semua pihak hendaklah menahan diri daripada membuat ulasan yang bersifat amatur dan tidak wajar. Ciri disentralisasi pendidikan, iaitu pemberian autonomi sekolah telah sekian lama diamalkan di negara maju seperti Amerika Syarikat.

Konsep integriti, iaitu keutuhan peribadi memang menjadi sebahagian etika dan ikrar perkhidmatan keguruan, malah dikukuhkan lagi dengan program wajib seminar integriti warga pendidik sepanjang tahun ini. Kajian juga menunjukkan bahawa kaum guru mendudukan tempat kedua selepas doktor sebagai orang yang paling dipercayai oleh masyarakat. Maka, tidak keterlaluan jika dikatakan bahawa PT3 akan dianggap sebagai penanda aras integriti guru sekolah yang seterusnya.

Persaingan antara sekolah untuk pencapaian gred purata sekolah (GPS) yang tertinggi bukanlah alasan untuk berlakunya kecurangan dalam pentaksiran. Guru-guru telah maklum tentang prinsip adil, amanah dan cekap sebagaimana yang diterapkan oleh pihak LPM. Pendek kata, segala kemungkinan berlakunya ralat pentaksiran akibat faktor kebetulan dan pengaruh peribadi telah diminimumkan pada aras signifikan yang tertentu.

Bagi mata pelajaran yang ditaksir secara kerja kursus per se, pelaksanaannya telah berakhir sebelum peperiksaan bertulis yang baru lalu. Bimbingan kemajuan kerja calon oleh guru mata pelajaran menepati konsep pendidikan secara berterusan dan menyeluruh (holistik). Penambahbaikan yang sentiasa disarankan menyediakan modal insan yang berdaya saing dalam persekitaran yang pesat mengalami perubahan.

Sesungguhnya, PT3

TAPAI UBI CHENDERONG BALAI (THE ORIGINAL KAMPUNG TASTE)

Kunjungan ke pasar pagi minggu di kawasan luar bandar tidak akan sama dengan kunjungan ke pasar tani atau pasar malam di bandar. Banyak perkara yang berbeza, misalnya dari segi barang jualan, harga dan penjualnya. Memang ada peniaga yang datang dari bandar, tetapi peniaga tempatan kelihatan lebih menyerlah.

Walaupun hasil mahsul luar bandar juga dipasarkan di pasar tani bandar, namun kebanyakannya masih bersifat bahan mentah. Pasar pagi di luar bandar lebih unik kerana terdapat banyak keluaran kampung sudah tersedia dimasak. Ikan puyu dan sepat yang diusahakan di kawasan bendang dan sayur-sayuran asli kampung menjadi rebutan sejak awal pagi.

Antara jualan makanan kampung yang mendapat sambutan di pasar pagi Sabtu di Chenderong Balai bersebelahan Sekolah Kebangsaan Yahya Suban ialah tapai ubi dan tapai pulut tempatan. Masyarakat Jawa memang terkenal dengan segala macam mi, pecal, tapai, tempe dan nasi ambeng. Dengan masyarakat Jawa yang membentuk 90 peratus penduduk Chenderong Balai, maka pasar pagi Sabtu di situ memang berbaloi untuk dikunjungi oleh penggemar makanan seperti yang disebutkan.

...

...

...

...

...

Friday, November 7, 2014

KEMPEN BAWA BEKAL MAKANAN DI SEKOLAH: KANTIN TERJEJAS? ( SERVING THE BEST MEAL)

Akses pendidikan yang bermutu telah meningkatkan tahap kepekaan masyarakat terhadap keperluan hidangan makanan yang berkhasiat dan sihat.

...

...

...

...

...

...

...

...

...